رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در دومین روز از هفته آگاهی از مغز در کشور گفت: از لحاظ فیزیولوژیکی، فعالیت بدنی و ورزش بهترین، کم هزینه ترین و زیباترین راه برای حفظ سلامت مغز است.

سلامت نیوز: رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در دومین روز از هفته آگاهی از مغز در کشور گفت: از لحاظ فیزیولوژیکی، فعالیت بدنی و ورزش بهترین، کم هزینه ترین و زیباترین راه برای حفظ سلامت مغز است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر رضا قراخانلو  گفت: در واقع، ارتباط ورزش و فعالیت بدنی با مغز بسیار روشن است و امروزه داده ها و اطلاعات بسیار محکم و روشنیر در خصوص تاثیر فعالیت بدنی بر سلامت مغز وجود دارد.


قراخانلو افزود: مطالعات متعددی نشان داده اند که وقتی به فعالیت بدنی می پردازیم، فاکتورها و عوامل رشد در بدن تولید می شوند که برای حفظ ساختار مغز و سلامت بافت عصبی بسیار ضروری هستند.


به گفته قراخانلو، در این زمینه، در حال حاضر تحقیقات متعدد و مستمری در ایران در حوزه علوم ورزشی روی مدل های حیوانی در حال انجام است.
قراخانلو افزود: محققان در این مطالعات موش هایی را که فعالیت بدنی انجام می دهند با موش های کم تحرک مقایسه و مشاهده کردند رشد مغز و سالم ماندن آن در مقابل بیماری ها و در مقابل پیری تا حد بسیار زیادی به فعالیت بدنی وابسته است.


وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز ( BDNF ) و سایر فاکتورهای رشدی و فاکتورهای رشدی مانند NGF و بقیه اعضای این فاکتورهای رشدی همه در اثر فعالیت بدنی تولید شده و بر مغز اثر می گذارند.
رییس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در نتیجه گیری اعلام کرد: از لحاظ فیزیولوژیکی فعالیت بدنی بهترین، کم هزینه ترین و زیباترین راه برای حفظ سلامت مغز است.


قراخانلو افزود: از جنبه روانی نیز مشخص شده است که انجام فعالیت های بدنی با ایجاد نشاط و شادابی استرس را کاهش می دهد و نیز بر سلامت مغز تاثیر گذار است.


رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی ادامه داد: این پژوهشگاه کارگروهی را با عنوان مغز سالم با ورزش ایجاد کرده و ما در این کارگروه از مشارکت متخصصان حوزه های مختلف انجمن آلزایمر، ام.اس. متخصصان جراحی مغز و اعصاب و متخصصان روانشناس و از متخصصان حوزه علوم ورزشی بهره می بریم.
قراخانلو خاطرنشان کرد: ما در کارگروه مغز سالم با ورزش، در پی آن هستیم تا با هم افزایی بخش های مختلف و با مشارکت افراد مختلف به سلامت مغز در میان مردم کمک کنیم.


نخستین هفته آگاهی از مغز در کشور که دیروز -شنبه- آغاز شد، به واسطه برنامه های آموزش همگانی با همکاری ارگان ها و سازمان های مختلف ، در پی آشنایی گروه های مختلف سنی با مغز و کارکردهای آن است.


دومین روز هفته آگاهی از مغز، روز معرفی فناوری های حوزه علوم شناختی برای ورزشکاران است و روانشناسی ورزشی و آشنایی با مغز در حوزه ورزش، محور فعالیتی است که در این روز از سوی سازمان های مختلف انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha