مشاور اقتصادی وزیر بهداشت گفت: دولت سود 25 تا 28 درصدی سرمایه گذاران بخش خصوصی را که برای ساخت بیمارستان و تجهیز مراکز درمانی وارد این حوزه شوند، تصمین می کند.

دولت سود 28درصدی سرمایه گذاری در حوزه سلامت را تضمین می کند

سلامت نیوز:مشاور اقتصادی وزیر بهداشت گفت: دولت سود 25 تا 28 درصدی سرمایه گذاران بخش خصوصی را که برای ساخت بیمارستان و تجهیز مراکز درمانی وارد این حوزه شوند، تصمین می کند.


یه گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،ابراهیم رئیسیون افزود: سیاست وزارت بهداشت این است که تا جای ممکن از تصدی و سرمایه گذاری مستقیم در حوزه سلامت خودداری کند و این امور را به بخش خصوصی واگذار کند تا وزارت بهداشت در نقش سیاستگذار، برنامه ریز و ناظر فعال شود.


وی ادامه داد: کشور با کمبود شدید امکانات درمانی به خصوص تخت بیمارستانی مواجه است و هم اکنون برای جبران عقب ماندگی گذشته حداقل به ساخت 115 هزار تخت بیمارستانی در کشور نیاز داریم که ساخت آنها 70 هزار میلیارد تومان سرمایه می خواهد.


مشاور اقتصادی وزیر بهداشت گفت: اگر این تعداد تخت بیمارستانی بخواهد در یک دوره پنجساله ساخته شود، دولت باید هر سال 14هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کند که چنین پولی را ندارد بنابراین تنها راه رفع کمبود تخت بیمارستانی، نوسازی و تجهیز مراکز درمانی با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی است.


رئیسیون گفت: اکنون در فاز اول معادل 25 هزار میلیارد تومان پروژه شامل 40 هزار تخت بیمارستانی در قالب 94 بیمارستان، 14 قطب سرطان و 37 مرکز جامع درمان سرطان، 54 مرکز تصویربرداری و همین حدود مرکز دیالیز تعریف شده است که قرار است با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی راه اندازی شوند.


وی افزود: تاکنون 103 سرمایه گذار بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه به وزارت بهداشت مراجعه کرده و اطلاعات پروژه ها و جداول زمان بندی آ نها را دریافت کرده اند و مراحل عقد قرارداد با این سرمایه گذاران داخلی در حال انجام است.


مشاور وزیر بهداشت گفت: سرمایه گذاری در بخش سلامت هم سودآور است و هم یک کار عام المنفعه است که خیر آن به مردم کشور می رسد و وزارت بهداشت حداقل سود 25 تا 28 درصد را برای این سرمایه گذاران تضمین می کند.


رئیسیون افزود: در جاهایی که ضریب اشغال تخت بالا باشد، خود پروژه های درمانی سودآور است و حتی بیش از این میزان سود را به صورت تضمین شده خواهند داشت اما در مناطقی که علت به محرومیت، شرایط جغرافیایی یا نوع خدمت این سود قابل دسترس نباشد، دولت سود سرمایه گذاران را به صورت خرید خدمت تضمین می کند.


وی گفت: پروژه های حوزه سلامت دو نوع هستند، یکسری بیمارستانهای بزرگ بیش از 500 تخت هستند که ساخت آنها بیش از سه سال طول می کند- البته بیمارستانهای کوچک را دوساله نیز می توان به اتمام رساند- یکسری نیز تجهیز مراکز دیالیز یا مراکز تصویربرداری در بیمارستانها و مراکز درمانی موجود است که حداکثر شش ماهه قابل بهره برداری هستند چون نیازی به ساختمان سازی ندارند و زیرساخت آنها آماده است.


رئیسیون افزود: با توجه به اینکه سیاست دولت خرید خدمت راهبردی و واگذاری تصدی سلامت به بخش خصوصی است، یک ردیف اعتباری در بودجه سنوانی برای خرید خدمت از بخش خصوصی تعریف شده است که قرار است در قانون برنامه ششم، این ردیف بودجه پایدار شود.


وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره رقم این ردیف بودجه گفت: هنوز رقم دقیق ردیف بودجه خرید خدمت از بخش خصصوصی نهایی نشده اما وزارت بهداشت قطعا سود 25 تا 28 درصدی سرمایه گذاران بخش خصوصی را به صورت سالانه تضمین می کند.


رئیسیون افزود: مراکز ایجاد شده با فعالیت بخش خصوصی به مردم خدمات رسانی می کنند و دولت مابه التفاوت تعرفه دولتی با قیمت تمام شده خدمات این مراکز را نیز پرداخت می کند زیرا سیاست اصلی دولت این است که در هیچ شرایطی پرداخت از جیب مردم افزایش پیدا نکند.


مشاور وزیر بهداشت گفت: این پروژه های تعریف شده تنها بخشی از فرصتهای فراوانی است که در بخش سلامت برای سرمایه گذاری وجود دارد، فقط برای جبران کمبود تخت بیمارستانی و جایگزینی بیمارستانهای فرسوده باید 115 تخت بیمارستانی در کشور ساخته شود تا نسبت تخت به جمعیت از 1.7 فعلی حداقل به 2.6 در پایان برنامه ششم برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha