یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 17330

كارشناس مسئول تغذیه استان یزد گفت: روزه بدون سحری باعث سوء تغذیه و كمبود پروتئین مواد معدنی و جذب ویتامین های لازم در بدن می‌شود.

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: روزه بدون سحری با توجه به عواملی مانند فاصله‌ طولانی سحر و افطار و همچنین كاهش تعداد دفعات جذب مواد غذایی می‌تواند لطمات جدی به بدن وارد كرده و باعث از دست رفتن مقدار قابل توجهی از مواد غذایی شده كه این امر در نهایت منجر به سوء تغذیه در فرد می‌شود.

وی ادامه داد: سوءتغذیه چه در سحر و چه در افطار، می‌تواند برای فرد مشكل بوجود آورده و باعث كمبود مواد غذایی گردد.

وی بیان كرد: تاكید كارشناسان تغذیه بر این است كه روزه داران، وعده های سحر و افطار خود را به موقع مصرف كنند و آن را به هیچ عنوان از دست ندهند ضمن اینكه توصیه می شود بین افطار و سحر نیز شام سبك یا میان وعده‌هایی را صرف كنند.

نقیایی عنوان كرد: بهترین كاری كه می‌توان در سحر انجام داد این است كه این وعده را با وعده‌ ناهار مطابق دانسته و حجم آن با وعده‌ ناهار در نظر گرفته شود، به عبارتی در وعده سحری از گروههای مختلف غذایی مانند نان، غلات، گوشت و حبوبات استفاده شود.

وی مصرف سبزیجات، گوشت، حبوبات، شیر و لبنیات را در وعده‌ سحر ضروری دانست و بیان كرد: سبزیجات باعث حفظ آب بدن و مانع تشنگی در طول روز می‌شود و عدم دریافت گوشت و حبوبات نیز مقدار قابل توجهی پروتئین بدن را كاهش می‌دهد.

نقیایی روزه‌ بدون سحری را همراه با سوء تغذیه بیان كرد و افزود: این عارضه به صورت كم وزنی یا لاغری بیش از حد و یا كمبود مواد معدنی بروز می‌كند و نیز كمبود ویتامین‌ها از جمله ویتامین A را كه مستعد ‌ابتلا به عفونت است به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha