وزیر بهداشت گفت: بخش مهمی از اعتبارات حوزه سلامت که باید صرف بهداشت عمومی و درمان مردم شود، صرف درمان بیماری هایی که ناشی از استعمال دخانیات است، می شود.

سلامت نیوز:  وزیر بهداشت گفت: بخش مهمی از اعتبارات حوزه سلامت که باید صرف بهداشت عمومی و درمان مردم شود، صرف درمان بیماری هایی که ناشی از استعمال دخانیات است، می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، سید حسن هاشمی صبح امروز در جلسه هم اندیشی کنترل و مقابله با استعمال دخانیات که با حضور با حضور وزاری آموزش و پرورش، ورزش و جوانان ، علوم، تحقیقات و فناوری ، رییس دفتر مقام معظم رهبری و رییس هیات امنای جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و مسولین جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات برگزار شد، با بیان اینکه وزارت بهداشت قربانی استعمال دخانیات است، گفت: بخش عمده ای از اعتبارات حوزه سلامت صرف درمان بیمارانی می شود که با سیگار زندگی کرده اند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه  با توجه به آمار فزاینده مصرف دخانیات در کشور، باید اقدامات جدی تری برای کنترل دخانیات کرد، گفت:  عزم جدی برای تغییر رویکردهای گذشته به منظور مبارزه با استعمال دخانیات ضروری است.

هاشمی با تاکید بر  ضرورت بهره گیری از الگوهای بین المللی موفق در کاهش مصرف دخانیات، گفت: سالانه حداقل 50 میلیارد نخ سیگار مصرف می شود و دخانیات امروزه سالانه بیش از 6 میلیون نفر را می کشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: سیگار منجر به سالانه 50 هزار مرگ می شود که قابل پیش بینی و پیشگیری است.

دکتر هاشمی با بیان اینکه مصرف دخانیات اعم از سیگار و قلیان رو به افزایش است، افزود:

حدود 10 ونیم میلیون نفر در کشور سیگار می کشند که متاسفانه مصرف آن در زنان هم رو به افزایش است.

وزیر بهداشت گفت: استعمال دخانیات از نظر عوارض عامل 90 درصد مشکلات ریوی، 80 درصد برونشیت مزمن، و 25 درصد سایر بیماری های ناشی از مصرف دخانیات است.

هاشمی گفت:  بخش مهمی از اعتبارات حوزه سلامت که باید صرف بهداشت عمومی و درمان مردم شود صرف بیماری هایی که ناشی از استعمال دخانیات است، می شود.

ابتلا به سرطان ریه در سیگاری ها 23 برابر است

وزیر بهداشت تصریح کرد: 50 درصد از علت مرگ ناشی از بیماری های قلبی و سکته مغزی ، مصرف دخانیات است که متاسفانه در این افراد دو تا چهار برابر است.ابتلا به سرطان ریه در سیگاری ها 23 برابر در مردان و 13 برابر در زنان بیشتر است و نوزادانی که از مادران سیگاری متولد می شوند حدود 300 گرم کم وزن تر هستند.

 هاشمی تصریح کرد: کاهش استعمال دخانیات نیاز به همکاری های فرابخشی در حوزه های آموزش و پرورش ، آموزش عالی، ورزش و سایر حوزه های مرتبط دیگر دارد.

وزیر بهداشت در پایان با بیان اینکه متاسفانه در حوزه پیشگیری در استعمال دخانیات رسانه ها خیلی اثربخش نبوده اند و در برخی موارد اثرات تخریبی نیز داشته اند، اظهار امیدواری کرد که در برنامه ششم و تصویب لایحه بودجه بعد از چند سال تلاش و حداقل 2و نیم سال تلاش در دولت یازدهم توجه ویژه ای به این موضوه مهم صورت گیرد تا بتوانیم در حوزه کنترل دخانیات موفق عمل کنیم.

 گفتنی است جلسه ستاد کشوری کنترل دخانیات صبح امروز به ریاست وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و  دکتر فرهادی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری، دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش، دکتر گودرزی وزیر ورزش و جوانان، حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری و رییس هیات امنای جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، حجت الاسلام سید حسن معین شیرازی رییس هیات مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، دکتر محمد رضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال مبارزه ، دکتر حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، دکتر سیاری معاون بهداشت ، دکتر آقاجانی معاون درمان ، دکتر صادق نیت رییس مرکز سلامت محیط و کار و دیگر مسولین و مدیران دستگاههای مرتبط برگزار شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha