دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 175115

عازم پیاده‌روی صبحگاهی خود هستید که آخ، ناحیۀ زیر یا پشت پاشنۀ پایتان شروع به درد کردن می‌کند. این درد بسیار شایع است. کفش نامناسب، کشیدگی عضله و عوارض طبیعی بالا رفتن سن، همگی می‌توانند عامل این درد باشند.

سلامت نیوز: عازم پیاده‌روی صبحگاهی خود هستید که آخ، ناحیۀ زیر یا پشت پاشنۀ پایتان شروع به درد کردن می‌کند. این درد بسیار شایع است. کفش نامناسب، کشیدگی عضله و عوارض طبیعی بالا رفتن سن، همگی می‌توانند عامل این درد باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرادید، عازم پیاده‌روی صبحگاهی خود هستید که آخ، ناحیۀ زیر یا پشت پاشنۀ پایتان شروع به درد کردن می‌کند. این درد بسیار شایع است. کفش نامناسب، کشیدگی عضله و عوارض طبیعی بالا رفتن سن، همگی می‌توانند عامل این درد باشند.
 
به گزارش Prevention.com، برای اینکه بدانید برای مقابله با این درد چه باید بکنید، ابتدا مهم است که دلایل آن را بدانید:
 
فاسئیت پلانتار
شایعترین علت درد در کف پاشنه، فاسئیت پلانتار است. فاسئی پلانتار یک باند بافتی است که در امتداد قوس پا کشیده شده و انگشتهای پا را به پاشنه وصل می‌کند. این بافت به پا کمک می‌کند که ضربه را جذب کند، اما فشار مکرر بر اثر راه رفتن یا دویدن می‌تواند باعث التهاب آن شود. این درد معمولاً در صبحها و یا پس مدتی نشستن یا ایستادن شدیدتر است.
 
دلیل شدت این درد در صبحها این است که وقتی می‌خوابید، قوس کف پایتان به همراه فاسئی پلانتار به وضعیت طبیعی خود بر می‌گردد، اما وقتی که اولین قدم را می‌گذارید، دوباره کش می‌آید و پارگی‌های ریزی را سبب می‌شود که درد فراوانی را موجب می‌شود. موارد زیادی هست که می‌توانند زمینۀ فاسیئت پلانتار را مهیا کنند، از جمله انقباض زانوی ران یا تاندون آشیل، یا پوشیدن کفشهایی که به میزان کافی از انحنای کف پا حمایت نمی‌کنند، یا داشتن کف پای صاف، یا افزایش ناگهانی تحرک جسمی، و البته کهولت و استهلاک.
 
نحوۀ درمان: برای کاهش درد می‌توانید از داروهای ضدالتهاب بدون نیاز به نسخه نظیر ایبوپروفن استفاده کنید. همچنین ناحیۀ دچار درد را خنک کنید. یک بطری آب یا لیوان پر از آب را بگذارید یخ بزنید و آن را کف پای خود بغلتانید. تا جای ممکن پایتان را استراحت دهید و کفش مناسب بپوشید. به طور معمول باید هر 6 ماه باید کفشتان را عوض کنید. اگر هر روز راه می‌روید یا می‌دوید، این زمان باید هر 4 ماه یکبار باشد.
 
انجام حرکات کششی ران و پا، باعث کاهش فشار بر عضلات پا می‌شود.
 
آنتروپی فَت پَد (Fat Pad)
در طول دوران زندگی، پاهای ما بیش از 160000 کیلومتر را می‌روند. در نتیجه عجیب نیست که لایۀ محافظ طبیعی کف پا، همانطور که کف کفش فرسایش می‌یابد، فرسوده شود. کم شدن صخامت فت پدها، فشار روی پاشنه را افزایش می‌دهد و به همین دلیل این موضوع دومین دلیل شایع درد پاشنه است.
 
نحوۀ درمان: استراحت، یخ و داروهای ضدالتهاب می‌توانند موقتاً از درد کم کنند، اما برای اینکه از همان ابتدا دچار این درد نشوید، کفش مناسب بپوشید. از خیر پوشیدن کفشهای پاشنه بلند یا کف تخت بگذرید و کفشهایی بپوشید که از پایتان حمایت کنند. بهتر است کفشی بپوشید که پاشنه را قدری بالا ببرد. بدین ترتیب بخشی از وزن شما به جلوی پا منتقل شده و از فشار بر روی پاشنه کاسته می‌شود. با دقت راه رفتن نیز به این موضوع کمک می‌کند. به جای دویدن روی آسفالت یا پیاده رود، در جاهای نرمتر نظیر چمن یا پیست دو بدوید و پیاده روی کنید و از فعالیتهای با ضربۀ شدید نظیر پریدن اجتناب کنید.
 
التهاب تاندون آشیل
آشیل بزرگترین تاندون بدن است که ران شما را به استخوان پاشنه متصل می‌کند. استهلاک ران و پشت پاشنه می‌تواند به مرور زمان موجب التهاب شود. این امر اغلب ناشی از کار کشیدن بیش از حد از این اعضا در اثر فعالیتهایی نظیر پیاده‌روی و دویدن است. انقباض عضله‌های ران نیز می‌تواند باعث افزایش فشار بر تاندون آشیل شود. مراقب تاندون آشیل باشید، چرا که جراحتهایی که به این تاندون می‌رسند بسیار به سختی قابل درمان هستند.

علل درد پاشنه و راههای درمان آن
 
نحوۀ درمان: تمرین‌هایی هست که انجام آنها می‌تواند از فشار بر تاندون آشیل بکاهد و آن را تراز کند. نظیر تمرینات کششی با حوله. همچنین ماساژ ران و تاندون می‌توان جریان خون را به آن ناحیه روان کند و بهبود آن را تسریع کند.
 
همچون فاسئیت پلانتار، تشخیص به موقع در درمان تاثیر بسرایی دارد. در نتیجه حتماً به پزشک نیز مراجعه کنید.
 
شکستگی تنشی
اینکه تصمیم بگیرید به صورت منظم و جدی، بدوید یا پیاده‌روی کنید، بسیار خوب است. اما افزایش میزان مسافت یا شدت دویدن یا پیاده‌روی به صورت ناگهانی می‌تواند فشار زیادی بر پاشنه وارد کند. این امر می‌تواند به جراحت شدید یا شکستگی کوچک در استخوان منجر شود که به آن شکستگی تنشی (استرس) گفته می‌شود. اگرچه شکستگی تنشی ممکن است در هر استخوانی اتفاق بیافتد، اما استخوانهای پا از جمله استخوان پاشنه به خاطر اینکه به صورت روزانه می‌بایست ضربات مکرری را جذب کند، در مقابل شکستگی تنشی آسیب‌پذیرتر است.
 
نحوۀ درمان: اگر فکر می‌کنید که دچار شکستگی تنشی شده‌اید به دکتر مراجعه کنید. دکتر می‌تواند با بررسی علائم شما یا عکسبرداری نتیجه‌گیری قطعی کند. شکستگی‌های تنشی معمولاً از یک واکنش تنشی نظیر باد کردن یا التهاب در استخوان ناشی می‌شوند. اگر در مرحلۀ واکنش تنشی به متوجه موضوع شوید، درمان بسیار آسانتر خواهد بود.

علل درد پاشنه و راههای درمان آن
 
آرتروز
این بیماری که باعث التهاب در مفاصل می‌شود، می‌تواند به پایتان هم حمله کند. اگر کف پایتان صاف است، خطر این موضوع بیشتر تهدیدتان می‌کند. وقتی که پا پیوسته درگیر باشد، مفاصل در معرض آسیب قرار می‌گیرند و این امر منجر به التهاب مزمن شده و می‌تواند به آرتروز بیانجامد. اگرچه آرتروز بیشتر استخوانهای وسط پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما می‌تواند بر مفصلی که استخوان پاشنه را متصل می‌کند نیز تاثیر بگذارد و بدین ترتیب باعث آرتروز در پاشنه شود.
 
نحوۀ درمان: استراحت و داروهای ضدالتهابی می‌تواند باعث کاهش درد شود. ماهیچه‌های پا اگر قوی باشند می‌توانند از مفصل حمایت کنند و تاثیر آرتروز بر مفصل را کاهش دهند و به همین دلیل حرکات کششی نظیر آنچه که برای تاندون آشیل پیشنهاد کردیم، در اینجا هم توصیه می‌شود. با پزشک خود مشورت کنید. او می‌تواند کفشهای مخصوصی تجویز کند که به ثبیت پا کمک می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha