طبق آمارهای اعلام‌شده از سوی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، در مطالعه‌ای که روی 400 خانواده انجام شده، 63 درصد زوجین از روابط جنسی‌شان ناراضی بودند. وزارت بهداشت با توجه به اهمیت موضوع مشکلات زناشویی زوجین، تعدادی کلینیک سلامت خانواده در کشور تاسیس کرده و به دنبال راه‌اندازی کلینیک‌های دیگری است به‌طوری‌که محمد اسلامی، رییس اداره جمعیت و باروری سالم از راه‌اندازی 13 کلینیک سلامت خانواده در 13 دانشگاه علوم پزشکی از جمله استان‌های تهران، خوزستان، البرز، کرمان، خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان، قم و فارس تا ماه‌های بهمن و اسفند و 44 دانشگاه علوم پزشکی کشور تا سال آینده خبر داد.

سلامت نیوز: طبق آمارهای اعلام‌شده از سوی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، در مطالعه‌ای که روی 400 خانواده انجام شده، 63 درصد زوجین از روابط جنسی‌شان ناراضی بودند. وزارت بهداشت با توجه به اهمیت موضوع مشکلات زناشویی زوجین، تعدادی کلینیک سلامت خانواده در کشور تاسیس کرده و به دنبال راه‌اندازی کلینیک‌های دیگری است به‌طوری‌که محمد اسلامی، رییس اداره جمعیت و باروری سالم از راه‌اندازی 13 کلینیک سلامت خانواده در 13 دانشگاه علوم پزشکی از جمله استان‌های تهران، خوزستان، البرز، کرمان، خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان، قم و فارس تا ماه‌های بهمن و اسفند و 44 دانشگاه علوم پزشکی کشور تا سال آینده خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مهرخانه، براساس گفته‌های روانشناسان بسیاری از مشکلات زندگی و حتی طلاق‌ها به علت نارضایتی جنسی اتفاق می‌افتد؛ براین اساس توجه جدی و علمی به این موضوع کاملا احساس می‌شود. در همین رابطه کاظم فروتن، مسوول کلینیک سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی شاهد اعلام کرده است که 50 درصد طلاق‌هایی که در دادگاه خانواده به بهانه‌های گوناگون صورت می‌گیرد، ریشه در مسایل جنسی دارد که جز با اصلاح نگرش‌ها درباره مسایل جنسی، آموزش‌های پس از ازدواج و تشکیل شورای عالی خانواده در ایران میسر نخواهد شد.


علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، چندی پیش اظهار کرد: برای رفع مشکلات جنسی زوجین، وزارت بهداشت برنامه‌هایی را اجرا می‌کند؛ آموزش‌های قبل و ضمن ازدواج یکی از آنهاست و به این نتیجه رسیدیم که باید آموزش‌ها در جهت توانمندسازی زوجین استمرار داشته باشد که این افراد بتوانند مسایل خود را حل کنند. به همین مناسبت گروهی متشکل از روانشناس، روان‌پزشک، حقوقدان، روحانی و پزشک که عموما متخصص زنان است به عنوان تیمی مشاوره‌ای در 13 دانشگاه فعالیت می‌کنند که درصدد توسعه آن هستیم و کلینیک سلامت جنسی هم بخشی از این طرح است.


ضرورت راه‌اندازی کلینیک‌های سلامت خانواده
کاظم فروتن، اورولوژیست، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد و مسوول کلینیک سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی شاهد، عوامل متعددی را در سلامت خانواده و ثبات و پایداری آن تاثیرگذار می‌داند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به مسایل جنسی زوجین اشاره کرد که اگر مسوولانه در چارچوب خانواده و برطرف‌کننده نیازهای جنسی و عاطفی زن و شوهر باشد، سهم موثری در دوام و قوام خانواده دارد و مانع از فروپاشی خانواده می‌شود.


استحکام خانواده هدف اصلی کلینیک سلامت خانواده باشد
فروتن با انتقاد از عملکرد برخی کلینیک‌های سلامت جنسی، هدف اصلی راه‌اندازی این کلینیک‌ها را استحکام خانواده‌ها دانست و گفت: متاسفانه برخی کلینیک‌ها فقط به رفع مشکلات هر فرد به تنهایی اکتفا می‌کنند و از آسیب‌هایی که در مدت درمان به شریک زندگی او وارد می‌شود، غافل هستند چراکه وقتی یک مرد به دلایلی نسبت به شریک زندگی خود سرد می‌شود، این سردی بر همسرش تاثیر می‌گذارد. پس تنها معالجه مرد با تجویز چند قرص و دارو موثر نخواهد بود و حتما باید تبعاتی که این سردی بر همسرش گذاشته است نیز درمان شود.


تقاضا برای داشتن تجربه جنسی موفق در سنین مختلف مطرح می‌شود
همچنین علی آذین، متخصص پزشکی اجتماعی معتقد است که متخصصان علوم مرتبط با سلامت در جهان به این اجماع رسیده‌اند که هماهنگی و سازگاری جنبه‌های جسمی،‌ عاطفی، عقلانی و اجتماعی در انسان، مستلزم برخورداری از سلامت جنسی است. در گذشته به مشکلات جنسی حداقل در ظاهر کمتر پرداخته و به عبارتی نیازها کمتر به تقاضا تبدیل می‌شد اما امروز این نیاز به تقاضا تبدیل شده است پس اگر برخورداری از سلامت جنسی زوجین را در کنار سایر جنبه‌های سلامت، از جمله حقوق زوجین بدانیم، وجود کلینیک‌های سلامت جنسی امری لازم است و اگر هم تا سال‌های اخیر مورد کم‌لطفی قرار گرفته‌اند، ادامه این وضعیت قابل توجیه نخواهد بود.


کلینیک‌های سلامت خانواده باید به چه مسایلی پاسخ دهند
به گفته آذین در حالت ایده‌آل، کلینیک‌های سلامت جنسی باید پاسخگوی سه دسته از مسایل مردم در حوزه سلامت جنسی باشند؛ نخست نگرانی‌ها، دغدغه‌ها و سوالاتی که ذهن مردم را درگیر کرده است، دوم مشکلاتی است که به علت سایر متغیرها مانند بیماری‌های مزمن، معلولیت‌ها، سالمندی، تفاوت دیدگاه‌ها، سبک زندگی یا حتی ترجیحات جنسی زوجین ایجاد می‌شود و در مرحله آخر نیز بیماری‌هایی از جمله عفونت‌های منتقل‌شونده از راه تماس جنسی و اختلالات عملکرد جنسی مورد درمان قرار می‌گیرند. به این ترتیب مشخص می‌شود که در این زمینه نه‌تنها اغلب به یک کار گروهی و بین‌رشته‌ای نیاز است بلکه هر درمانگر در این حوزه نیز باید موضوع را کاملا با دیدگاه زیستی، روانی، اجتماعی و ارتباطی بنگرد.


پوشش بیمه‌ای خدمات کلینیک‌های سلامت خانواده
خدماتی که در کلینیک‌های سلامت جنسی به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود از سوی بیمه‌ها پوشش داده می‌شود البته با توجه به اینکه زمان ویزیت مراجعه‌کنندگان ممکن است از حد معمول 10 تا 20 دقیقه فراتر برود و تا یک ساعت نیز طول بکشد، تفاوت زمان فعالیت متخصصان در این کلینیک‌ها را وزارت بهداشت پرداخت می‌کند و اعتبارات لازم برای این کار در وزارت بهداشت تامین شده است. البته خدمات مشاوره کارشناسان حقوق در این کلینیک‌ها تحت پوشش بیمه نیست و این کارشناسان برمبنای تعرفه خدمات خود به مراجعه‌کنندگان خدمت ارائه می‌کنند.


برخی کلینیک‌ها را بشناسید
کلینیک سلامت خانواده در تهران و چند شهرستان دیگر در حال فعالیت هستند و زوجین می‌توانند به این مراکز معتبر مراجعه کنند. کلینیک سلامت خانواده وابسته به بیمارستان مصطفی خمینی و دانشگاه شاهد، مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا تحت نظر پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی- ابن‌سینا، کلینیک سلامت خانواده بیمارستان صارم، پلی‌کینیک سلامت خانواده هلال‌احمر، مرکز تحقیقات سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کلینیک سلامت جنسی مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر بهشتی زنجان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زنجان، کلینیک سلامت جنسی مرکز آموزشی درمانی کمالی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی البرز، کلینیک سلامت جنسی مرکز فوق‌تخصصی درمانی و تحقیقاتی ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی، کلینیک سلامت جنسی پژوهشگاه رویان، کلینیک سلامت جنسی تحت‌نظر جهاد دانشگاهی قم، کلینیک سلامت جنسی تحت‌نظر جهاد دانشگاهی اردبیل، کلینیک سلامت جنسی بیمارستان امام خمینی (ره) تهران، کلینیک سلامت جنسی بیمارستان روزبه تهران، کلینیک سلامت جنسی بیمارستان خاتم‌الانبیا تهران، کلینیک سلامت جنسی بیمارستان شریعتی تهران. بخشی از کلینیک‌هایی هستند که می‌توانند مشکلات به ویژه جنسی زنان و مردان را برطرف کنند و برای کل کشور به بیش از این تعداد نیاز است.


کلینیک‌های سلامت خانواده پایدار بمانند
اینکه وزارت بهداشت اقدام به راه‌اندازی کلینیک‌های سلامت خانواده کرده است از خبرهای خوب حوزه سلامت و بهداشت است. شایسته است این برنامه‌ها توسعه پیدا کند و به صورت پایدار ادامه داشته باشد. آگاهی درباره مسایل جنسی متاسفانه یکی از تابوهای جامعه است و افراد گاهی تا بعد از ازدواج هم اطلاعات درست و کافی در این زمینه ندارند. بنابراین وجود این کلینیک‌ها به سلامت پایدار در خانواده کمک خواهد کرد و موجب می‌شود تا افراد برای یافتن پاسخ‌هایشان به منابع غیرمعتبر مراجعه نکنند. چه اینکه بسیاری از مردم از وجود این کلینیک‌های سلامت برای حل مشکلات‌شان آگاه نیستند و در صورت افزایش آنها گام بسیار موثر و بزرگی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha