پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1731

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اعلام اینكه طبق مصوبه شورای اسلامی محصولات خونی ایران در سال 86 بیمه می‌شوند، گفت: تشكیل صندوق حمایت‌ از آسیب دیدگان محصولات خونی از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است.

بیمه محصولات خونی كشور در سال جدید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر سید حسن ابوالقاسمی امروز در یك نشست خبری با بیان اینكه داروهای مشتق از پلاسمای مورد نیاز كشور از بیش از 90 هزار لیتر پلاسمای ایرانی ارسالی به خارج از كشور تهیه شده است، گفت: حذف خون جایگزین و افزایش خونگیری از دیگر برنامه‌های سازمان انتقال خون در سال 85 بود كه در سال جدید ادامه می‌یابد.

وی با این توضیح كه خون جایگزین در دو استان هرمزگان و خوزستان حذف شده و در استان سیستان و بلوچستان نیز در آستانه حذف قرار دارد، گفت: فعالیت‌های خوبی در سال 84 آغاز شد اما به جهت عدم رشد مناسب در بودجه و كمبود اعتبارات، سرعت این فعالیت‌ها كاهش یافت.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران به بازسازی و نوسازی تجهیزات سازمان انتقال خون، برقراری سیستم اتوماسیون فنی و اتوماسیون نرم افزاری در سطح انتقال خون كشور به عنوان برنامه‌های سازمان انتقال خون در سال 85 اشاره كرد و افزود: پایگاه انتقال خون تهران به عنوان بزرگترین پایگاه انتقال خون كشور كه 25 درصد خونگیری‌های كشور در آنجا صورت می پذیرد به سیستم اتوماسیون و نرم افزاری مجهز شد كه بدین ترتیب امكان ردیابی و كنترل هر واحد خون را تحت یك برنامه واحد فراهم می‌كند. در این راستا زیرساخت این شبكه (لن، ون) در سازمان انتقال خون راه اندازی شد.

ابوالقاسمی در ادامه از راه اندازی و گسترش اتوماسیون پلاسما فرز و پلاكت فرز در كشور خبر داد و گفت: چنانچه تعرفه بیمه در این راستا، تصویب شود متقاضیان خدمت می‌توانند از خدمات پلاكت فرز بهره مند شوند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون كشور با اعلام اینكه در سال 85 مجوز مراكز تهیه دارو از پلاسمای ایرانی از شورای عالی سازمان انتقال خون به معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت منتقل شد، گفت: بدین ترتیب امكان سرمایه گذاری بخش غیردولتی در صنعت پلاسما فراهم می‌شود.

وی راه اندازی بانك خون بند ناف را از برنامه‌های سال آینده سازمان انتقال خون برشمرد و افزود: تا كنون تجهیزات لازم، خریداری و آموزش‌های مورد نیاز پرسنل انتقال خون داده شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: به اذعان كارشناسان جهانی، سازمان انتقال خون ایران این توانایی را دارد كه محور گسترش فعالیت‌های انتقال خون در منطقه باشد.

به گفته ابوالقاسمی، شاخص اهدای خون صد درصد داوطلبانه در ایران 24 در 1000 نفر جمعیت است. این در شرایطی است كه بسیاری از كشورهای منطقه هنوز به این شاخص دست نیافته‌اند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون كشور در پایان از هموطنان خواست تا در تعطیلات نوروزی نیازمندان به خون را فراموش نكنند و با مراجعه داوطلبانه و مستمر، خون خود را اهدا كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha