وزارت بهداشت مالزی همزمان با شیوع جهانی ویروس زیکا، زنگ خطر شیوع گسترده بیماری تب دنگی را به صدا درآورد.

سلامت نیوز: وزارت بهداشت مالزی همزمان با شیوع جهانی ویروس زیکا، زنگ خطر شیوع گسترده بیماری تب دنگی را به صدا درآورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، وزارت بهداشت مالزی از افراد و سازمان های خواست اقدامات فوری در محل زندگی خود برای ممانعت از شیوع این بیماری انجام دهند تا وضعیت از این بدتر نشود.
این زنگ خطر همزمان با شیوع بیماری و ویروس زیکا به صدا در آمد که انتقال دهنده مشابهی با تب دنگی دارد. زیکا و تب دنگی را پشه آئدس به انسان منتقل می کنند که مناطق استوایی و گرمسیری مانند مالزی محل زندگی آن است.
براساس گزارش مقامات مالزی، تاکنون موردی از زیکا در این کشور مشاهده نشده است، اما از سال 2000 تا 16 ژانویه امسال 707 هزار و 227 نفر در این کشور 30 میلیون نفری گرفتار تب دنگی شده اند و دستکم یکهزار و 720 نفر براثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.
آمار رسمی نشان می دهد مالزی در طول سال گذشته میلادی به طور متوسط شاهد ابتلای بیش از 300 نفر در روز به تب دنگی بود و 120 هزار نفر در یکسال به این بیماری مبتلا شدند.
روند ابتلا به تب دنگی در این کشور جنوب شرق آسیا با توجه به شرایط آب و هوایی و گرمتر شدن هوا براثر پدیده آل نینو روبه افزایش است.
آمار نشان می دهد تنها در نخستین روز از ماه ژانویه امسال حدود 12 هزار نفر در مالزی به تب دنگی مبتلا شدند و گویای این امر است که متوسط ابتلا به تب دنگی در حال رسیدن به بیش از 500 نفر در روز است.
23 مورد مرگ براثر دنگی مربوط به این تاریخ نیز گزارش شده است.
بسیاری انگشت اشاره خود را در مورد علت افزایش تب دنگی که باعث به صدادرآمدن زنگ خطر شده است به سمت پدید آب و هوایی آل نینو گرفته اند. پدیده ای که باعث گرم شدن کره زمین به ویژه در بخش شرق استوا در اقیانوس آرام شده است و الگوهای بارندگی را تحت تاثیر قرار داده است.
براساس آمار جدید دولت مالزی، ایالت سلانگور که شهر کوالالامپور در قلب این ایالت قرار گرفته به تنهایی روزانه شاهد ابتلا 154 نفر به تب دنگی است و پس از آن ایالت جوهور قرار گرفته است.
تارنمای نیو استریت تایمز نیز روز سه شنبه به این موضوع پرداخت و به نقل از لقمان حکیم سلیمان از مقامات وزارت بهداشت مالزی اعلام کرد پدیده ال نینو که انتظار می رود تا ماه آینده میلادی ادامه یابد و درجه هوا گرمتر شود از دلایل گسترش این بیماری است.
وی معتقد است در این آب و هوا پشه به طور فعال پرورش یافته و باعث گزش و گسترش ویروس دنگی می شود.
البته این مقام بهداشتی، علت افزایش شیوع تب دنگی را ناشی از نظافت محیط زیست و مدیریت زباله نیز می داند که محیط مناسب را برای زندگی پشه آئدس فراهم می کند.
اکنون تمام گروه های سنی مالزی در خطر ابتلا به این بیماری قرار گرفته اند، اما گروه های سنی 15 تا 49 سال در خطر بیشتری برای ابتلا به تب دنگی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha