رییس مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، از تلاش این مرکز برای ارائه روش تشخیص زودهنگام بیماری‌های قلبی و عروقی و MS‌ خبر داد.

سلامت نیوز:رییس مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، از تلاش این مرکز برای ارائه روش تشخیص زودهنگام بیماری‌های قلبی و عروقی و MS‌ خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مجید اسدی که در حوزه پزشکی هسته‌ای مشغول به انجام تحقیقات است گفت: در این راستا تاکنون 100 طرح تحقیقاتی توسط تیم تحقیقاتی ما در مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای علوم پزشکی بوشهر اجرایی و تلاش شده تا دستاوردهای تحقیقاتی به حوزه بالین و کلینیک نزدیک‌تر شوند.


وی تصویربرداری مولکولی را از جمله زمینه‌های تحقیقاتی نام برد و اظهار داشت: تصویربرداری مولکولی با تصویربرداری هسته‌ای هدفمند همراه است و این نوع تصویربرداری ما را قادر می‌سازد قبل از آن که ضایعه‌ای از طریق سایر روش‌های تصویربرداری مانند CT‌ اسکن تشخیص داده شود، از این طریق قابل شناسایی باشد.


اسدی شناسایی بیماری در مراحل اولیه را از مزیت‌های این نوع تصویربرداری ذکر کرد و یادآور شد: در این راستا پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه بیماری‌هایی چون مغزی، ام اس،‌ قلبی و عروقی و در افرادی که دارای گره‌های تیروئیدی هستند اجرایی کردیم.


وی خاطرنشان کرد: در این مطالعات درصدد ارائه روشی نوین در تشخیص بیماری‌های مغزی و ام اس‌ و قلبی و عروقی با استفاده از تصویربرداری مولکولی هستیم تا بتوانیم کامل‌تر و دقیق‌تر از گذشته اقدام به بررسی این بیماری‌ها کنیم.


اسدی، به جزئیات این روش اشاره کرد و توضیح داد: در این روش درصدد هستیم قبل از آن که عوامل بیماری‌زا توسط MRI، CT‌ اسکن و یا سونوگرافی قابل تشخیص باشد، با ‌استفاده از تصویربرداری مولکولی و از طریق پزشکی هسته‌ای و سیستم تصویربرداری «پت» اقدام به تشخیص بیماری‌ها در مراحل اولیه بیماری کنیم.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان این که سه سطح تصویر برداری آناتومی، عملکردی و متابولیسم ارائه شده است، یادآور شد: در این مطالعات از تصویربرداری متابولیسمی که استفاده از دستگاه تصویر برداری پت است، بهره برداری می‌شود.


وی اضافه کرد: در این مطالعات با استفاده از دستگاه پت، مولکول‌های بدن فرد توسط ایزوتوپ نشاندار می‌شود و از این طریق در صورتی که در سطح مولکول‌ها اختلالی ایجاد شود و یا سرطانی ایجاد شده باشد، از این طریق قادر به تشخیص آن خواهیم بود.


اسدی یادآور شد: با این روش قبل از پیشرفت بیماری اقدام به درمان آن می‌شود.
رییس مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار امیدواری کرد که با ارائه این روش زمینه رشد چند برابری پزشکی هسته‌ای و غنای این حوزه در کشور فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha