پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1760

کشور ما متأسفانه هنوز هم که هنوز است، برای انواع بیماری‌های انگلی میزبان خوبی به شمار می‌آید.

سلاح جدید برای جنگ با "ژیاردیا"

برخی از این انگل‌ها، از جمله انگلی به نام ژیاردیا، در آب اکثر مناطق کشور هست و حتی گاه در آب‌های تصفیه شده شهری هم راه پیدا می‌کند. مبارزه با این انگل‌ها، اهمیت زیادی دارد، به خصوص برای پیشگیری از عفونت‌های روده‌ای کودکان.

این انگل با ایجاد اسهال و اختلال در جذب مواد غذایی، باعث توقف یا کندی رشد در کودکان می‌شود. تاکنون درمان مناسبی برای این انگل یافت نشده و موارد زیادی از مقاومت یا عود مجدد ژیاردیا در بیماران ایرانی وجود داشته است.

اینها همه اخبار غم‌انگیزی از کشورمان بود. حال خبرهای خوب را بشنوید. به تازگی یک گروه تحقیقاتی در همدان توانسته‌اند با انجام یک کار علمی، اثربخشی نوعی داروی ضدانگل را بر روی ژیاردیا نشان دهند.

دكتر محمد فلاح، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی همدان درباره کار گروهش به ایرنا گفته است: «‌داروی تینی دازول می‌تواند به اندازه کافی روی ژیاردیا اثر بگذارد. ضمن این که عوارض آن کمتر و مصرف آن راحت‌تر است.» مطالعه این گروه نشان داده است این دارو در مقایسه با داروی رایج مترونیدازول اثربخشی بهتری دارد. درمان بیماری ناشی از این انگل با استفاده از مترونیدازول، داروی قبلی، یك هفته به طول می‌انجامد و بیمار باید  ۲۱  نوبت قرص مترونیدازول مصرف كند. در حالی که بنا به گفته این محقق، «با سه نوبت استفاده از داروی تینی‌دازول در مدت یك تا سه روز می‌توان این انگل را درمان کرد.»

از طرف دیگر، عوارض مترونیدازول هم محدودیت‌هایی در مصرف آن به وجود آورده است. این دارو برای زنان باردار می‌تواند خطر آفرین باشد و باعث بروز ناهنجاری در جنین آنها شود.  با این همه، بیشتر انگل‌ها، به خصوص در کشورمان به مترونیدازول مقاومت نشان می‌دهند و از بین نمی‌روند.

همه این موارد باعث شده که پژوهشگران کشورمان به فکر جایگزینی برای درمان ژیاردیا باشند. به گفته دکتر فلاح، عوارض داروی تینی‌دازول در موارد نادر تنها دل درد و احساس طعم فلز در دهان است.

سازمان بهداشت جهانی WHO  هم یكی از مهم‌ترین سیاست‌های خود را در درمان‌ دارویی انگل‌ها استفاده از دارو در نوبت‌های كمتر، حتی‌المقدور در یك نوبت، و استفاده از داروهای با عوارض کمتر اعلام کرده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد داروی مبارزه با  شایع‌ترین انگل روده‌ای کشورمان به دست آمده باشد.

البته فعلاً این دارو در کشورمان موجود نیست و در صورتی که مقامات بهداشتی کشورمان این مطالعه را تایید کنند، برای تهیه آن نیز باید اقدامات لازم انجام شود.

انگل ژیاردیا در روده با ایجاد اختلال در جذب وسوء‌جذب مواد غذایی در درازمدت موجب اختلال در رشد به ویژه در كودكان می‌شود.

این انگل از طریق تماس با افراد ناقل بیماری و آب آشامیدنی منتقل می‌شود.نتایج این تحقیق در مجله‌ داخلی علمی پژوهشی حكیم و مجله خارجی Pakistan Medical Science  دارای نمایه  ISI چاپ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha