دبیر جامعه علمی آزمایشگاهیان کشور با اشاره به اینکه هیچ یک از آزمایشگاه‌های تشخیص طبی بیمارستان‌های آموزشی تهران از متخصصان رشته علوم پایه بهره نمی‌برند، گفت: کمتر از دو درصد آزمایشگاه‌های تشخیص طبی سراسر کشور توسط تیم‌های تخصصی اداره می‌شود.

سلامت نیوز:دبیر جامعه علمی آزمایشگاهیان کشور با اشاره به اینکه هیچ یک از آزمایشگاه‌های تشخیص طبی بیمارستان‌های آموزشی تهران از متخصصان رشته علوم پایه بهره نمی‌برند، گفت: کمتر از دو درصد آزمایشگاه‌های تشخیص طبی سراسر کشور توسط تیم‌های تخصصی اداره می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، غلامرضا ایراجیان در آستانه برپایی "هشتمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین" با اشاره به اینکه هم اینک حدود 5 هزار و 500 آزمایشگاه تشخیص طبی در سراسر کشور فعال است که کمتر از 2 درصد آنها توسط تیم‌های تخصصی رشته‌های علوم پایه پزشکی اداره می‌شود، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر با پیشرفت‌های انجام شده تکنولوژی در حوزه پزشکی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در بخش بالینی به 7 بخش ایمونولوژی، خون شناسی، ژنتیک، میکروب شناسی و ... تفکیک شده اند که اداره هر یک از این بخش‌ها باید بر عهده متخصصان رشته علوم پایه پزشکی باشد.


وی با اشاره به اینکه هنوز شاهدیم که آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کشور توسط مسئول فنی با کمک همکاران کارشناس و کاردان اداره می‌شود، یادآور شد: از آنجا که نتایج آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی که با حضور متخصصان علوم پایه اداره می‌شود به دلیل تخصصی بودن حوزه فعالیت این آزمایشگاه‌ها از اعتبار بیشتری برخوردار است، لزوم حضور متخصصان علوم پایه پزشکی در آزمایشگاه‌های مذکور با هدف افزایش دقت و اعتبار نتایج ضروری است.


ایراجیان ادامه داد: طی سال‌های اخیر وابستگی پزشکان به رشته‌های پاراکلینیک بیشتر و به تبع آن، نیاز آنان به آزمایشگاه‌های دقیق تشخیص طبی نیز افزایش یافته است.


وی عنوان کرد: در گذشته بین پزشکان به عنوان افرادی که در حوزه بالین بیمار به فعالیت مشغولند و متخصصان علوم پایه از جمله شاغلان در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، ارتباط نزدیکی وجود نداشت و با وجود نیاز این دو گروه به یکدیگر، هر کدام به طور مستقل عمل می‌کردند.


دبیر جامعه علمی آزمایشگاهیان کشور اظهار داشت: برپایی کنگره‌های آزمایشگاه و بالین با هدف تعامل میان پزشکان و متخصصان رشته علوم آزمایشگاهی و به منظور دستیابی به نتایج بهتر درمانی صورت گرفت که این اقدام طی سال‌های اخیر درارتقای نظام سلامت جامعه موثر بوده است.


وی ادامه داد: برپایی این کنگره‌ها که امسال نیز "هشتمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین" همزمان با " اولین کنگره علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان" برگزار می شود، محل مناسبی است تا پزشکان نیازهای خود را در زمینه مسایل تشخیصی به اطلاع جامعه آزمایشگاهیان رسانده از سوی دیگر متخصصان علوم آزمایشگاهی نیز انتظارات خود را از پزشکان مطرح سازند.


ایراجیان یادآور شد: از جمله انتظارات جامعه علمی آزمایشگاهیان کشور از مسئولان به کارگیری متخصصان رشته علوم پایه در بیمارستان‌های دانشگاهی دولتی است که متاسفانه در هیچ یک از آزمایشگاه‌های تشخیص طبی بیمارستان‌های آموزشی تهران هم اینک از توان این افراد بهره گرفته نمی‌شود و این آزمایشگاه‌ها تنها از سوی پاتولوژیست‌ها اداره می‌شود. این در حالیست که همان طور که اشاره شد، برای دستیابی به نتایج درمانی بهتر، نیازمند کار گروهی در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی هستیم.


گفتنی است، "هشتمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین" همزمان با "اولین کنگره علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان" در روزهای 17 تا 19 بهمن ماه امسال در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود و علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در مورد هشتمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین و اولین کنگره علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان می‌توانند به نشانی اینترنتی www.Isaclcongress.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha