حمید چیت چیان وزیر نیرو گفت: نظارت بر تادیه حقابه های زیست محیطی تالاب ها بر عهده شرکت های آب منطقه ای است و این شرکت ها با افزایش گروه های گشت و بازرسی، سعی در کنترل هر چه بیشتر بر این امر دارند.

سلامت نیوز: حمید چیت چیان وزیر نیرو گفت: نظارت بر تادیه حقابه های زیست محیطی تالاب ها بر عهده شرکت های آب منطقه ای است و این شرکت ها با افزایش گروه های گشت و بازرسی، سعی در کنترل هر چه بیشتر بر این امر دارند.

به گزارش سلامت نیوز،چیت چیان در گفت وگو با ایرنا افزود: امروز مقوله تغییر اقلیم را در کشور شاهد هستیم و از حدود 15 سال پیش تاکنون، کاهش قابل ملاحظه ای در میزان بارش ها اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به اینکه امروز از نظر منابع آبی در شرایط جدیدی قرار داریم، اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، تجدیدنظر در طرح های سدسازی و تخصیص آب به تالاب ها و تادیه حقابه زیست محیطی آنها را از جمله اقدام ها و راهبردهای جدید برای مواجهه با شرایط تغییر اقلیم عنوان کرد.
طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی با توجه به مصوبه شورای عالی آب اقدام های مشترک وزارتخانه های کشور، جهادکشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را می طلبد که به همراه وزارت نیرو باید در خصوص مدیریت مصرف آب پیاده شود.
براساس این طرح، امسال 475 میلیون مترمکعب، در پنج سال آینده پنج میلیارد و 700 میلیون مترمکعب و پس از 20 سال 110 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی کنترل خواهد شد.
وزیر نیرو به طور مثال به تالاب گاوخونی اشاره کرد و گفت: این تالاب که رو به خشکی رفته بود، با اختصاص یافتن دو متر مکعب آب در ثانیه از خطر خشک شدن نجات یافته است.
چیت چیان افزود: شرکت های آب منطقه ای موظف به نظارت بر تادیه حقابه های زیست محیطی تالاب ها هستند که با افزایش گروه های گشت و بازرسی، سعی در کنترل هر چه بیشتر بر آن دارند.
وزیر نیرو تاکید کرد، میانگین بارش ها در کشور از 250 میلی متر در سال های گذشته به 208 میلی متر در هشت سال اخیر تقلیل یافته و علاوه بر آن، شدت، مدت، تناوب و نوع بارش ها نیز دستخوش تغییر شده است.
هدایت فهمی معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو نیز با اشاره به آمار آب تجدیدشونده کشور به ایرنا گفت: میزان آب تجدیدشونده کشور تا سال 1363 حدود 135 میلیارد متر مکعب بود، اما اینک و با بروز تغییرات اقلیمی شاهد کاهش آمار 40 ساله منابع آب به 120 میلیارد متر مکعب هستیم.
وی افزود: این آمار در یک دهه گذشته به 115 میلیون متر مکعب، در پنج سال گذشته به 104 میلیارد متر مکعب و در یک سال گذشته به کمتر از 100 میلیارد متر مکعب تقلیل یافته است.
وی اضافه کرد: امروز به طور مثال شاهدیم بیش از نیمی از تالاب های کشور آمریکا از بین رفته و 90 درصد منابع آب شیرین شان نابود شده که بخشی از آن به دلیل تغییرات اقلیمی و بخشی دیگر به دلیل فعالیت های توسعه ای بوده است؛ بنابراین مشکلات تالاب ها فقط مختص کشورمان نیست.
به گفته این کارشناس مسائل آب، هرچند تالاب ها نیز عمر مفید دارند و بطور متوسط پس از هزار سال تبدیل به باتلاق می شوند، اما باید پذیرفت تغییرات اقلیمی نیز رخ داده و این پهنه های آبی را متاثر کرده است.
وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در سال های گذشته سهم حقابه زیست محیطی همه تالاب های مهم کشور و حوضه های آبریز را مشخص و میزان آب قابل برنامه ریزی را نیز معین کرده است.
فهمی تصریح کرد: شورای عالی آب به عنوان عالی ترین نهاد قانونی آب کشور، میزان آب قابل برنامه ریزی را برای بخش های مختلف کشور مشخص کرده و علاوه بر آن وزارت نیرو در تعامل با دستگاه قضا و برگزاری سمینارها و نشست های هم اندیشی، به دنبال تحقق هر چه بیشتر این موضوع است.
معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو بر لزوم فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم در مقوله حفظ تالاب ها تاکید کرد و گفت: تحقق این مهم بدون همراهی مردم، مسئولان و دستگاه قضا امکانپذیر نیست.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha