متخصص ژنتیک بالینی با اشاره به اینکه احتمال ابتلا به اختلالات مادرزادی در ازدواج‌های خویشاوندی دو برابر است، گفت: البته این مسئله بسته به نوع بیماری و درجه خویشاوندی متفاوت است.

سلامت نیوز:متخصص ژنتیک بالینی با اشاره به اینکه احتمال ابتلا به اختلالات مادرزادی در ازدواج‌های خویشاوندی دو برابر است، گفت: البته این مسئله بسته به نوع بیماری و درجه خویشاوندی متفاوت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، کیمیا کهریزی در نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی انجمن نورژنتیک ایران، اظهار داشت: برای بیماری‌های مادرزادی نهفته دو ژن معیوب نیاز است و در ازدواج‌های فامیلی و خویشاوندی امکان اینکه این دو ژن معیوب خود را نشان دهند، بیش‌تر می‌شود؛ چراکه زن و شوهر دارای برخی ژن‌های مشترک هستند.

وی افزود: امکان ابتلا به اختلالات ژنتیکی مادرزادی در کشورهای در حال توسعه بیش‌تر است؛ چراکه خانواده‌هایی که دارای یک فرزند معلول هستند، پیش از اقدام به بارداری مجدد، علت معلولیت را به‌صورت ژنتیک بررسی نمی‌کنند، لذا مجدد باردار شده و در بسیاری از مواقع فرزندان بعدی آنها نیز با چنین مشکلی مواجه می‌شوند.

این متخصص ژنتیک بالینی افزود: بروز اختلالات ژنتیکی در ازدواج‌های خویشاوندی دو برابر می‌شود، البته این مسئله بسته به درجه ازدواج فامیلی و نوع بیماری است.

کهریزی خاطرنشان کرد: اگر سابقه ژنتیکی بیماری در یک خانواده نباشد، ریسک خطر برای بروز بیماری ژنتیک 4 تا 6 درصد است.

وی در پایان به خانواده‌هایی که دارای فرزند معلول هستند هشدار داد که قبل از بارداری مجدد به مشاورین ژنتیک و کلینیک‌های مربوطه جهت جلوگیری از معلولیت فرزندان بعدی خود اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha