پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 174710

ر حال حاضر در ایران 129 شركت داروسازی معتبر مشغول فعالیت بوده و 4785 قلم دارو را تولید می‌كنند، همچنین 7 شركت بزرگ وارد‌كننده دارویی مشغول به كار هستند كه از این 129 شركت، تعداد 31 شركت دارویی در بورس اوراق بهادار فعالند و سهام آنها در این بازار خرید و فروش می‌شود.

تحلیل وضعیت دارو در بورس پس از برجام

سلامت نیوز:در حال حاضر در ایران 129 شركت داروسازی معتبر مشغول فعالیت بوده و 4785 قلم دارو را تولید می‌كنند، همچنین 7 شركت بزرگ وارد‌كننده دارویی مشغول به كار هستند كه از این 129 شركت، تعداد 31 شركت دارویی در بورس اوراق بهادار فعالند و سهام آنها در این بازار خرید و فروش می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تعادل بر همین اساس، در سال 93 كارخانه‌های داروسازی كشور با 10‌درصد افزایش نسبت به 5 سال گذشته، تعداد 32.4‌میلیارد عدد دارو تولید كردند كه این میزان، 96درصد كل مصرف دارویی كشور بود؛ علاوه بر این میزان تولید، حدود 3‌میلیارد عدد دارو از مبادی رسمی وارد كشور شده است، در واقع ارزش كل مصرف دارو در ایران حدود یك‌میلیارد دلار برآورد شده است.

این شركت‌ها در سال‌های گذشته با مشكلات زیادی روبه‌رو بودند كه عمده‌ترین آن تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بر این بازار بود؛ از سوی دیگر عواملی چون واردات داروهای مشابه، پیشرفت جهانی صنعت دارو و سیاست‌های قیمت‌گذاری، این صنعت را تهدید می‌كرد. هرچند كه دارو در لیست تحریم‌ها قرار نداشت اما تولید دارو در ایران با شروع تحریم‌ها با مشكلاتی روبه‌رو شد كه امید است با لغو تمامی تحریم‌ها مشكلات این حوزه نیز حل شود. به گزارش تعادل به نقل از سازمان غذا و دارو،آمارهای منتشر شده میزان فروش شركت‌های دارویی ایران در سال 93 نشان می‌دهد كه ایرانیان، سالانه 10.3‌هزارمیلیارد تومان دارو خریداری می‌كنند. رقمی كه اگر آن را با احتساب دلار 3500 تومانی، به‌روز رسانی و به اصطلاح، به قیمت روز در نظر بگیریم، می‌توانیم میزان مصرف دارو توسط ایرانی‌ها را محاسبه كنیم.

این رقم، البته به تسامح، چیزی در حدود 3‌میلیارد دلار است. اگر جمعیت ایران را هم معادل یك‌درصد جمعیت جهان در نظر بگیریم و گوشه چشمی هم به بازار جهانی 1200‌میلیارد دلاری مصرف دارو داشته باشیم، اطلاعات مهم‌تری از مصرف دارو در ایران به دست می‌آوریم. بازار داروی ایران با توجه به جمعیت آن باید حجمی معادل 12‌میلیارد دلار در سال داشته باشد، اما بر اساس داده‌های در دسترس، بخش رسمی این بازار حجمی معادل یك‌چهارم این میزان را داراست، یعنی تنها 3‌میلیارد دلار.

این دقیقاً بر خلاف باور عمومی است كه می‌گوید ایرانی‌ها بسیار بیشتر از میانگین جهانی دارو مصرف می‌كنند. گفتنی است سرانه صادرات كشور ایران 2 دلار و سرانه واردات ایران 25 دلار است.

  

  دوران پس از اجرایی شدن برجام

در سال‌های گذشته، شركت‌های دارویی صادرات خوبی به كشورهای همسایه همچون عراق، افغانستان و كشورهای آفریقایی داشتند كه به دلیل مشكلات كشورهای همسایه و همچنین تحریم‌ها، صادرات دارو و محصولات دارویی به این كشورها كاهش چشمگیری داشته است؛ بنابراین شركت‌های تولید‌كننده و صادر‌كننده دارو در انتظار لغو تحریم‌ها هستند تا شكوفایی را تجربه كنند. در دوران پس از تحریم، تولیدكنندگان دارو می‌توانند از چند لحاظ با دگرگونی مواجه شوند؛ در وهله نخست شركت‌های تولید‌كننده می‌توانند در خصوص تهیه مواد اولیه با شركت‌های تولید‌كننده بزرگ خارجی راحت‌تر در تماس باشند و ارتباطات خود را توسعه دهند. از طرف دیگر داروسازها امكان اجرای طرح‌های توسعه‌یی خود را خواهند داشت و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند به كارخانجات ورود كرده و با ورود تكنولوژی این صنعت را شكوفا كنند.



  سهامداران عمده

سهامداران اصلی شركت‌های داروسازی در بورس ایران عبارتند از سازمان تامین اجتماعی به همراه شركت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، شركت‌های دارویی (داخل بورس) تحت پوشش تامین اجتماعی، شركت‌های داروپخش، كارخانجات داروپخش، تمار، پارس دارو، اكسیر، داملران، رازك، زهراوی، گسترش دارویی، دارو پخش، فارابی، ابوریحان و... است. از دیگر سهامداران عمده شركت‌های داروسازی بورس باید به هلدینگ‌های تامین اجتماعی این سازمان، سرمایه‌گذاری البرز، سرمایه‌گذاری بانك ملی و سرمایه‌گذاری بانك سپه اشاره كرد.

  سوددهی تمام شركت‌های دارویی

در مقایسه میزان فروش خالص شركت‌های گروه دارویی متوجه خواهیم شد اكثر شركت‌ها این گروه نسبت به دوره مشابه سال گذشته، با افزایش همراه بودند؛ همچنین بیشترین افزایش فروش خالص متعلق به نماد «دارو» است كه با 44‌درصد افزایش فروش خالص همراه شده و كمترین این میزان نیز به نماد «دروز» با 15‌درصد كاهش میزان فروش تعلق دارد. نكته جالب توجه در گروه مذكور و در بررسی فروش خالص با بهای تمام شده آنكه تمامی شركت‌های متعلق به این گروه میزان فروش بیشتری نسبت به بهای تمام شده خود داشتند و در واقع همه آنها سودده بودند. كمترین میزان بهای تمام شده این گروه به نماد «دفرا» و بیشترین میزان آن به نماد شركت «دارو» است.



  مناسب‌ترین P/E، از آن دارویی‌ها

گروه شركت‌های دارویی در بورس تهران دارای P/E معادل 6.7‌درصدی است كه این گروه در میان 37 گروه فعال در بازار سرمایه دارای P/E مناسبی بوده و ریسك سیستماتیك آن پایین‌تر از دیگر گروه‌های صنعتی است. بالاترین P/Eگروه مربوط به نماد «دروز» با P/E معادل 28.8‌درصد و پایین‌ترین آن مربوط به نماد «دكیمی» با P/E معادل 4.3‌درصد است.



  شرح EPS نمادهای داروسازی

بالاترین سود سالانه شركت‌های داروسازی متعلق به شركت «داروسازی زهراوی» با رقم 5 هزار و 211 ریال است؛ این شركت با سرمایه 80‌میلیارد ریالی و P/E معادل 9‌درصد، از شركت‌های ارزنده بازار سرمایه است. در رتبه بعدی، شركت «تولید مواد اولیه دارو پخش» با سود سالانه 2 هزار و 830 ریال قرار دارد و همچنین شركت «پارس دارو» نیز با سود سالانه 2 هزار و 346 ریال در رده سوم سود آورترین شركت‌های این گروه قرار دارد. از طرف دیگر پایین‌ترین سود آوری شركت‌های داروسازی متعلق به شركت «داروسازی سبحان» با 57 ریال سود سالانه است و در مرحله بعد شركت «داروسازی زاگرس فارمد پارس» با 260 ریال سود سالانه قرار دارد.

وضعیت سرمایه شركت‌های گروه

شركت «سرمایه‌گذاری البرز» با 2‌میلیارد و 600میلیون سهم و شركت «گروه داروسازی سبحان» با یك‌میلیارد سهم از بزرگ‌ترین شركت‌های گروه هستند. از سوی دیگر شركت «پارس دارو» با 7‌میلیارد تومان سرمایه و شركت «دارویی زهراوی» با 8‌میلیارد تومان و شركت «شیمی دارویی دارو پخش» با 8.5‌میلیارد تومان سرمایه از كوچك‌ترین شركت‌های بورسی متعلق به گروه داروسازی هستند.



 نماد «روزدارو»

در سال 1342 هجری شمسی (1963 میلادی) جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشكده داروسازی، شركت داروسازی روز دارو را تاسیس نمودند و در سال1380 كه شركت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد، اجازه سرمایه‌گذاری تنها محدود به داروسازان بود. این شركت ابتدا در محیطی كوچك شروع به كار كرد و به علت رشد سریع در تولید فرآورده‌های دارویی، نخستین سایت تولید را در شرق تهران احداث نمود. سود پیش‌بینی شركت 191 ریال است كه در9ماه توانسته 136‌درصد معادل 260 ریال را پوشش دهد. روزدارو نسبت به سال93 رشدی10‌درصدی را تجربه كرد.



 شركت «كارخانجات داروپخش»

این شركت جایگاه اول فروش عددی و ریالی كشور را طی 30سال اخیر به خود اختصاص داده است. این شركت به ساخت اشكال مختلف دارو در گروه‌های درمانی نظیر ناباروری، قلب و عروق، اعصاب، حاجب و غیره مبادرت می‌كند. شركت كارخانجات داروپخش تحت عنوان بنگاه خیریه داروپخش وابسته به سازمان خدمات اجتماعی و با همكاری شركت داروسازی انگلیسی Allen & Hanburys تاسیس شد. هدف اولیه شركت تامین نیازهای دارویی 5 بیمارستان و 255 درمانگاه در سطح كشور بود. تعداد محصولات دارویی این شركت به 116 قلم در اشكال دارویی مختلف شامل آمپول، قرص، دراژه، شربت، سوسپانسیون، كرم، پماد، ژل و كپسول بوده كه همچنان رو به افزایش است. شركت داروپخش برای سال 94 توانست 946 ریال سود شناسایی كند كه از این مقدار در 9 ماه 742 ریال معادل 78‌درصد را محقق كرده و دارای 500 میلیون سهم و 500‌میلیارد تومان سرمایه در بورس است.



 شركت «داروسازی اسوه»

شركت داروسازی اسوه (سهامی عام) به عنوان یكی از شركت‌های پیشرو در صنعت داروسازی كشور همواره در زمینه درمان بیماری‌های صعب‌العلاج نظیر تالاسمی، نقایص آنزیمی ژنتیكی، ‌ام اس، سرطان، پیوند اعضا و... در حال حاضر ده‌ها قلم دارو به سبد داروئی كشور عرضه نموده است كه از این میان می‌توان به دفراسیروكس، نیتیزینون، گلاتیرامراستات، ایماتینیب، كپسیتابین، اگزمستان، مایكوفنولات، اریتروپوئتین، بوسنتان و... اشاره نمود. شركت داروسازی اسوه دارای250میلیون سهم در بورس و 250‌میلیارد تومان سرمایه است؛ این شركت برای سال94 معادل 2هزار و 772 ریال سود شناسایی كرده و توانست در 6 ماه، 36‌درصد معادل 1018 ریال آن را پوشش دهد.

 شركت «داروسازی‌ فارابی»

شركت داروسازی‌ فارابی‌ (سهامی‌ عام‌) بزرگ‌ترین‌ و مدرن‌ترین مجتمع‌ داروسازی‌ كشور‌ است‌ كه‌ برای تولید انبوه‌ فرآورده‌های‌ دارویی احداث‌ و در دی ماه سال‌ ۱۳۷۱ مورد بهره‌‌برداری‌ قرار گرفته‌ است‌. این‌ مجتمع تولید‌كننده‌ انواع‌ فرآورده‌های‌ دارویی‌ و مكمل‌های رژیمی غذایی با ظرفیت‌ سالانه 1‌میلیارد و 200 میلیون عدد كپسول، 45میلیون شیشه ‌سوسپانسیون‌ خشك ‌و 460 میلیون عدد قرص است. شركت داروسازی فارابی با پیش‌بینی 2 هزار و 33 ریال سود برای سال94 توانست 43‌درصد معادل 894 ریال پوشش دهد و دارای 300میلیون سهم و 300‌میلیارد تومان سرمایه در بورس است.



 شركت «داروسازی زهراوی»

شركت داروسازی زهراوی با هدف بهبود كیفیت زندگی و سلامت انسان‌ها در سال 1365 بنیان‌گذاری شد و در سال 1370 در نزدیكی شهر تبریز مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این شركت سود سالانه خود را 2410ریال پیش‌بینی كرده كه از این مقدار 216‌درصد را در 9 ماه پوشش داد. این شركت در 9 ماه توانست 5هزار و 211 ریال سود برای سهامداران خود محقق كند و دارای 240میلیون سهم و 80میلیون سرمایه است.



 شركت «داروسازی پارس دارو»

شركت داروسازی پارس دارو در سال 1339 توسط شركت (BAYER A.G) آلمان با نام بایر فارما ایران، ‌به عنوان نخستین شعبه یك شركت چند ملیتی دارویی در ایران با حدود 50 نفر پرسنل تاسیس شد و در سال 1341 به بهره‌برداری رسید. در سال 1359 این شركت تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران، تحت نام پارس دارو (سهامی خاص) قرار گرفت و در سال 1374 با تغییر وضعیت از سهامی خاص به سهامی عام وارد بورس اوراق بهادار تهران شد و طی سال‌های بعد با روند مثبت و مداوم قیمت سهام، رضایت سهامداران خود را جلب كرد. شركت پارس دارو برای سال94 2هزار و 780 ریال سود پیش‌بینی كرده كه از این مقدار توانست 84‌درصد معادل 2هزار و 346 ریال آن را محقق كند. این شركت دارای 210میلیون سهم و 70‌میلیارد سرمایه است.



 شركت «سرمایه‌گذاری البرز»

شركت سرمایه‌گذاری البرز در سال 1355 به عنوان نخستین شركت سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است و در حال حاضر بیش از 18هزار سهامدار، سهام این شركت را در اختیار دارند. مجموعه گروه سرمایه‌گذاری البرز دارای قریب به 3000 نفر پرسنل بوده كه در 12 شركت تابعه در دو حوزه تولیدی (مواد اولیه و محصول نهایی) و خدماتی (بازرگانی، سهام و توزیعی) فعالیت می‌كنند. این شركت برای سال 94، 833 ریال سود شناسایی كرده كه در 9ماهه توانست 23‌درصد معادل 188 ریال آن را تحت پوشش قرار دهد؛ این شركت دارای 2‌میلیارد و 600میلیون سهم و 420‌میلیارد تومان سرمایه است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha