سردی و کاهش میل جنسی، عدم علاقه کامل به رابطه جنسی است. برانگیختگی حتی در لحظات اوج رابطه رخ نمی دهد. برخی افراد پس از رابطه جنسی یا در حین آن احساس دردناکی را تجربه می کنند. رای شناسایی ودرمان یک رویکرد یکپارچه و مشاوره چندین متخصص مورد نیاز است. مهم است در نظر بگیرید که چگونه سردی را درمان کنید.

علائم و راهکارهای درمانی سرد مزاجی زنان و مردان

علائم و نشانه های سردمزاجی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ای ان مدیسن علائم سردی ممکن است برای بیمار قابل ملموس نباشد، اما همیشه توسط شریک زندگی احساس می شود:

  • جاذبه یا به طور کامل ناپدید می شود، یا در لحظات نادر خود را نشان می دهد
  • رابطه جنسی به عنوان یک وظیفه تلقی می شود و هرگونه بحث در مورد موضوع آزاردهنده است
  • شخص به سادگی به رابطه جنسی علاقه ندارد، حتی اگر یکی از عزیزان در کنار او باشد
  • اگر رابطه جنسی اتفاق بیفتد، بدن به این فرآیند واکنش نشان نمی دهد. برانگیختگی اتفاق نمی افتد، ترشحات جنسی و روان کننده آزاد نمی شود، احساسات نیز وجود ندارد، در نتیجه ارگاسم وجود نخواهد داشت
  • قبل و بعد از رابطه جنسی، ممکن است احساسات دردناک در ناحیه تناسلی و مقعد ایجاد شود

این روند باعث ایجاد احساس ناامیدی یا آزار می شود. بسیاری نمی دانند سردمزاجی به چه معناست و سعی می کنند خود را با دلایل دیگر توجیه کنند. با این حال، اگر به موقع به آن توجه نکنید، این بیماری می تواند واقعا خطرناک باشد.

دلایل پیشرفت سردمزاجی

علل سردی در زنان و مردان به دو دسته روانی و فیزیولوژیکی تقسیم می شود.

از جمله دلایل روانی عبارتند از:

استرس و خستگی طولانی مدت باعث می شود فرد استراحت و خواب را به لذت های جنسی ترجیح دهد ، این یک واکنش طبیعی بدن است که سعی می کند از فرد در برابر خستگی اضافی محافظت کند.

سوء استفاده جنسی، حتی اگر سال ها پیش اتفاق افتاده باشد، دلیل مهمی برای مانع روانی است، به خصوص اگر تجربه منفی اولین بار در زندگی باشد، در چنین شرایطی نمی توانید بدون کمک روانشناس رابطه مطلوبی داشته باشید.

شریک زندگی ایجاد احساسات منفی یا انزجار می کند، در این حین ، مشکلات ، جدایی ها ، زخم های روحی باقی می ماند ، که اجازه نمی دهد دوباره به شخص مراجعه شود و عموما رابطه جنسی در این مورد احساس خشونت علیه ود فرد را ایجاد می کند.

ترس از بارداری ناخواسته، اگر ترس وسواسی باشد، زن نمی تواند آرام شود.

در خانواده هایی که افراد با شخصیت های سرد رشد می کنند، ابراز احساسات مرسوم نیست، سردی و جدایی تشویق می شود.

دلایل فیزیولوژی عبارتند از:

اندام تناسلی آسیب دیده باعث آسیب عصبی می شود

پس از زایمان، دیواره های واژن به شدت آسیب دیده است، که این نیز یک دلیل رایج برای عدم تمایل است

آسیب شناسی در رشد اندام ها

بی‌میلی جنسی ناشی از سایر مشکلات

با آن که در عصر خود شاهد تحولات علمی و فنی چشمگیری هستیم اما متاسفانه مردان خصوصا در جامعه ما، همچنان بر برخی باورهای سنتی پای می‌فشارند و در مورد مشکلات جنسی خود، حاضر به اقدام جدی نیستند و مشکل جنسی خود را انکار می‌کنند یا بر آن سرپوش می‌گذارند.

به همین دلیل اغلب مردانی که دچار ناتوانی جنسی هستند، در تحریک جنسی مشکل دارند یا مبتلا به زود انزالی یا سایر اختلالات جنسی هستند برای مداوا اقدام نمی‌کنند. در نتیجه ناکامی آنها در ارتباط جنسی به تدریج منجر به به اختلال جنسی هم‌زمان دیگری مبتلا هستند. به‌عنوان نمونه، مردانی که به ناتوانی جنسی و اختلال در نعوظ دچار هستند، در صورتی که برای درمان آن اقدام نکنند، به تدریج میل و رغبت خود را به روابط زناشویی از دست می‌دهند و مشکل جدیدی به نام سردی جنسی و بی‌میلی جنسی نیز به مشکلات آنها اضافه می‌شود.

همچنین ناسازگاری‌های زناشویی نیز از علل دیگری است که ممکن است باعث مهار و سرکوب میل‌جنسی در مردان شود. متاسفانه انواع فشارهای روانی و استرس‌ها نیز از دیگر علل مهم در کاهش میل جنسی در مردان به شمار می‌روند. استرس‌های شغلی و اقتصادی، اختلال‌های خواب، استرس تولد فرزند ناخواسته، و مانند اینها فرد را به بی‌میلی جنسی دچار می‌کند.

گاهی اوقات نیز مصرف برخی داروها، سیگار، الکل و مواد مخدر منجر به بی‌میلی جنسی در مردان می‌شود. افزایش سن و داشتن همسری که او نیز از نظر جنسی سرد مزاج باشد از جمله عوامل دیگری است که به‌طور طبیعی باعث کاهش تدریجی میل جنسی در مردان می‌شود. از نظر آماری می‌توان گفت، ناتوانی جنسی موقتی به طور تقریبی در حدود ۵۰ درصد از مردان اتفاق می‌افتد و ضعف جنسی مزمن از هر ۸ نفر یک نفر را مبتلا می‌سازد که این نوع اختلالات با بالا رفتن سن در مردان افزایش پیدا می‌کند.

در حدود ۵۲درصد از مردان بین ۴۰ - ۷۰ سال هم حدود متفاوتی از کم کاری و یا عدم توانایی در حفظ نعوظ را تجربه می‌کنند. نکته مهم این است که ناتوانی جنسی آقایان را می‌توان در دو گروه اولیه و ثانویه طبقه‌بندی نمود. مردانی که دارای ضعف جنسی اولیه می‌باشند، هیچ‌گاه آنقدر توانایی نعوظ ندارند که بتوانند رابطه جنسی برقرار کنند. اما در ضعف جنسی نوع دوم، حالت نعوظ پس از یک دوره نرمال از بین می‌رود. درمان نوع دوم به مراتب ساده‌تر است و در برخی موارد با دارو درمانی و اغلب با مشاوره و روان درمانی قابل درمان است.

بیماری‌هایی مانند افسردگی، اضطراب، بیماری دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، جراحی‌های لگنی، سرطان‌ها، مشکلات غده تیروئید، برخی از بیماری‌های عصبی و... از جمله بیماری‌هایی هستند که در درمان سردمزاجی باید به آن‌ها توجه کرد.

انواع سرد مزاجی در زنان

معمولا سردمزاجی در خانم‌ها به دو دسته طبیعی و غیر طبیعی تقسیم می‌شود. در سردمزاجی طبیعی در 90درصد موارد، علت عمده سردمزاجی ناشی از بی‌مهارتی مردی است که همسر زن سرد مزاج است. غالبا مرد است که نمی‌داند چگونه باید زن را برای دستیابی به اوج لذت آماده کند.

مرد باید در رساندن زن به اوج جنسی و انزال، هنرمندانه و با ظرافت عمل کند و از جزییات ساختمان بدن زن مطلع باشد. متاسفانه بیشتر مردها اطلاعات‌شان از ارتباط جنسی با زنان ناچیز است و تنها ارتباط جنسی را عملی برای باروری و بارداری تلقی می‌کنند و به سایر جنبه های رابطه به ویژه ارضاء جنسی طرف مقابل توجهی ندارند. همین می‌تواند باعث سردی جنسی زن در زندگی مشترک شود و ناهماهنگی‌ها و کشمکش‌های دیگری رابه دنبال داشته باشد. در این زمینه مشاور و روانشناس می‌تواند به زوج کمک کنند.

سردمزاجی غیر طبیعی مربوط به خود زن بوده و بیشتر در زن‌هایی دیده می‌شودکه از جنسیت خود ناراضی هستند یا بصورت افراطی عمل جنسی را کثیف یا بد و حیوانی تلقی می‌کنند یا تربیت آنها به گونه‌ای بوده که از ارتباط جنسی می‌ترسند. در واقع ترس از مسایل جنسی، ترس از تمکین‌، ترس از درد و جراحت بدنی، ترس از آبستنی و... ازجمله مواردی است که سردی مزاج را همراه می‌آورد. سردمزاجی مطلق و غیر قابل درمان به ندرت دیده می‌شود و خوشبختانه همه این موارد با مشاوره و روان درمانی تا حد زیادی قابل درمان است.

سردمزاجی در آقایان

در اغلب موارد، بی‌میلی جنسی یا سردمزاجی در مردها منشا و علت روانی دارد اما ممکن است بر اثر بیماری‌های جسمی هم بروز کند. در مردان مبتلا به بی‌میلی جنسی، در صورتی که بیماری آشکاری مانند بیماری قلبی‌عروقی، دردهای مزمن و نظایر آن در مردان دچار سرد مزاجی وجود نداشته باشد، پزشک متخصص لازم است باید غدد جنسی، هیپوفیز و تیرویید را از نظر اختلال‌های هورمونی احتمالی بررسی کند.

بنابراین در صورت بروز این مشکل آقایان در ابتدا موضوع را از نظر جسمانی بررسی کنند و اگر مشکل جسمی در کار نبود لازم است بیماری‌های روان‌پزشکی مانند افسردگی و اختلال‌های اضطرابی در آنها مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بدانید: عوامل سردمزاجی در آقایان

عوامل خطر

اگر نمی خواهید سردمزاجی شما پیچیده و شدید شود، چه کاری باید انجام دهید؟ برای اینکه یک فرد به طور کامل رشد کند، علاوه بر جنبه جنسی، یک محیط سالم در رابطه، در خانواده و داشتن سلامت جسمی و روحی لازم است. متأسفانه، این عوامل همیشه با هم جمع نمی شوند.

اگر یک همسر بی احتیاط باشد که دیگری را مسخره کند یا مرتباً به او توهین کند ، این باعث ایجاد عقده ها می شود. که ممکن است منجر به سردی شود.

اگر یکی از طرفین، دیگری را مجبور به برقراری رابطه جنسی کند، طرف مقابل صرفاً با فکر آمیزش دچار تنفر می شود.

بیماری های مزمن که باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم غدد درون ریز می شوند، می توانند باعث سردی شوند.

عوارض

فقدان رابطه جنسی و ترس از شریک زندگی می تواند منجر به افسردگی شود. یک فرد در یک حالت افسرده به طور کامل از تشدید بیماری خود حمایت میکند. اگر مشکل به موقع شناسایی نشود، می تواند منجر به ایاد احساس تنهایی در فرد شود. همچنین بر روان انسان تأثیر منفی می گذارد.

اختلالات هورمونی، که اغلب با بیماری همراه است، می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • ناباروری
  • میوم رحم
  • تشکیل تومور بدخیم
  • بیماری تخمدان پلی کیستیک

حتی اگر نیازی به شریک جنسی نداشته باشید، نمی‌توانید سلامتی خود را ساده بگیرید. مشکلات مرتبط با سردی در زنان می تواند زندگی را به طور جدی خراب کند.

تشخیص سردمزاجی

علاوه بر احساس عدم جذابیت، وجود درد و غیره، باید علت سردی را نیز تشخیص داد. اگر زنی در حین مقاربت در ناحیه اندام ها احساس ناراحتی کند، توسط متخصص زنان معاینه می شود که حکم نهایی را در مورد وجود بیماری، آسیب شناسی می دهد.

یک مشکل روانی با یک روانشناس یا متخصص درمانگر جنسی در طی یک سری گفتگو روشن می شود. غالباً سردی نتیجه عدم بلوغ دختر است، یعنی از نظر جسمی رشد کرده است، اما از نظر اخلاقی هنوز برای بزرگسالی آماده نیست. در این مورد یک روانشناس با او کار می کند.

درمان

پس از تشخیص، نحوه درمان سردی به بیمار توضیح داده می شود. مجموعه روش ها به علت شناسایی شده بیماری بستگی دارد.

درمان سردی می تواند شامل کل مجموعه یا چندین نکته باشد:

  • هورمون درمانی
  • جلسات با روانشناس
  • جلسات با یک متخصص درمانگرجنسی به صورت جفت یا یک در یک زمان
  • مصرف داروهایی که میل جنسی را افزایش می دهند
  • ماساژ و رایحه درمانی

درمان سردی در زنان اغلب با حوزه حسی روابط همراه است. زن توجه، صمیمیت، مراقبت، ارتباط بیشتری می خواهد. در خانم ها توجه به عوامل دیگر مثل بالا رفتن سن، بارداری، یائسگی و مصرف برخی از داروها که کاهش تمایل جنسی از عوارض آن می‌تواند باشد، در بروز این عارضه موثر است. روش دیگر درمان اختلال سرد مزاجی، تجویز برخی از داروها توسط پزشک معالج است. درمان‌های دارویی از جمله استفاده از هورمون‌هاست که البته لازم است تحت نظر متخصص مصرف شوند.

یکی از روش‌های درمانی موثر در سرد مزاجی، شامل استفاده از روش‌های صحیح در شیوه‌ی زندگی و ارتباط با همسر است. تعدیل و تغییر شیوه زندگی عبارت است از ورزش کردن مرتب، استراحت کافی، آموختن روش‌های کنترل استرس و اجتناب از مصرف سیگار، مواد مخدر و الکل. یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان برای درمان این عارضه از آن بهره گرفت، تقویت ماهیچه‌های لگنی با استفاده از روش «کگل» است.

بیشتر بدانید:سردی و گرم مزاجی از نگاه یک محقق طب سنتی

درمانهای خانگی

دمنوش‌های گیاهی نتایج مثبتی ایجاد می کنند، اما پس از یک دوره طولانی باعث درمان سردی خواهند شد.

جوشانده ها:

  • گیاه بنفشه شب خشک را به مدت 14 روز خیس کنید، یک قاشق غذاخوری را نیم ساعت قبل از غذا بنوشید
  • قطره جینسنگ در عطاری و داروخانه فروخته می شود، از 20 قطره در روز استفاده کنید
  • جوشانده گل رز وحشی، بابونه و گزنه به تثبیت سیستم بدن کمک می کند و افزایش میل جنسی کمک می کند

بیشتر بدانید: سرد مزاجی، آفت روابط زناشویی

افسانه ها و باورهای غلط خطرناک در درمان سردمزاجی

سردمزاجی واقعی خود را به عنوان عدم علاقه کامل به زندگی جنسی نشان می دهد. اگر زنی موقتاً از شریک زندگی خود ناراحت یا ناامید است، این بدان معنا نیست که او دچار سردمزاجی است.

غالباً سردی در مردان تظاهرات خود را در قالب مشکلات روانی پنهان می کند. آنها در ارتباط با استرس، شوک، آسیب روانی به وجود می آیند. پس از بررسی آنها با روانشناس، مشکلات ناپدید می شوند.

همچنین، سردی در زنان اغلب پس از چند گفتگو با یک متخصص جنسی برطرف می شود. این زوج به سادگی در مورد ترجیحات خود بحث نمی کنند.

پیشگیری

برای جلوگیری از سردی در مردان، کافی است سلامت روانی و جسمی آنها را زیر نظر داشته باشید. در اولین انحرافات، بلافاصله به یک اورولوژیست، روانشناس و متخصص درمانگر جنسی مراجعه کنید.

شما باید با شریک زندگی خود در مورد زندگی صمیمی صحبت کنید، در مورد ترجیحات خود ، در مورد آنچه ناخوشایند است و ایجاد روابط قابل اعتماد صحبت کنید.

خودتان را مجبور نکنید که با شریک زندگی خود به رختخواب بروید زیرا "لازم است". این کار هیچ کس را راضی نمی کند و باعث طرد کامل همسرتان می شود

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

متخصص درمانگرجنسی سردمزاجی را درمان می کند. به شناسایی علت اصلی کمک می کند. در آینده بسته به مشکل شناسایی شده ممکن است بیمار به روانشناس یا متخصص زنان در خانم ها و متخصص اورولوژی در آقایان ارجاع داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha