وزیر بهداشت بر راه اندازی دفتر ویژه بیماران سوختگی و اعصاب و روان در معاونت درمان وزارت بهداشت تاکید کرد.

۸۰۰ تخت سوختگی برای ۲۵ هزار بیمار نیازمند بستری

سلامت نیوز:وزیر بهداشت بر راه اندازی دفتر ویژه بیماران سوختگی و اعصاب و روان در معاونت درمان وزارت بهداشت تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر سید حسن هاشمی در نشست با انجمن حمایت از بیماران سوختگی با بیان اینکه به خوبی با درد و رنج بیماران و پرسنل درمانی بخش سوختگی آشناست، گفت: یکی از بخش هایی که دلم می خواست در این دولت اقدامات خوبی برای بهبود و ارتقای آن انجام دهم، بخش سوختگی است.


وی به در اختیار گذاشتن زمینی به ارزش ۴۵۰ میلیارد ریال در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جهت بخش سوختگی اشاره کرد و گفت: در این رابطه از سازمان اوقاف، شهرداری تهران و دکتر ایازی؛ قائم مقام امور مشارکت های اجتماعی وزارت بهداشت تشکر می کنم.


ضرورت استاندارد بودن تخت های سوختگی


هاشمی گفت: در خصوص جایگزینی بیمارستان مطهری که زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایران است از شهردار درخواست می کنم که این بیمارستان موسسه اقتصادی یا تجاری شود تا بتوانیم از تغییر کاربری آن، بیمارستان ۲۰۰ تا ۳۰۰ تختخوابی در تهران بسازیم چون بیمارستان فعلی  اصلا استاندارد نیست.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تخت های سوختگی باید استاندارد باشد، گفت: متاسفانه تعداد تخت های استاندارد در کشور بسیار کم است  و من خواهان تداوم حمایت شهرداری، نیروی انتظامی و اوقاف در توسعه بیمارستان های سوختگی و ساخت بیمارستان های استاندارد و اداره آن ها به صورت هیات امنایی و منطبق بر الگوهای موجود در سطح بین المللی هستم.


وی تاکید کرد: برای ساخت و استانداردی این دو مرکز سوختگی پیشنهاد می کنم حتما از مشاوران خارجی در این امر بهره ببریم .


پیشنهاد هیات امنایی اداره شدن مرکز سوختگی


هاشمی در ادامه با بیان اینکه بیمارستان قلب تهران به صورت هیئت امنایی اداره می شود که بسیار این روش موفق بوده است ، افزود: پیشنهاد می دهم که دو مرکز سوختگی ذکر شده نیز بصورت هیئت امنایی اداره شود.


وی با تاکید بر مدت زمان طولانی درمان و بستری بیماران سوختگی در بیمارستان که گاه بین شش ماه تا یک سال هم به طول می انجامد  و دراین زمان عمل های جراحی متعددی بر روی این بیماران انجام می شود، تعداد تخت های بستری فعال سوختگی را ناکافی برشمرد و گفت: تعداد بالای بیماران سوختگی با تخت های موجود تناسب ندارد و برای ۲۵ هزار بیمار که سالانه نیازمند بستری هستند نمی توان تنها با ۸۰۰ تخت که آن هم استاندارد نیست خدمات مناسبی ارائه کرد اگرچه امید می رود با بهره گیری از دو پروژه مهم در حال احداث بتوان بخشی از نیازها را تامین کرد.


پیش بینی سیاست های تشویقی برای تامین نیروی متخصص سوختگی


وی همچنین برای تامین نیروی متخصص سوختگی پزشک و پرستار در استان هایی که با کمبود مواجه هستند از پیش بینی سیاست های تشویقی خبر داد و گفت: برای تامین این نیروها می توانیم با تعهد در ابتدای تحصیل از متقاضیان این رشته، آنها را از آزمون و طرح خارج از مرکز معاف کنیم.


وزیر بهداشت در خصوص کمبود نیروی پرستاری هم گفت: در جهت رفع این موضوع نیز مشابه آنچه در مورد اورژانس ها تصمیم گیری شد می توانیم از تبصره یا به صورت قراردادی استفاده کنیم.


هاشمی همچنین بر راه اندازی دفتر ویژه برای بیماران سوختگی و نیز اعصاب و روان در معاونت درمان برای رسیدگی به امور این بیماران تاکید کرد و خواهان فرهنگ سازی و ارائه آموزش های لازم برای مقابله و پیشگیری با سوانح و سوختگی شد.


وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بیمارسوختگی بهبود یافته می تواند به جامعه بازگشته و فعالیت کند خواهان تداوم جلسات با این انجمن و برگزاری نشست های مشابه با وزیر رفاه و بیمه سلامت ایرانیان و افزایش حمایت ها ازاین بیماران از سوی تمامی دستگاههای مرتبط شد.


وی با اشاره به اینکه نیازمند ایجاد بانک پوست هستیم به روسای سه دانشگاه علوم پزشکی حاضر در جلسه ماموریت داد با برگزاری کنسرسیوم سه جانبه در خصوص دو پروژه مهم سوختگی و نیز تعداد نیروی متخصص سوختگی متناسب با تخت های موجود و تعداد تختی که در آینده اضافه خواهد شد برنامه ریزی عملیاتی کنند و در این راه نیز از مشاور خارجی نیز بهره مند شوند.


موافقت با تشکیل مجمع خیرین بیماران سوختگی


هاشمی همچنین در این نشست ضمن اعلام موافقت با تشکیل مجمع خیرین بیماران سوختگی خواهان تقویت سازمان های مردم نهاد و NGO ها در این بخش شد و گفت: در برخی نقاط کشور آمار سوختگی بالاتر است و در عین حال ساکنان سکونتگاههای غیر رسمی، حاشیه شهرها و افراد کم بضاعت و بی بضاعت نیز که از وسایل ایمن بی بهره اند بیشترین قربانیان سوانح سوختگی را تشکیل می دهند و عمده بیماران بستری در بیمارستان شهید مطهری نیز از همین گروه هستند که لازم است به این موضوع هم توجه ویژه شود.


وزیر بهداشت خواهان فراهم کردن ساخت بیمارستان سوختگی در جنوب تهران توسط داشگاه علوم پزشکی تهران شد و ادامه داد: در صورت همراهی برای بهره گیری از تغییر کاربری بیمارستان مطهری با ارزش افزوده ای که حاصل می شود می توان بیمارستانی استاندارد احداث کرد که در این زمینه نیازمند تداوم همکاری نیروی انتظامی و شهرداری نیز هستیم ضمن اینکه خیّری نیز در این امر ما را همراهی می کند.


وی گفت: به علت عدم وجود منابع مقاومت زیادی به تامین هزینه های بیماری های خاص است که در صورت تامین و تصویب امیدواریم اعتبارات لازم به این بخش نیز داده شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha