عضو هیات رییسه كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع ایمنی غذایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، مشكلات اخیر در خصوص آلودگی‌های مواد غذایی، كمیسیون بهداشت و درمان و فراكسیون صنایع غذایی مجلس را بر آن داشته است تا به بررسی و تجدیدنظر در قانون مربوط به ایمنی غذایی بپردازند.

انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اهمیت تامین ایمنی غذایی، گفت: امروز در كمیسیون بهداشت و درمان قوانین مربوط به مواد خوراكی، آشامیدنی و آرایشی مورد بررسی و تجدید نظر قرار می‌گیرد.

نماینده مردم نوشهر و چالوس، با اشاره به اهمیت بحث ایمنی غذایی، افزود: این موضوع امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تمام متخصصین اذعان دارند كه بیماری‌ها یا از طریق ژنتیكی و یا از طریق مواد غذایی افراد را مبتلا می‌سازد، مواد غذایی می‌تواند بیماری‌های عدیده‌ای را به انسان منتقل كند، به طور مثال حدود 70 درصد بیماری‌ها با آب ارتباط دارد، در بیماری‌های قلبی و عروقی كه حدود 40 درصد از مرگ و میرها ناشی از آن است پس از عامل تحرك، عامل تغذیه اصلی‌ترین علت آنهاست، به طور كلی تغذیه نقش بسیار موثری در سلامت انسان دارد.

نایب رییس كمیسیون بهداشت افزود: در این راستا قرار است در قالب طرحی نقاط ضعف قوانین ایمنی غذایی رفع و مواردی كه نیاز به بررسی مجدد، تشخیص مجازات و نظارت بیشتر دارد كارشناسی و تعیین شود.

وی در خصوص ایمنی غذایی در كشور گفت: نمی‌توان در این‌باره به صورت كلی صحبت كرد اما واقعیت این است كه باید نظارت‌ها بیشتر شود، زمانی كه مشخص می‌شود 45 روز در مخزن آب آشامیدنی ما مرده وجود داشته و بعد خیلی راحت می‌گوییم چیزی نبود با این‌كه گفته شود امنیت غذایی وجود دارد در تضاد است، به هرحال نمی‌توان به طور كلی قضاوت كرد اما در بعضی جاها نقاط ضعفی و قوانین موازی وجود دارد ضمن این‌كه نظارت‌هایمان كم است، این نقطه ضعف‌ها در تهیه، توزیع و طبخ مواد غذایی وجود دارد كه باید در مورد آن مفصلا به بحث نشست.

محسنی در ادامه تاكید كرد: ایمنی غذایی نباید تنها در خصوص محصولات وارداتی مورد توجه قرار گیرد بلكه باید در تمام ابعاد و مراحل تولیدات داخل، مورد توجه و اهمیت قرار گیرد، چراكه این موضوع با سلامت مردم در ارتباط است.

وی درخصوص پیشنهاد دكتر لنكرانی برای احداث سازمان غذا و دارو جهت تامین امنیت غذایی، خاطرنشان كرد: اگر چنین سازمانی داشته باشیم بد نیست، اما این رفع مسوولیت نمی‌كند كه صرفا به خاطر این‌كه سازمان مستقل غذا و دارو نداریم نظارت‌مان را به حداقل برسانیم. ضعف در نبود تشكیل سازمان غذا و دارو نیست، ضعف در اجرای غلط قوانین موجود و نظارت بر آنهاست.

به گفته عضو هیات رئیسه كمیسیون بهداشت و درمان، قانون‌گذار در وزارت بهداشت، معاونت سلامت و معاونت بهداشت را به صورت دو اداره مستقل ایجاد كرد تا وزارت بهداشت بتواند بر عملكرد این بخش‌ها نظارت كند، ضمن این‌كه به اداره استاندارد هم مجوزهای قانونی داده شده تا نظارت كلی بر توزیع و تولید مواد داشته باشد.

محسنی در خصوص تاثیر مسایل اقتصادی بر موضوع ایمنی غذایی گفت: ایمنی غذایی تاثیر زیادی از مسایل اقتصادی می‌پذیرد، مسایل اقتصادی در موارد فرهنگی، اجتماعی، سلامت و ایمنی غذا تاثیر بسزایی دارد.

وی در ادامه با اشاره به وظایف دولت و مجلس در باره ایمنی غذایی، تاكید كرد: مجلس علاوه بر نظارت بر روند اجرای قوانین، باید به گونه‌ای قانون‌گذاری كند تا در این باره خلاء قانونی نداشته باشیم، دولت هم باید به اجرای صحیح این قوانین بپردازد و در جاهایی كه در اجرا با معضل و مشكل مواجه می‌شود و نمی‌تواند بدرستی انجام وظیفه كند و مواردی كه خلا قانونی دارد را به صورت لایحه به مجلس ارایه كند تا برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha