: تحلیلگران معتقدند حاشیه نشینی از پیامدهای توسعه ناهمسو و بدریخت نظام شهرنشینی است. این تحلیل گران معتقدند ارتباط معنی داری بین حاشیه نشینی و توزیع ناعادلانه خدمات و عدم توسعه یافتگی وجود دارد، ووظیفه دولت هاست تا برای این قشر از جامعه شرایط مطلوبی را آماده کرده تا هم آن ها و هم مردمی که با آن ها در ارتباط مستقیم قرارمی گیرند از کمند آسیب های اجتماعی به دور باشند. جرم شناسان معتقدند وقتی حاشیه نشینان خود را ناتوان از بهبود موقعیت اقتصادی- اجتماعی خویش احساس کردند، نوعی محرومیت در آنها بوجود آمده و آنها را به ارتکاب جرائم اجتماعی وادار می کند.

سلامت نیوز: تحلیلگران معتقدند حاشیه نشینی از پیامدهای توسعه ناهمسو و بدریخت نظام شهرنشینی است. این تحلیل گران معتقدند ارتباط معنی داری بین حاشیه نشینی و توزیع ناعادلانه خدمات و عدم توسعه یافتگی وجود دارد، ووظیفه دولت هاست تا برای این قشر از جامعه شرایط مطلوبی را آماده کرده تا هم آن ها و هم مردمی که با آن ها در ارتباط مستقیم قرارمی گیرند از کمند آسیب های اجتماعی به دور باشند. جرم شناسان معتقدند وقتی حاشیه نشینان خود را ناتوان از بهبود موقعیت اقتصادی- اجتماعی خویش احساس کردند، نوعی محرومیت در آنها بوجود آمده و آنها را به ارتکاب جرائم اجتماعی وادار می کند.

حاشیه نشینان چه کسانی هستند؟

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه نوآوران در ادامه می نویسد: حاشیه نشینی را در معنای عام شامل تمام کسانی می دانند که در محدوده اقتصادی شهر ساکن بوده ولی جذب اقتصاد شهری نشده اند. جاذبه شهر نشینی و رفاه شهری، این افراد را از زادگاه خویش به سوی قطبهای صنعتی و بازارهای کار می کشاند و اکثر آنها مهاجرین روستایی هستند که به منظور گذران بهتر زندگی راهی شهر ها گشته اند. حاشیه نشینی مسئله و عارضه ای شهری و منشا عمده بزهکاری ها می باشد. هر چند حاشیه نشینی دارای انواع مختلف است اما یک الگوی مشخص جهانی دارد. افرادی که در مناطق حاشیه نشین زندگی می کنند از ساختار قدرت و سیاست عمومی جامعه جدایی یافته اند. حاشیه نشینان به لحاظ اجتماعی دارای موقعیتی متزلزل بوده و در طبقه پایینی از اجتماع قرار دارند.

میلاد معیدی، کارشناس شهری در خصوص تعریف حاشیه نشینی و مشکلات افراد حاشیه نشین به نوآوران می گوید: بافت های حاشیه نشین در ایران بافت هایی هستند که عمدتا مهاجرین روستایی و تهیدستان شهری را در خود جای داده اند و می توان گفت بدون مجوز و خارج از برنامه ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری در درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها بوجود آمده اند. خانه های مناطق حاشیه نشین عمدتا فاقد سند مالکیت بوده و افراد ساکن در این خانه ها از نظر ویژگی های کالبدی و برخورداری از خدمات رفاهی، اجتماعی و فرهنگی و زیرساخت های شهری دچار کمبود هستند.

او اصلی ترین دلایل حاشیه شدن افراد را فقر، درآمد پایین و نامناسب بودن نظام مقررات ساختمان، نابرابری اجتماعی و رانده شدگی، محدودیت‌های موجود در زادگاه افرادی كه به حاشیه‌نشینی روی می‌آورند، رانده شدن تدریجی خانوارهای فقیر از مرکز به حاشیه و شاخص‌های اجتماعی- اقتصادی نظیر تحصیلات، شغل و درآمد عنوان کرده و می گوید: خطرات ناشی از عدم ایمنی حمل‌ونقل، آلودگی‌های صنعتی كارخانجات هم جوار و آسیب‌پذیری بالا به دلیل رانش زمین و حوادثی نظیر سیل، بروز بیمارهای عفونی به خصوص سل و ایدز ،آلودگی هوا، آب و خاک به دلیل دپوی زباله، اشتغال به مشاغل غیرعادی و مشاغل غیرقانونی و افزایش کودکان کار از مهمترین آسیب‌ها و تهدیدات محیطی بافت های حاشیه نشین است.

چه تعداد حاشیه نشین در ایران زندگی می کنند؟

700 سکونتگاه غیررسمی در کشور شناسایی شده است. براساس سرشماری صورت گرفته توسط مراکز بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور، در بهمن ماه سال گذشته ، جمعیت ساکن در بافت های فرسوده بالغ بر ده میلیون نفر تخمین زده شده است.

گفتنی است سابقه حاشیه نشینی در ایران مدرن به سالهای 1300 باز می گردد اما طی این سال ها به دلایلی از جمله رشد بی سابقه جمعیت شهری و گرانی غیر متعارف زمین شهری در کلانشهرها با ظهور بیش از پیش حاشیه نشینی در کشور روبرو بوده ایم. البته کارشناسان افزایش ناموزون جمعیت شهری را دلیل اصلی این امر دانسته و معتقدند طی چهل سال گذشته رشد جمعیت شهری کشور بیش از پنج برابر بوده است که رشدی غیر متعارف بوده و موجب افزایش جمعیت حاشیه نشینی شده است.

حاشیه نشینی از چه زمانی شروع شد؟

سازمان‌های بین‌المللی در برآوردهای خود اعلام کرده اند که بیش از یک میلیارد نفر از مردم یعنی در حدود 32 درصد جوامع شهرنشین در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند. حاشیه‌نشینی گسترده امروزی در جهان از دهه 90میلادی شروع به رشد کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 به بیش از 2 میلیارد نفر افزایش پیدا کند.

در واقع حاشیه‌نشینی امروزه ریشه درهجوم شتاب‌آلود فقرای جویای شغل مهاجر به لندن دارد. هجومی که نیاز گسترده به سرپناه را ایجاد نمود که منجر به ساخت‌وسازغیرقابل کنترل مساکن محقر برای این افراد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha