دومین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با تصویب پروانه دار شدن و نظارت بر تمام مراکز فروش و توزیع سموم تا یکسال آینده، تصویب سند ملی پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر و پایش آلودگی هوای شهرهای بالای 300 هزار نفر به پایان رسید.

اعلام مصوبات دومین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی

سلامت نیوز:دومین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با تصویب پروانه دار شدن و نظارت بر تمام مراکز فروش و توزیع سموم تا یکسال آینده، تصویب سند ملی پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر و پایش آلودگی هوای شهرهای بالای 300 هزار نفر به پایان رسید.

وزیر بهداشت در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره مصوبات این جلسه گفت: دومین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به ریاست رئیس جمهور با مروری بر مصوبات جلسه قبلی و اینکه تا چه اندازه‌ای مصوبات اجرایی شده و چرا برخی مصوبات اجرایی نشده است، برگزار شد.

وی گفت: از جمله مصوبات جلسه قبل درباره سموم وزارت جهاد کشاورزی بود که 50 درصد مراکز فروش و توزیع سموم تحت نظارت قرار گرفتند و قرار شد 50 درصد باقیمانده تا یکسال آینده پروانه دار شوند و نظارت جدی بر سموم دفع آفات و نباتات و مرکبات صورت گیرد چون از مشکلات مهم حوزه سلامت است.

تصویب سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر

دکتر هاشمی افزود: در این جلسه، سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر که عامل 75 درصد مرگ ایرانی هاست مصوب شد از جمله اینکه اعمال استانداردهای اجباری برای میزان نمک در نانوایی ها تا سقف 1 درصد را داشته باشیم بنابراین مصوبه میزان نمک پخت نان باید کاهش یابد.

وی گفت: غنی سازی آرد با اسید فولیک و آهن برای کاهش بیماری‌های ناشی از فقر آهن  از دیگر مصوبات این جلسه بود.

دکتر هاشمی افزود: همچنین وزارت جهاد کشاورزی موظف شد بر سقف واردات روغن پالم تا 30 درصد  نظارت کند که افزایش نداشته باشیم.

رئیس جمهور دستور داد تا روند جایگزینی خودروهای فرسوده و موتورسیکلت و صنعت ریلی مترو سرعت بگیرد
وی گفت: درباره کاهش آلودگی هوا و اثرات آن به سلامت نیز در دومین جلسه شورای عالی سلامت بحث شد و رئیس جمهور دستور داد تا روند جایگزینی خودروهای فرسوده و موتورسیکلت و صنعت ریلی مترو سرعت بگیرد و سازمان محیط زیست برکاهش آلایندگی مراکز صنعتی نظارت جدی داشته باشد.

وی افزود: سازمان محیط زیست موظف شد که در شهرهای بالای 300 هزار نفر حتما پایش را از نظر میزان آلودگی هوا آنلاین (برخط) در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی  قرار دهد.

وزیر بهداشت گفت: درباره سلامت عمومی جامعه از روان تا جسم و جان دراین جلسه مقرر شد حداقل دولت برای کارمندان دستگاه‌های دولتی براساس شیوه نامه وزارت بهداشت سالانه کارمندان را معاینه و در جهت توانمندسازی آنها تلاش کنند و  آموزش‌های لازم درباره سبک زندگی و برنامه های پیشگیرانه داشته باشند.

دستگاه‌ها و اعضای کارگروه کشوری کنترل و پیشگیری از اچ آی وی موظفند در مدت 3 ماه برنامه عملیاتی خود را به سازمان متبوعشان در قالب اهداف راهبردی چهارمین برنامه استراتژیک کشوری کنترل ایدز که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیز است، اجرا کنند
دکتر هاشمی افزود: موضوع ایدز از دیگر مباحث دومین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذا بود که مقرر شد دستگاه‌ها و اعضای کارگروه کشوری کنترل و پیشگیری از اچ آی وی موظفند درمدت 3 ماه برنامه عملیاتی خود را به سازمان متبوعشان در قالب اهداف راهبردی چهارمین برنامه استراتژیک کشوری کنترل ایدز که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیز است، اجرا کنند و برنامه ها را در این خصوص مورد پایش و نظارت قرار دهند.

وی افزود: وزارت بهداشت نیز موظف شد وسایل لازم را برای پیشگیری از ایدز به صورت رایگان در اختیار  کسانی که در معرض خطر هستند، قرار دهد.

دکتر هاشمی با اشاره به همکاری‌های بین بخشی میان وزارت بهداشت و سایر دستگاه ها گفت: ‌شورای عالی سلامت و امنیت غذا به صورت متناظر در استانها به ریاست استانداران و در تهران به ریاست رئیس جمهور تشکیل می شود.

وی افزود: در این جلسه مصوب شد براساس شیوه نامه ای که حداکثر تا یک ماه ابلاغ می شود در ارزشیابی استانداران و عملکرد فرمانداران، بخشداران و شهروندان توجه به سلامت مردم و نظارت بر اجرای مصوبات شورای عالی سلامت مد نظر قرار گرفته شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ابلاغ این مصوبات را رئیس جمهور انجام می دهد و دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذا  که ریاست آن به عهده وزیر بهداشت است نظارت برمصوبات را به عهده دارد افزود: ما ادعا می کنیم که 80 درصد مصوبات نخستین جلسه شورای عالی سلامت را اجرا کرده ایم.

جلسات شورای عالی سلامت تزئینی نیست

دکتر هاشمی با تاکید براینکه جلسات شورای عالی سلامت تزئینی نیست و با جدیت بر اجرای مصوبات ان نظارت می شود گفت: از جمله مصوبات جلسه قبل، کاهش واردات روغن پالم به میزان 30 درصد بود که بسیار حاشیه داشت اما اجرایی شد.

وی با بیان اینکه نظارت بر واردات و توزیع سموم در کاهش بار بیماری ها و به ویژه سرطان بسیارمهم است افزود: وزارت کشاورزی در 2 سال گذشته در این زمینه بسیار تلاش کرده است چرا که تقریبا بر مراکز عرضه سموم هیچ نظارتی نبود ولی هم اکنون بیش از نیمی از آنها تحت نظارت قرار گرفته اند.

وزیر بهداشت درباره نظارت بر آب شرب نیز گفت: آب از جمله مواردی بود که برخی دستگاه ها از جمله وزارت بهداشت وظیفه شان را کامل انجام نداده بودند و قرار است همه آب‌های آشامیدنی و معدنی از نظر مرغوبیت درجه بندی شوند و به اطلاع مردم رسانده شود که از نظر سلامت از چه رتبه های از عالی تا خوب را ندارند و طبعا به آبهای آشامیدنی نامناسب نیز مجوز توزیع داده نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha