چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸
کد خبر: 173447

بازی‌های آنلاین پدیده نوظهور قرن حاضر هستند كه در كمتر از یك دهه توانسته‌اند خصوصی‌ترین حوزه‌های زندگی افراد را درنوردند و كار را به جایی برسانند كه تصور زندگی كردن بدون آنها برای كاربرانشان كاری سخت به نظر برسد و همین راه را برای ورود لغت جدیدی به نام «اعتیاد به بازی» در ادبیات قرن جدید باز كرده است. در سخن راندن از تبعات اعتیاد به بازی‌های آنلاین، آسیب‌های روانی، اجتماعی و شخصیتی تنها یك سوی ماجرایی هستند كه در سوی دیگرش هزینه‌های كلان اقتصادی است و گفته می‌شود در ایران ماهانه به رقمی معادل 200 میلیارد تومان می‌رسد و از آنجایی هم كه بازی‌های خارجی محبوبیت 95 درصدی در ایران دارند این سود كلان به جیب خارجی‌ها سرریز می‌شود.

خالی‌كردن جیب ایرانیان با بازی

سلامت نیوز: بازی‌های آنلاین پدیده نوظهور قرن حاضر هستند كه در كمتر از یك دهه توانسته‌اند خصوصی‌ترین حوزه‌های زندگی افراد را درنوردند و كار را به جایی برسانند كه تصور زندگی كردن بدون آنها برای كاربرانشان كاری سخت به نظر برسد و همین راه را برای ورود لغت جدیدی به نام «اعتیاد به بازی» در ادبیات قرن جدید باز كرده است. در سخن راندن از تبعات اعتیاد به بازی‌های آنلاین، آسیب‌های روانی، اجتماعی و شخصیتی تنها یك سوی ماجرایی هستند كه در سوی دیگرش هزینه‌های كلان اقتصادی است و گفته می‌شود در ایران ماهانه به رقمی معادل 200 میلیارد تومان می‌رسد و از آنجایی هم كه بازی‌های خارجی محبوبیت 95 درصدی در ایران دارند این سود كلان به جیب خارجی‌ها سرریز می‌شود.
 
به گزارش سلامت نیوز، 20 میلیون ایرانی كه روزانه 40 میلیون ساعت را صرف گشت و گذار در فضای مجازی بازی‌های رایانه‌ای می‌كنند ایران را به كشور اول خاورمیانه در این صنعت تبدیل كرده‌اند. اما روی تلخ ماجرا زمانی است كه بدانیم بازی‌های داخلی با محبوبیتی پنج درصدی در مقابل محبوبیت 95 درصدی بازی‌های خارجی مغلوب شده‌اند. آمارها از 14 میلیارد ساعتی سخن می‌گویند كه ایرانی‌ها صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌كنند و اگر این پیش فرض كه وقت طلاست را قبول داشته باشیم آن‌گاه ضرری كه بازی به گیمرهای ایرانی كه قسمت اعظم آنها جوانان زیر 24 سال هستند می‌زند چندین برابر چیزی است كه در نگاه اول ممكن است به نظر برسد. در حقیقت زمانی را كه یك جوان می‌توانست صرف پژوهش، علم اندوزی، مهارت‌آموزی یا گذران وقت با خانواده و دوستان كند به بازی كردن اختصاص می‌دهد و همین مساله باعث عقب راندن او از جریان معمول زندگی می‌شود و هزینه مادی كلان بازی‌ها به‌علاوه ضررهای دیگری كه به زندگی افراد می‌زنند باعث می‌شود آنها به حاشیه رانده شوند.

67 درصد گیمرها زیر 24 سال هستند

نشریه تكنولوژیك Techcrunch اقدام به انتشار آماری جالب توجه از بازار بازی‌های موبایل در ایران كرده است كه داده‌های آن را از طریق بررسی 837 گیمر موبایل و طراحان بازی موبایل بر روی شبكه پیام‌رسان لاین در تاریخ 2 تا 10 ژانویه به دست آورده است. اكثریت جمعیت 80 میلیون نفری ایران (در حدود 60 درصد) زیر 30 سال هستند، در نتیجه چندان تعجبی ندارد كه 67 درصد گیمرهای موبایل زیر 24 سال باشند. ایران همچنین بالاترین نرخ سواد نسبت به جمعیت را در دنیا دارد در نتیجه باز هم تعجبی ندارد كه 63 درصد از گیمرهای موبایل در ایران دانش‌آموز باشند. 80 درصد از این افراد مجرد بوده و ازدواج نكرده‌اند و گزارش‌ها حاكی از آن است كه در حدود نیمی از آنها (47 درصد) درآمدی كمتر از 571 دلار در ماه دارند. درباره درآمدها و پرداخت‌های حاصل از بازی، طراحان بین‌المللی به دلیل تحریم‌ها قادر به محلی‌سازی درگاه‌های پرداخت در ایران به ویژه شتاب و شاپرك نیستند. این موضوع مشكلات زیادی را برای گیمرهای ایرانی كه اغلب جوان، مجرد و كم درآمد هستند ایجاد كرده است. تقریبا یك نفر در هر پنج نفر -حدود 19 درصد - از گیمرهای ایرانی هر ماه اقدام به انجام خرید‌های داخل بازی یا in-game می‌كنند. سایر تراكنش‌ها از طریق فروشگاه‌های ثانویه‌ای صورت می‌گیرد كه به نوعی با درگاه‌های پرداخت محلی ایران همگام هستند. 60 درصد از این گیمرها در ماه كمتر از پنج دلار و 19 درصد بین پنج تا 20 دلار در ماه برای بازی‌ها هزینه می‌كنند. درباره مجموع كل استفاده از بازی‌های موبایل، 67 درصد از گیمرهای ایرانی چندین بار در روز مشغول بازی كردن هستند و 19 درصد حداقل روزی سه ساعت بازی می‌كنند و 34 درصد بین یك تا سه ساعت مشغول بازی هستند.

ایرانی‌ها سالانه 200 میلیارد به جیب سوپرسل می‌ریزند

در لیست بازی‌های آنلاین محبوب ایرانی می‌توان كلش آو كلنز را صدرنشین دانست. بر اساس آمارهای منتشرشده روزانه بیش از 30 میلیون نفر در دنیا در حال انجام این بازی هستند. درآمد روزانه این بازی دو میلیون و 400 هزار دلار است و جالب است بدانید كه كلش آو كلنز روزانه رقمی حدود 50 میلیون تومان در ایران درآمد دارد، یعنی ایرانی‌ها سالانه 200 میلیارد تومان به جیب سوپرسل (شركت سازنده این بازی) می‌فرستند. شروع این بازی در ابتدا رایگان است اما ادامه دادن بازی رایگان تمام نمی‌شود، از یك مرحله‌ای به بعد بدون پرداخت هزینه نمی‌توان انتظار ارتقا در بازی را داشت و این زمانی اتفاق می‌افتد كه فرد ماه‌هاست به این بازی ورود پیدا كرده است و ادامه ندادن و پیشرفت نكردن در بازی كار غیرممكنی است. عبدا... 25 ساله یكی از طرفداران پر و پا قرص بازی محبوب ایرانی‌ها یعنی كلش آو كلنز است. او حداقل روزی چهار ساعت از وقتش را به بازی كردن اختصاص می‌دهد، اما این انتهای ماجرای هزینه كردن برای بازی نیست و بازی هزینه‌های مالی هم دارد. او در این باره به «آرمان» می‌گوید: «كلش آو كلنز بازی مورد علاقه من است و مواردی پیش آمده است كه برای آن پولی پرداخت كنم ولی معمولا هزینه من به نسبت دوستانم چندان بالا نیست. بعضی از دوستانم ماهانه 100 تا 150 هزار تومان برای این بازی هزینه می‌كنند. افراد شاخ هم كه هزینه‌های یك میلیونی دارند. بعضی‌های دیگر هم از همان آغاز 10 تا 20 میلیونی هزینه می‌كنند و هزینه‌های بعدی هم متعاقب این هزینه اولیه به صورت ماهانه پرداخت می‌شوند.» با استناد به سخنان این بازیكن حرفه‌ای می‌توان گفت كه كلش آو كلنز برای جوانان ایرانی سالانه به طور متوسط بین یك تا 12‌میلیون هزینه دارد. عبدا... در ادامه حرف‌هایش به نكته جالبی اشاره می‌كند: «بازی كردن بعضی وقت‌ها زندگی روزمره آدم را مختل می‌كند، در مهمانی مشغول بازی هستی، كافه می‌روی بازی می‌كنی، مشتری می‌آید تو باز هم در حال بازی كردن هستی. این دقیقا همان اعتیاد به مواد مخدر است منتها با این تفاوت كه جسم انسان ویران نمی‌شود.»

معتادان به اینترنت به كسانی گفته می‌شود كه ساعات بسیار طولانی را در طول روز به گذران وقت در اینترنت و فضای مجازی اختصاص می‌دهند به نحوی كه عملكرد شغلی و تحصیلی آنها تحت تأثیر قرار می‌گیرد. طبق آمار انجمن روانپزشكان ایران، مبتلایان به اعتیاد اینترنتی در كشورمان به مرز ۳۳ درصد رسیده‌اند در حالی كه آمار جهانی ۲۵ درصد اعلام شده است. بخش عمده‌ای از این اعتیاد اینترنتی هم به بازی‌های آنلاین بازمی‌گردد. اعتیاد به اینترنت در دنیا به حدی فراگیر شده است كه متخصصان حوزه بهداشت و سلامت از راه‌اندازی مراكز ترك اعتیاد در حوزه فناروی سخن رانده‌اند. «بازی كردن زندگی من را مختل كرده بود، حتی چند بار هم باعث دعوای بین من و خانواده‌ام شد.» صادق 20 ساله در همان جمله‌های اول تیر خلاص را می‌زند و زمانی كه از 12 ساعت بازی در روزهای تعطیل سخن می‌گوید، عمق فاجعه از این هم بیشتر می‌شود. او در ادامه به «آرمان» می‌گوید: «من زمانی كه هیچ كس بازی كلش آو كلنز را بلد نبود در بالاترین مراحل بودم و بعد لول خودم را با قیمت یك میلیون به دایی‌ام فروختم. البته لول 103 كه من آن موقع به قیمت یك میلیون فروختم الان قیمتی ندارد چون بازیش زیاد شده است.» صادق در حال حاضر در دوران ترك است و دلایل اعتیادش به این بازی را چنین بیان می‌كند: «این بازی اعتیادآور است و دغدغه فكری فرد می‌شود، به نحوی كه احساس می‌كنی اگر به آن سر نزنی از دنیا عقب مانده ای. پیشرفت در این بازی تبدیل به خوره‌ای می‌شود كه به جان آدم می‌افتد و رها شدن از آن كار سختی است.» دستیابی به یك اكانت معمولی در كلش آو كلنز سه ماه زمان می‌برد و افراد هرچه پول بیشتری پرداخت می‌كنند می‌توانند اكانت‌های بزرگ‌تر و با امكانات بیشتری دریافت كنند. خرید و فروش اكانت‌ها تبدیل به یك منبع درآمدزایی برای كاربران این بازی در دنیای مجازی و واقعی شده است. حتی سایت‌هایی هم در زمینه خرید و فروش اكانت فعال شده‌اند كه افراد از طریق گذاشتن آگهی در این سایت‌ها می‌توانند دست به خرید و فروش اكانت‌هایشان بزنند، در یكی از سایت‌های پر رفت و آمد در این زمینه قیمت فروش اكانت بر اساس لولی كه فرد در آن قرار دارد، از 500 هزار تومان آغاز شده و تا 2 میلیون و 500 هزار هم می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha