رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: اوزون تراپی به عنوان یک روش غیرجراحی برای بیماری هایی همچون دیسک کمر و گردن، نمی تواند جایگزین مناسبی برای روش کلاسیک باشد و هنوز اثربخشی آن تائید نشده است.

سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: اوزون تراپی به عنوان یک روش غیرجراحی برای بیماری هایی همچون دیسک کمر و گردن، نمی تواند جایگزین مناسبی برای روش کلاسیک باشد و هنوز اثربخشی آن تائید نشده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،علیرضا زالی افزود: تزریق اوزون راهی است که در روش های جدید کم تهاجمی تعریف شده اما حتی گروه های جهانی که در رابطه با اوزون مقاله ارائه می دهند، نقص اصلی آنها کمبود شواهد معتبر علمی است و به حجمی از چگالی متقن شواهدی نرسیده اند.
نوکلئولیز با اوزون(اوزون تراپی) یک روش غیرجراحی با حداقل تهاجم (شامل چند تزریق به بیمار) برای لغزش دیسک یا افتادگی دیسک کمر و گردن(دیسک پرولاپس) است.


وی تصریح کرد: موسسات معتبر اوزون تراپی در دنیا نیز از این روش به عنوان روش درمانی کنار سایر روش های متداول استفاده می کنند و بطور قطع جایگزین روش کلاسیک نیست و این موضوع مهمی است.


زالی خاطرنشان کرد: هزینه های بیماران در اوزون تراپی کمتر از جراحی و مداخلات دیگر نیست و باید منتظر باشیم که شواهد کافی برای اثربخشی، کم هزینه و ارزان بودن این موضوع رویت شود تا بتوانیم در نظام سلامت این راه را پیاده کنیم.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: باید به دانشگاه ها و موسسات پژوهشی بسپاریم که یک کار تحقیقاتی و پژوهشی انجام دهند تا شواهد و میزان اثربخشی آن مشخص شود تا بتوانیم برای بیماران از این روش استفاده کنیم.


وی با بیان اینکه با اجرای طرح های تحقیقاتی و بررسی لازم می توان درمورد انجام شیوه اوزون تراپی و یا ادامه ندادن این روش تصمیم گیری کرد، اظهار داشت: برخی مراکز درمانی مجوزهایی از وزارت بهداشت برای تزریق اوزون دریافت کرده اند و باید مجوزهای آنها مورد بررسی قرار گیرد که آیا می توانند این کار را انجام دهند زیرا باید حتما برای این کار انسانی مجوز لازم را کسب کرده باشند.


زالی با بیان اینکه وزارت بهداشت مجوزهایی برای کارهایی شبیه اوزون تراپی صادر کرده و باید مراکز دارای مجوز در چارچوب این مجوز عمل کنند، تصریح کرد: قرار است برخی از این مراکز بصورت آزمایشی فعالیت داشته باشند تا پس از انجام فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی و مشخص شدن میزان اثربخشی، به عنوان یک روش جهت کاهش مشکلات بیماران از این شیوه استفاده شود.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: عجله در پذیرش روش های نوین نباید صورت گیرد چون خدمات گران است و تاثیر آن می تواند متفاوت باشد.
وی خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز باید بگونه ای عمل شود که مردم فریب داده نشوند چون روش های نوین همیشه خطر فریب مردم را بدنبال دارد، به همین منظور دانشگاه ها، وزارت بهداشت و نظام پزشکی به کمک مردم می آیند که فریب مردم در روش های نوین اتفاق نیافتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha