شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶

رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: هرکسی که نتواند یاد بگیرد و آموخته‌های اشتباه خود را دور بریزد و برای یادگیری موضوعات جدید مقاومت کند، از جنس بیسوادانِ جدید اطلاق می‌شود.

سلامت نیوز: رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: هرکسی که نتواند یاد بگیرد و آموخته‌های اشتباه خود را دور بریزد و برای یادگیری موضوعات جدید مقاومت کند، از جنس بیسوادانِ جدید اطلاق می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ، علی باقرزاده (رئیس سازمان نهضت سوادآموزی) درباره موج سوم بی‌سوادی در جامعه ایرانی، اظهار داشت: هر قابلیت و توانایی و مهارتی که منجر به زندگی بهتر شود به عنوان سواد اطلاق می‌شود و از آنجایی که شئون زندگی بهتر دائما در حال تغییر هستند، بنابراین مصادیق سواد هم دائما در حال تغییرند.

وی افزود: ۳۰ سال گذشته در شهر تهران موضوع ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی و یا معضل زباله‌های بیمارستانی به شدتی که امروز با آن مواجه هستیم و درباره آن صحبت می‌شود، وجود نداشت.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه بیسوادی موج سوم ناظر به همین مسائل است، گفت: انسان‌هایی که توانایی مواجه درست و علمی با مسائل و مشکلات امروز را ندارند و یا اینکه از امکانات و موهبت‌های خداوند به گونه‌ای استفاده می‌کنند که منافع آیندگان به خطر می‌افتد از مصادیق نوبی‌سوادی و یا‌‌ همان موج سوم بی‌سوادی است.

باقرزاده افزود: معادن زیرزمینی، نفت، گاز، آب و هوای پاک همه چیزهایی هستند که تنها مربوط به این نسل نمی‌شود و آیندگان هم از آن سهمی دارند. بیسوادیِ امروز، در واقع ناظر به مسائلی از این دسته است که انسان محدودیت را برای آیندگان درک نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه سوادِ زندگی، این مقوله قابل توجه است که حضور برخی از فناوری‌ها روابط اعضای خانواده را با یکدیگر به شدت تحت تاثیر قرار داده و زمان مواجهه چهره به چهره و گفت‌وگوهای بین اعضا را کاهش می‌دهد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: در واقع خانواده‌ای که پیش از این به صورت گروهی با یکدیگر در تعامل بودند، در حال حاضر به صورت فردی حرکت می‌کنند و فردگرایی آثار و پیامدهای روحی و روانی و عاطفی را ایجاد می‌کند و این موارد مصادیق نوبیسوادی و یا موج جدیدی از بیسوادی است.

باقرزاده تصریح کرد: البته از یک زاویه دیگر هم می‌شود به این پدیده نگاه کرد و آن، متناسب نبودن دانش و مهارت انسان برای زندگی در عصر جدید و یا آینده است؛ بنابراین انسان همیشه باید در حال یادگیری و آموختن باشد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه موضوعی که تحت عنوان یادگیری مادام‌العمر مطرح شده، بسیار ضروری است، عنوان کرد: چرا که رمز بقای انسان، سازمان‌ها و صنایع و رمز ماندگاری تمدن‌ها است. آدم‌ها باید مدام در حال یادگیری باشند و باید بدانند که آنچه در گذشته آموخته‌اند، شاید دیگر امروز قابلیت استفاده و کاربست را به همراه نداشته باشد.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی اضافه کرد: باید موضوعات جدیدی که برای زندگی بهتر به انسان کمک می‌کند و برای آیندگان نیز حائز اهمیت است، بکار گرفته شوند. هرکسی که نتواند یاد بگیرد و آموخته‌های اشتباه خود را دور بریزد و برای یادگیری موضوعات جدید مقاومت کند، از جنس بیسوادانِ جدید اطلاق می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha