پرورش «گوزن» به منظور افزایش پروتئین به سبد غذایی ایرانیها در مازندران، یک بار دیگر مسأله «قرق» حیات وحش به منظور جلوگیری از شکار حیوانات را به بوته نقد گذاشت.

پرورش گوزن برای افزودن پروتئین به سبد غذایی ایرانیها!

سلامت نیوز: پرورش «گوزن» به منظور افزایش پروتئین به سبد غذایی ایرانیها در مازندران، یک بار دیگر مسأله «قرق» حیات وحش به منظور جلوگیری از شکار حیوانات را به بوته نقد گذاشت.

پیش از این فعالان و کارشناسان بوشهری نسبت به خروج آهوان خارگ و پرورش آنها توسط بخش خصوصی هشدار داده بودند. آنها در گفتوگو با خبرنگار ما نسبت به خروج آهوان از کشور هم اظهار نگرانی کرده بودند. «میثم امیری» یکی از فوتبالیستهای شناخته شده کشور است که در تیمهای «فجر شهید سپاسی»، «پیکان» و «نفت» آبادان بازی کرده همچنین یکی از پرورش دهندگان آهو در بوشهر است که پیشتر در گفتوگو با روزنامه ایران گفته بود: «سازمان محیط زیست به من مجوز داده است؛ پروانه تولید گوشت آهو برای صادرات به داخل و خارج از کشور.» البته او خواستار صادرات آهو به صورت زنده شده است: «من اصلاً دلم نمیخواهد آهو را بکشم. فکر میکنم در مجوزها باید کمی منعطف باشیم و اجازه زنده فروشی به افرادی که واجد شرایط هستند، بدهیم.»همین مسأله هم به واکنشهای بسیار تند فعالان این حوزه در خارگ، گناوه و بوشهر منجر شد. فیلم تلاش آنها برای جلوگیری از ترخیص آهوان خارگ در بندرگناوه در میان شبکه های سایبری به واکنشهای بسیاری منجر شد.


اما بعد از مدتی واکنش به خروج آهوان خارگ تا حدودی کمرنگ شده بود که خبر چند رسانه درباره پرورش گوزن با حمایت بسیج سازندگی ساری دوباره واکنشها به این مسأله را پررنگ کرد. آنطور که «نادر ورندی» به خبرگزاری صدا و سیما گفته: «سوددهی بیشتر در مقایسه با پرورش گاو و گوساله، فرصت مناسبی برای پرورش گوزن در مازندران است. علاوه بر آن، نیاز نداشتن پرورش گوزن به محیط سرپوشیده و سازگاری با شرایط آب و هوایی و چراگاههای شمال دیگر فرصتهای پرورش گوزن است.»

به گفته او پس از پایان دوره آموزشی 70 گوزن مولد از دو مرکز نگهداری استان مازندران با ارائه تسهیلات و پشتیبانی بسیج سازندگی به پرورش دهندگان اعطا خواهد شد. این مسأله به اعتراض فعالان حوزه محیط زیست که پیش از این معترض پرورش «روباه»برای استفاده از پوستش بودند، شده است.


«ناصر مهردادی» مدیرکل محیط زیست استان مازندران هدف از ساخت این مرکز در مازندران را تکثیر و پرورش گوزن و سپس شکار تروفه با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست ذکر کرده است. به گفته او ساخت این مرکز تنها در حد یک درخواست است که به منظور بررسی به اداره کل محیط زیست استان مازندران رسیده و برای جزئیات بیشتر باید از طریق داریوش مقدس معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران مورد پیگیری قرار گیرد.


البته آنطور که کوروش ربیعی، رئیس اداره نظارت بر حیاتوحش اداره کل محیطزیست مازندران به مهر گفته گوزنهای موجود در این مرکز، گونه بومی ایران نیستند. این گوزنهای اروپایی از شهرداری بهشهر به بسیج سازندگی ساری که بر اساس گزارش صدا و سیمای مرکز ساری ساخت این مرکز را به عهده دارد منتقل شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha