چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1723

دیابت یا بیماری قند، یك بیماری سیستمیك و منتشر در بدن است كه در حال حاضر 4 میلیون نفر از جمعیت كشور را مبتلا كرده است. اما متاسفانه 70 درصد از این بیماران از بیماری خود آگاهی ندارند. این بیماری با آزمایش ساده قند خون قابل شناسایی است اما بیماران می‌بایست در صورت ابتلا به این بیماری با انجام معاینات مكرر و كنترل میزان قند خون از ابتلا به عوارض دیابت كه ممكن است اندام‌های مختلف بدن مانند چشم‌ها، قلب،‌دستگاه گوارش، پوست، اعصاب و به ویژه كلیه را درگیر كند و همچنین از تحمیل هزینه‌های گزاف درمان به خود و نظام سلامت پیشگیری كنند.

فرهنگ تغذیه‌ای ایران دیابت زاست

در این میان، فرهنگ تغذیه‌ای بسیار نادرست و دیابت زا، استرس و هیجان و همچنین عدم تحرك از مهمترین عوامل شیوع روز افزون دیابت در كشور محسوب می‌شوند كه تغییر این شیوه زندگی و همچنین غربال گری و پلاك دار شدن همه بیماران دیابتی در كشور از خطر تشدید عوارض و مرگ زودرس در این بیماران می‌كاهد.

به گزارش ایسنا، دكتر شكور امیدی، مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی كشور، در نخستین جشنواره برگزیدگان سلامت ایران كه روز گذشته از سوی این انجمن برگزار شد، با تاكید بر لزوم شناسایی بیماران دیابتی در سطح كشور گفت: در حال حاضر 70 درصد از بیماران دیابتی از دیابت خود مطلع نیستند. این در حالیست كه افراد می‌توانند با یك آزمایش ساده قند خون از سلامت خود مطمئن شوند و با كنترل منظم و دائمی میزان قند خون خود، از ورود به مرحله بروز عوارض بیماری پیشگیری كنند.

وی ادامه داد: در گذشته انجام آزمایش شناسایی دیابت با هزینه گزاف و با نوبت ویزیت طولانی و چند ماه یكبار توسط پزشكان فوق تخصص صورت می‌گرفت. اما یكی از اقدامات انجمن حمایت از بیماران دیابتی از زمان آغاز فعالیت كشوری در سال 1382، وارد كردن پزشكان عمومی به عرصه انجام این كار بود كه این امر مهم از تحمیل هزینه‌های سنگین به بیمار جلوگیری كرد و هم توانمندی پزشكان عمومی را برجسته تر ساخت چرا كه برای مثال این پزشكان می‌توانند 90 درصد معضل پای دیابتی را برطرف كنند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی در ادامه از تشكیل شورای سیاستگذاری این انجمن با مشاركت 60 نهاد دولتی و غیردولتی خبر داد و افزود: از این پس هر طرحی كه برای بیماران در نظر گرفته می‌شود باید ابتلا به تصویب این شورا رسیده و سپس به استان‌ها ابلاغ شود.

 

55 میلیارد تومان یارانه برای بیماران دیابتی با افزایش قیمت نوشابه‌های گازدار قندی


بیماران دیابتی تك نفره بیمه شوند

وی همچنین به اختصاص 55 میلیارد تومان یارانه به بیماران دیابتی اشاره و بیان كرد: این یارانه نه به دولت تحمیل شده و نه از صندوق صندوق ذخیره ارزی برداشت شده است بلكه تنها از طریق افزایش 10 درصدی قیمت نوشابه‌های گازدار قندی ایرانی و افزایش‌ 15 درصدی قیمت نوع خارجی این نوشابه‌ها به دست آمده است. طرحی كه پس از پیشنهاد به مجلس به تصویب كمیسیون بهداشت و درمان و در صحن علنی نیز با موافقت اكثریت نمایندگان به تصویب رسید.

دكتر امیدی با بیان اینكه این یارانه در زمینه‌هایی مانند ارائه دفترچه بیمه به بیماران (به هر بیمار بیش از 80 هزار تومان یارانه دفترچه تعلق می‌گیرد)، هزینه‌های جاری و غیره مورد مصرف قرار می‌گیرد، با اظهار امیدواری نسبت به افزایش سالانه این یارانه تاكید كرد: همه بیماران دیابتی باید تك نفره بیمه شوند تا از طریق هزینه‌های درمان آنها به تفكیك اعضای خانواده به طور كامل فراهم شوند.


*تولید محصولات بدون قند باید افزایش یابد


* همه بیماران دیابتی باید پلاك دار شوند؛ بسیاری از بیماران در هر استان هنوز شناسایی نشده‌اند

وی همچنین بر لزوم توجه به تغذیه بیماران دیابتی و تولید هرچه بیشتر غذاهای بدون قند و ارزان با تاییدیه انجمن تاكید كرد و گفت: تشكیل یك دبیرخانه فعال كه در زمینه انواع مواد غذایی تحقیق و تاثیرات متفاوت آنها را شناسایی كند در راه توجیه شركت‌های تولیدی برای تولید مواد بدون قند بسیار موثر است. از این رو تشكیل این دبیرخانه از سوی انجمن حمایت از بیماران دیابتی به طور جدی دنبال می‌شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی همچنین به افتتاح دفتر شهرداری‌ها و اصناف از سوی انجمن برای آگاه سازی هرچه بیشتر جامعه در مورد بیماران دیابتی و توجیه آنها در خصوص حمایت از این بیماران اشاره كرد و در پایان با تاكید بر لزوم غربال گری، شناسایی و پلاك دار شدن همه بیماران دیابتی در كل كشور بیان كرد: هزینه كرد مناسب یارانه بیماران دیابتی مستلزم شناسایی دقیق تعداد این بیماران و سرانه مصرف در هر استان است.

از سوی دیگر، پلاك دار كردن همه بیماران پس از شناسایی آنها، از خطر مرگ زودرس پیشگیری می‌كند زیرا برای مثال به یك بیمار دیابتی در صورت تصادف، تزریق سرم قندی كه خطر اغماء و مرگ را برای بیمار به همراه دارد، صورت نمی‌گیرد.


فرهنگ تغذیه‌ای در كشور نادرست است

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم، همچنین دكتر مسعود قائم مقام درمان، آموزش و پژوهش انجمن حمایت از بیماران دیابتی با تاكید بر اینكه وظیفه اصلی این انجمن شناسایی بیماران مبتلا به بیماری مرموز دیابت در سراسر كشور است، به برخی از عوامل زمینه ساز شیوع دیابت در كشور اشاره كرد و گفت: فرهنگ تغذیه‌ای ایران بسیار نادرست است. زیرا برای مثال مرغ‌های هورمون دار، گوشت‌های آنتی بیوتیك‌دار، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و افزودنی، قند و شكر و به ویژه دو منبع اصلی هیدروكربن یعنی نان و برنج در برنامه غذایی ایرانیان بسیار پرمصرف هستند.

وی افزود: علاوه بر این مصرف بیش از حد غذاهای آماده نیز به شیوع روز افزون دیابت بسیار كمك می‌كند زیرا خیلی از چربیهای اضافه بدن نیز سوخت نشده و تبدیل به قند می‌شود.


*ورزش به یك اقدام فانتزی در كشور تبدیل شده است


* استرس و عدم تحرك موثر در شیوع دیابت


* نوشابه گازدار 36 حبه قند دارد

دكتر مسعود همچنین ضعف مقابله با حملات اجتماعی و در نتیجه شیوع استرس و هیجان زیاد در كشوررا عامل دوم شیوع دیابت خواند و در ادامه به عدم تحرك به عنوان سومین عامل افزایش روز افزون دیابت در كشور اشاره و بیان كرد: علاوه بر افزایش استفاده از خودروهای تك سرنشین در كشور، ورزش نیز به امری فانتزی و لوكس در ایران تبدیل شده است زیرا خیلی افراد پس از انجام ورزش صبحگاهی به خوردن غذاهای پرچرب از جمله كله پاچه و حلیم گرایش دارند كه این امر نیز نشان دیگری از فرهنگ بسیار غلط تغذیه‌ای در ایران است.

وی دراین میان به نوشابه گازدار به عنوان یك ماده پرمصرف در كشور اشاره كرد و با بیان اینكه هر بطری نوشابه 36 حبه قند را در خود جای داده است، در ادامه دیابت را اختلالی متابولیك و غیرمنحصر به چاقی خواند و اظهار داشت: عدم كنترل مناسب قند خون و در نتیجه رشد دیابت در بدن بیماران می‌تواند عوارض شدیدی از جمله عوارض پوستی، عصبی، كلیوی، گوارشی و قلبی ایجاد كند و این بیماری به این جهت مرموز خوانده می‌شود كه بسیار سیستمیك و منتشر است.

رئیس بخش ایمونولوژی و آلرژی ایران در كشور بر لزوم ارائه دستگاه تست قند خون رایگان به همه بیماران دیابتی تاكید كرد و گفت: این برنامه در حال حاضر به طور منظم در تهران آغاز شده است اما باید هرچه سریعتر در استان‌های دیگر كشور نیز گسترش یابد تا بیماران بتوانند به راحتی با كنترل قند خون در حد نرمال از وارد شدن به مرحله عوارض شدید بیماری كه به مشكلات برای سایر اندام‌های بدن می‌انجامد، پیشگیری كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha