یك عضو كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تاكید برلزوم شناسایی همه بیماران دیابتی در كشور از طرح تامین یارانه بیماران از طریق افزایش قیمت نوشابه‌های گازدار حمایت كرد و گفت: پلاك داركردن همه بیماران دیابتی و تك نفره بیمه كردن آنها از نیازهای اصلی این بیماران است.

تامین 55 میلیارد یارانه دیابت با حذف 13 میلیارد لیتر نوشابه گازداراز چرخه فروش

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دكتر صادق دقیقی در نخستین جشنواره برگزیدگان سلامت ایران كه از سوی انجمن حمایت از بیماران دیابتی كشور برگزار شد، با بیان اینكه هنوز آمار دقیقی از دیابت در دست نیست، گفت: به طور تخمینی می‌توان گفت كه 3 میلیون مبتلا به دیابت در كشور زندگی می‌كنند اما باید توجه داشت كه این روند در چند سال اخیر به دلیل گسترش زندگی ماشینی و عدم تحرك به شدت رو به افزایش است.


وی با اشاره به یارانه 55 میلیارد تومانی بیماران دیابتی در سال جاری بیان كرد:‌ این یارانه با اختصاص عوارض 10 درصدی برای نوشابه‌های گازدار داخلی و عوارض 15 درصدی برای نوشابه‌های گازدار خارجی بدست آمد كه مجموع این میزان به حذف 12 تا 13 میلیارد لیتر نوشابه از چرخه فروش رسید.

عضو كمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینكه برخی از افراد با این طرح پیشنهادی به مجلس به دلیل احتمال لطمه به صنعت كشور مخالفت كردند، گفت: خوشبختانه از آنجا كه نگاه كمیسیون بهداشت سلامت نگراست ، طرح تامین یارانه بیماران دیابتی از این طریق با اكثریت آرا در صحن علنی مجلس به تصویب رسید زیرا این طرح نه بار مالی به دولت تحمیل كرد و نه از صندوق ذخیره ارزی برداشت شد.

وی با اظهار امیدواری نسبت به افزایش این یارانه در سال‌های آتی، خسارت مادی دیابت در كشور را سالانه 500 میلیارد تومان خواند و تصریح كرد: كاهش این خسارت مستلزم فرهنگ سازی از طریق رسانه‌های گروهی به ویژه رسانه ملی است زیرا ترویج فرهنگ كنترل مناسب قند خون به طور مكرر از شیوع دیابت در كشور جلوگیری می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha