به دنبال شیوع ناگهانی و غیر منتظره ویروس زیکا در کشورهای قاره آمریکا، سازمان بهداشت جهانی برای بررسی راه های مقابله با این ویروس خواستار برگزاری یک نشست اضطراری در روز دوشنبه آینده شد.

سلامت نیوز:به دنبال شیوع ناگهانی و غیر منتظره ویروس زیکا در کشورهای قاره آمریکا، سازمان بهداشت جهانی برای بررسی راه های مقابله با این ویروس خواستار برگزاری یک نشست اضطراری در روز دوشنبه آینده شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ،«مارگارت چن» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه با اشاره به این که در دهه های اخیر هیچگونه نشانه ای از شیوع ویروس بیماری عفونی موسوم به زیکا دیده نشده بود، بروز و شیوع ناگهانی این ویروس را نگران کننده خواند.

وی با اشاره به این که اواخر سال گذشته نشانه های مختصری از این ویروس در کشورهای قاره آمریکا مشاهده شده بود، گفت که در فاصله چند هفته اخیر، این ویروس به طور انفجار آمیزی در این کشورها رو به گسترش گذاشته و تاکنون نشانه های زیادی از شیوع آن در 23 کشور این قاره گزارش شده است.

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در ادامه ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به این شیوع غیر منتظره و سؤال های بی پاسخ در مورد این تحول ناگهانی، برگزاری یک نشست اضطراری برای بررسی در این مورد را ضروری دانست.

به گفته وی، بر اساس ردیابی های اخیر، سطح و میزان گسترش این بیماری در فاصله کوتاهی از یک تهدید ناچیز و مختصر به ابعاد بسیار گسترده و نگران کننده ای تبدیل شده و او به همین دلیل از مسئولان کمیته تحقیقات این نهاد، خواسته است تا بررسی های اضطراری در مناطقی را که شیوع این ویروس با شتاب بیشتری در آن ها جریان دارد، در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

مارگارت چن ضمن هشدار در مورد احتمال شیوع این بیماری در سطح جهانی، یکی از نگرانی های این نهاد را فقدان واکسن ها، شیوه های ویژه درمانی و آزمایش های ضروری برای تشخیص سریع این بیماری در نقاطی که ویروس مذکور اخیراً در آن ها شایع شده، ذکر کرد.

یکی دیگر از پیش بینی های سرپرست این نهاد بین المللی، افزایش جمعیت پشه در مناطق تحت تأثیر چرخه آب وهوایی موسوم به ال نینو است که به گفته وی، همین افزایش به شیوع سریع و گسترده تر این ویروس در نقاط مختلف کمک خواهد کرد.

ویروس زیکا که عامل یکی از انواع تب های عفونی هم خانواده با تب زرد و یا تب دنگی است، به طور عمده از طریق پشه به مبتلایان منتقل شده و عدم پیشگیری و یا درمان این تب، علاوه بر خطرات دیگر می تواند به نقص عضو و یا نارسایی های مختلف در کودکان نوزاد منجر شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha