پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1762

یک تحقیق جدید بیانگر آن است که خوردن ماهی ممکن است نه تنها برای قلب شما بلکه برای شخصیت شما هم مفید باشد.

شاید چربی‌های اومگا-3 برای خلق و خو خوب باشد

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران دانشگاه پیتسبورگ در آمریکا دریافته‌اند اسیدهای چرب اومگا-3 که در ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد فراوانند بر نواحی از مغز که با عواطف ارتباط دارند تاثیر می‌گذارد.

این گروه پژوهشگران قبلا مشاهده کرده بودند که افراد دارای میزان‌های خونی پایین‌تر اومگا-3 در بیشتر مستعد هستند که دیدگاهی منفی به زندگی داشته باشند و بیشتر به طور تکانه‌ای رفتار کنند، در حالیکه افراد دارای میزان های بالاتر اومگا-3 در خون معمولا توافق‌پذیر هستند و با احتمال کمتری خلق تند از خود نشان می‌دهند.

این گروه در بررسی جدیدشان بر روی 55 نفر بزرگسال سالم از آنها در مورد میزان متوسط دریافت اسیدهای چرب اومگا-3 سوال کردند و با استفاده از MRI ماده خاکستری را در نواحی از مغز که با خلق و خو و تنظیم عواطف مرتبط است، اندازه گرفتند.

همان طور که پیش‌بینی می‌شد میزان مصرف بالاتر  اسیدهای چرب اومگا-3 با حجم بالاتر ماده خاکستری در نواحی از مغز ارتباط داشت که مسئول خلق و خو و تنظیم عواطف هستند.

البته این محققان می‌گویند گرچه بررسی ‌آنها نشان‌دهنده آن است که اسیدهای چرب اومگا-3 ممکن است در  بهبود ساختاری در نواحی از مغز که  مربوط به عواطف است، نقش داشته باشند- همین نقاط ماده خاکستری در افراد دچار اختلالات خلقی مانند افسردگی کاهش حجم پیدا می‌کند- تحقیقات بیشتری لازم است تا معین کند آیا خوردن ماهی واقعا باعث تغییراتی در مغز می‌شود یا نه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha