دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 176366

یک متخصص بیماری‌های داخلی گفت: مسمومیت با قرص ویتامین D درد استخوانی و عضلانی را تشدید می‌کند.

سلامت نیوز:یک متخصص بیماری‌های داخلی گفت: مسمومیت با قرص ویتامین D درد استخوانی و عضلانی را تشدید می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،دکتر حسن گنجی‌زاده گفت: اخیرا اطلاع‌رسانی‌های نادرست به جای اینکه مشکل کمبود ویتامین D را حل کند، باعث شده که مصرف زیاد آن در بین مردم مواردی از مسمومیت با ویتامین D را ایجاد کند؛ مبحثی که قبلا نادر بود. ویتامین D برای استحکام استخوان و اسکلت در دوران کودکی حیاتی و در میانسالی و سالمندی به منظور جلوگیری از روند کاهش تراکم بافت استخوانی یا همان استئوپروز(پوکی استخوان)، ضروری است.

وی ادامه داد: درصد افرادی که کمبود ویتامینD دارند در زنان چهار تا پنج برابر شایع‌تر و در برخی استان‌ها به رقم 70 درصد می‌رسد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم بیان کرد: درمان کمبود ویتامین D شامل هشت تا حداکثر 16 قرص ژله‌ای یا ویتامین دی 50 هزار واحدی که هفته‌ای یک عدد مصرف شود. روش دیگر یک آمپول ویتامین دی 300 هزار واحدی به صورت عضلانی و عمیق است و حتی نیاز به پیشگیری یا آزمایش جهت اطلاع از بهبود ندارد.

گنجی‌زاده با بیان اینکه چنانچه نیاز روزانه بدن به ویتامین D براساس منابع قدیم 400 واحد یا جدیدا 800 واحد باشد، آمپول 300 هزار واحدی برای مصرف 1.5 تا 2 سال برای بدن کافی است و تجویزهایی مثل 10 آمپول یک روز در میان یا هفته‌ای و مصرف هفتگی دو قرص 50هزار واحدی فاجعه است.

وی یادآور شد: علائم مسمومیت با قرص ویتامین D تشدید درد استخوانی و عضلانی است که سبب شکایت بیشتر فرد مصرف کننده می‌شود و متأسفانه برخی از همکاران تعداد آمپول یا قرص را افزایش می‌دهند.

گنجی‌زاده با بیان اینکه تا زمانی که ویتامین D بدن کافی نباشد حتی اگر هزاران لیتر شیر بخوریم جذب کلسیم انجام نمی‌شود و همچنان با کمبود کلسیم مواجهیم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha