گروه جراحی فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی در یک عمل جراحی نادر در دنیا، موفق شدند به میزان 35 میلیمتر استخوان فک یک بیمار را حرکت دهند.

یك جراحی نادر در دنیا؛ جراحان ایرانی استخوان فک یک بیمار را 35 میلیمتر حرکت دادند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکترحسین بهنیا مدیر گروه بخش جراحی‌های دهان و فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مجری این طرح ضمن اعلام این مطلب گفت: پس از چهار ماه اتصال استخوان فک این بیمار به دستگاه کشش دهنده استخوان، این دستگاه امروز چهارشنبه 23 اسفند ماه از استخوان فک بیمار جدا شده و وی به زندگی عادی خود باز می گردد.

دکتر بهنیا متخصص جراحی دهان و فک و صورت و سازنده دستگاه استخوان سازی از طریق کشش در استخوان فک در ایران که با استفاده از تکنولوژی های ساده و تجهیزات ارزان قیمت ساخته شده است در خصوص این جراحی گفت: مشکل عقب افتادگی رشد فک به خصوص در کودکان از معضلاتی است که طی سال های اخیر با استفاده از روش های ارتوپدی درمان می شود.

وی با اشاره به اینکه در این روش جراحی با استفاده از استخوان سازی از طریق کشش استخوانی که در روش های ارتوپدی برای بلند کردن افراد کوتاه قد مورد استفاده قرار می گیرد، می توان فک پایین را حرکت داد، در خصوص چگونگی انجام این روش گفت: پس از ایجاد یک شکستگی مصنوعی در داخل استخوان و قراردادن دستگاه در داخل فک، نسج نرم قابل کششی ایجاد می شود و روزانه یک میلیمتر فاصله دستگاه ها را افزایش می دهیم که پس از دو ماه وضعیت را ثابت نگه داشته و منتظر می مانیم تا این نسج نرم به حالت آهکی و سخت و استخوانی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه حرکت 35 میلیمتری در استخوان فک صورت تاکنون در جهان بی نظیر بوده است، ادامه داد: در این جراحی که بر روی کودکی 8 ساله انجام شد، پس از چهار ماه توانستیم 35 میلیمتر استخوان فک وی را حرکت داده و به حالت معمول برسانیم.

دکتر بهنیا با اشاره به این که عمده ترین علت بروز چنین مشکلی در افراد، تروما یا ضربه های وارد آمده در دوران کودکی و یا مشکلاتی از جمله عفونت ها است که باعث اختلال در رشد گیجگاهی فکی می شود، اضافه کرد: عقب افتادگی فک کودکان ضمن ایجاد اختلال در صحبت کردن و غذا خوردن باعث ایجاد مشکلات تنفسی و وقفه های تنفسی شدید هنگام خواب می شود که این مسئله نیز می تواند کارکرد ریه و قلب آنان را دچار اختلال نماید.

وی در پایان تصریح کرد: استفاده از این روش نه تنها باعث کشش استخوانی می شود بلکه همراه با استخوان، کلیه نسوج همراه فک را نیز کشش خواهد داد؛ به طوری که استخوان به وجود آمده کاملا شبیه استخوان فک بوده و به هیچ وجه مانند استخوان پیوندی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha