عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: گوش پاک کن وسیله ای غیرعلمی و غیراستاندارد است که به کانال گوش آسیب می زند. بنابراین نباید هرگز از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش استفاده شود.

با قاتل پنبه ای گوش آشنا شوید

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: گوش پاک کن وسیله ای غیرعلمی و غیراستاندارد است که به کانال گوش آسیب می زند. بنابراین نباید هرگز از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش استفاده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا،دکتر نادر اکبری دیلمقانی  افزود: جرمی که در گوش تشکیل می شود، برای حفاظت گوش در مقابل خیلی چیزها، مثل حشرات موذی به وجود می آید. این جرم ها در کانال خارجی گوش به طور طبیعی از داخل به خارج حرکت می کند و دفع می شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: این فرآیند دفع تدریجی جرم ها از کانال خارجی گوش، در همه گوش های سالم به طور طبیعی انجام می شود. البته تنها گوش عده کمی از افراد، در انجام این فرآیند طبیعی مشکل دارد که آنها استثنا هستند.

وی اظهار داشت: منظور از کانال گوش، گوش خارجی است که اگر از سوراخ گوش 2.5 سانتی متر داخل تر برویم، به پرده گوش می رسیم.

اکبری دیلمقانی با تاکید بر اینکه گوش سالم نیاز به تمیز کردن ندارد، بیان کرد: گوش پاک کن به خاطر جرم و قطر پنبه ای که در سر آن تعبیه شده، برای گوش حکم یک تفنگ سرپر را دارد. در این حالت، از یک سو به جای اینکه جرم را از گوش خارج کند، آن را به داخل هل می دهد و از سوی دیگر، باعث ایجاد ساییدگی در دیواره های کانال خارجی گوش شده و در نتیجه احتمال خونریزی و ورود میکروب ها را در پی خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هشدار داد: حتی در برخی موارد دیده شده که پدر یا مادر در حین استفاده از گوش پاک کن، به دلیل بازی یا شوخی مورد اصابت ناگهانی کودک خود قرار گرفته اند که در نتیجه باعث پارگی پرده گوش آنها شده است.

این متخصص گوش و حلق و بینی یادآور شد: معمولا گوش سالم، نیاز به تمیز کردن ندارد، اما اگر جرم در کانال گوش انباشته شود و مسیر شنوایی را مسدود کند، در این شرایط فرد باید به پزشک مربوطه مراجعه کند. در این صورت، طبق دستور پزشک، فرد ابتدا قطره گلیسیرین معدنی را جهت نرم شدن جرم کانال گوش استفاده می کند، سپس طبق صلاحدید متخصص، با آب یا با دستگاه مکنده، جرم خارج می شود.

اکبری دیلمقانی تاکید کرد: در کودکان و بویژه نوزادان، هرگز پاک کردن گوش توصیه نمی شود. فقط کافی است با یک دستمال کاغذی دهانه سوراخ گوش، تمیز و خشک شود. در نوزادان، التهاب گوش میانی (پشت پرده گوش) بسیار شایع است که در این صورت استفاده از یک دوره آنتی بیوتیک توصیه می شود. البته در 90 درصد مواقع، بدون استفاده از آنتی بیوتیک هم خوب می شود، اما استفاده از دارو، طول دوره درمان را کوتاه تر کرده و احتمال آسیب دیدگی گوش میانی را به پایین ترین سطح می رساند.

وی خاطرنشان کرد: گوش نیز مانند بقیه اندام بدن، احتیاج به رعایت بهداشت دارد، اما برای گوش سالم، فقط کافی است پس از هر بار استحمام، با حوله یا دستمال خوب خشک شود. افرادی که پوست حساسی دارند و یا در مراکزی کار می کنند که زیاد عرق می کنند، بهتر است از سشوار با رعایت فاصله 20 سانتی متری از گوش، برای خشک کردن گوش خود استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha