قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کیفیت خدمات بیمارستان های دولتی بویژه در اتاق های عمل از بخش خصوصی بهتر است، آنچه باید تقویت شود، احترام به بیمار و حفظ کرامت مراجعه کنندگان است.

سلامت نیوز:قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کیفیت خدمات بیمارستان های دولتی بویژه در اتاق های عمل از بخش خصوصی بهتر است، آنچه باید تقویت شود، احترام به بیمار و حفظ کرامت مراجعه کنندگان است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی روز یکشنبه در همایش مدیران پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور افزود: در اکثر بیمارستان های دولتی، خدمات درمانی با بهترین کیفیت استاندارد و بصورت علمی به مردم ارائه می شود و به جرات می توان گفت، خدمات اتاق های عمل بیمارستان های دولتی از 95 درصد بیمارستان های خصوصی بهتر است.

وی گفت: آنچه باید در بیمارستان های دولتی مورد توجه قرار گیرد، احترام به بیماران و حفظ کرامت مردم است، گاهی یک احوالپرسی ساده یا دعا کردن یک پرستار برای بیمار از هزاران داروی ضد درد بهتر است.

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: در بسیاری از بیمارستان ها کادر بیمارستانی حتی نام بیمار را نمی برند و افراد را با شماره تخت می شناسند، در حالیکه اگر پرستاران و کادر بیمارستان بیماران را با نام صدا بزنند و بشناسند و به آنها احترام بگذارند، میزان رضایتمندی مردم از خدمات بیمارستان های دولتی به مراتب بیشتر می شود.

حریرچی گفت: همه مدیون مردم و با پول نفت و مالیات مردم مشغول امرار معاش هستیم و باید به سلامت مردم و احترام آنها توجه کنیم.


** توسعه خدمات پرستاری در منزل

وی همچنین افزود: بسیاری از خدمات پرستاری می تواند در منزل ارائه شود، زیرا هم کم هزینه تر است و هم بیماران و مردم راحت تر هستند و وزارت بهداشت برای توسعه خدمات پرستاری در منزل برنامه های جدی دارد.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: بیماری هایی مزمن مثل سرطان در حال افزایش هستند، باید برای آینده کشور و ارائه خدمات مراقبتی مناسب به مردم آماده شویم، همه پرستاران باید عمل و دانش خود را به روز کنند، از پرستاران می خواهم حداقل به یک زبان خارجی مسلط شوند.

حریرچی بر ارائه خدمات جامع نگر پرستاری به مردم تاکید کرد و گفت: در ارائه خدمات پرستاری به مردم باید به تمام ابعاد سلامت جسمی، روانی، معنوی و حتی اجتماعی مردم توجه کنیم.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرفته به سلامت معنوی بیماران توجه جدی می شود، در همه بیمارستان های این کشورها یک کلیسا کوچک و یک اتاق نماز وجود دارد و کشیش هایی بصورت داوطلبانه نزد بیماران می آیند و برای آنها دعا می کنند.

حریرچی گفت: وقتی انسان بزرگی مانند علامه طباطبایی می گوید، حاضر است یک عمر عبادتش را با یک شب پرستاری عوض کند، نشانه جایگاه بلند خدمات پرستاری است.

همه باید این جایگاه را محترم شماریم و با کسب علم و مهارت و ارائه خدمات اخلاقی، حرمت و جایگاه این حرفه را بالا ببریم.قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: هر کدام از ما با روشن کردن یک چراغ کوچک می توانیم کشور را روشن کنیم، هر کدام از ما مسئول بخش خود هستیم و باید برای آباد کردن مملکت، اول از همه بخش، کلاس، محیط کاری و زندگی خود را آباد کنیم.

وی افزود: یک اشتباه تاریخی ما ایرانیان این است که منتظر قهرمان هستیم تا یکی بیاید و کارها را درست کند، اگر هر کدام از ما بخشی را که به عهده داریم، اصلاح کنیم، مملکت اصلاح می شود.قائم مقام وزیر بهداشت گفت: هدف همه کارکنان نظام سلامت باید این باشد که سلامت مردم را از نظر کمیت و کیفیت زندگی ارتقا دهیم، از هزینه های اضافه مردم جلوگیری کنیم و پاسخگوی نیاز مردم باشیم.


** پرستاران جلوی هزینه های القایی را بگیرند

وی ادامه داد: هر یک از پرستاران در بخشی که هستند می توانند جلوی هزینه های بی مورد و القایی بیماران را بگیرند و حتی از پزشکان بخواهند که از تجویز اضافه آزمایش و تصویربرداری برای بیمار اجتناب کند، این پول ها متعلق به تک تک ایرانیان است و نباید هدر برود.حریرچی افزود: همه اعم از پزشک و پرستار باید منافع خود را به منافع مردم گره بزنیم، نگاه صنفی و تضاد منافع با مردم همه ما را دچار زیان می کند.

بودجه های وزارت بهداشت و نظام سلامت سقف دارد و همه باید برای بهینه مصرف کردن این بودجه ها احساس مسئولیت و دلسوزی کنیم.قائم مقام وزیر بهداشت بر لزوم توجه به آسیب های شغلی پرستاران تاکید کرد و گفت: پرداختی کارکنان در دولت یازدهم بهتر از گذشته شده اما به معنی این نیست که به حد ایده آل رسیده ایم. راه های طولانی و نرفته زیادی وجود دارد که باید در آینده طی کنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha