دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
کد خبر: 177084

 یکی از ملاک های مهم برای تجربه زندگی مشترک موفق، استقلال زوجین است. یکی از مشخصه های رشد اجتماعی، داشتن استقلال است. افراد مستقل توانایی ها و محدودیت هایشان را به خوبی می شناسند و این شناخت به تصمیم گیری صحیح کمک می کند. در بعضی ازدواج ها، نداشتن استقلال یکی از زوجین باعث بروز اختلافات بسیار می شود.

سلامت نیوز-*نسیم احمدی:  یکی از ملاک های مهم برای تجربه زندگی مشترک موفق، استقلال زوجین است. یکی از مشخصه های رشد اجتماعی، داشتن استقلال است. افراد مستقل توانایی ها و محدودیت هایشان را به خوبی می شناسند و این شناخت به تصمیم گیری صحیح کمک می کند. در بعضی ازدواج ها، نداشتن استقلال یکی از زوجین باعث بروز اختلافات بسیار می شود.

 معایب نداشتن استقلال در زندگی مشترک
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، افرادی که استقلال ندارند، وابسته اند و توجه شان بیشتر معطوف به دیگران است تا خودشان، اهل فکر کردن و اندیشیدن نیستند و چون خود را قبول ندارند دائم دنبال کسی هستند تا به جای آن ها تصمیم بگیرد و مسئولیت را از گردن آن ها سلب کند. گاهی حتی برای امور ساده ای مانند انتخاب رنگ پارچه دچار تزلزل می شوند! افرادی که روحیه استقلال طلبانه ندارند زندگی مشترک ناموفقی خواهند داشت.


2 راهکار برای رسیدن به استقلال
استقلال از دو راه به دست می آید: یکی از طریق مطالعه (کتاب های درسی مفید در این زمینه و کتاب های روان شناسی معروف) درباره چگونگی رفتار اجتماعی با دیگران برای رسیدن به استقلال و دیگری از طریق تجربه به این معنا که با تجربه ای که از کار های گذشته داریم نسبت به آینده فکر کنیم.


مرز استقلال و مشورت
مستقل بودن به معنای مشورت نکردن نیست. استقلال واقعی و اصولی وقتی تحقق پیدا می کند که هدفی را که شخص دنبال می کند تنها به واسطه صحبت دیگران زیر پا نگذارد بلکه برای رسیدن به آن اهداف، از مشورت کردن با دیگران استفاده کند. ارتباط زیادی بین موفقیت در زندگی و مستقل بودن یک فرد وجود دارد. یکی از اهداف ازدواج، استقلال است، حال ممکن است استقلال فکری، مالی یا استقلال در معاشرت باشد که متاسفانه بعضی والدین اجازه مستقل بودن را به فرزندان شان نمی دهند و این موضوع ممکن است به زندگی مشترک فرزندان شان آسیبی جدی وارد کند. در چنین شرایطی با توجه به جدی بودن موضوع، بهتر است این افراد با والدین شان صحبت کنند و با جلب نظر آن ها به طور مستقل زندگی کنند از جمله این که باید محل زندگی شان مستقل شود یا خرج و مخارج شان را جدا کنند. این اولین گام برای استقلال است. هرچند در ابتدا ممکن است با مقاومت والدین مواجه شوند اما باید بدانند که با حفظ احترام و نشان دادن جدیت خود، می توانند به استقلال در زندگی مشترک خود برسند.


انواع استقلال و مزایای آن ها
استقلال شخصی: اعتماد به نفس شما را چند برابر می کند. افراد مستقل مهارت و اعتماد به نفس بیشتری در مواجهه با مشکلات زندگی شان دارند. دلیل آن می تواند این باشد که آن ها برای انجام کار آمادگی بیشتری دارند تا این که منتظر پشتیبانی یا اجازه دیگران بمانند. مستقل بودن به معنای آن است که شما علاقه بیشتری به امتحان کردن چیز های جدید دارید به جای این که توقع و انتظارات دیگران را جواب دهید.


استقلال عاطفی: استرس را کاهش و خوشبختی را افزایش می دهد. استقلال عاطفی به معنای آن است که شما بیشتر تصمیمات شخصی و چالش های زندگی تان را بدون شرکت دادن دیگران در آن، حل می کنید و پیش می روید.


استقلال مالی: به معنای داشتن آزادی و احساس دستاورد است. زمانی که صحبت از مستقل بودن می شود، هیچ حسی بهتر از پرداخت هزینه های شخصی توسط خود فرد نمی تواند او را ارضا کند. قابلیت پرداخت هزینه های شخصی وابستگی شما را به خانواده، دوستان و ... کاهش می دهد. استقلال مالی یعنی شما کنترل کاملی روی دخل و خرجتان دارید و به هیچ فردی جوابگو نیستید.


تصمیم گیری بهتر: مستقل بودن، تصمیم گیری را به شدت آسان می کند؛ زیرا قبول می کنید تنها فردی هستید که تحت تاثیر تصمیمات تان قرار می گیرید، اما اگر استقلال کمتر و وابستگی بیشتری به دیگران برای پشتیبانی عاطفی و مالی داشته باشید، تصمیم گیری برای شما جزو سخت ترین کار ها می شود.
وابستگی کمتر به دیگران: افراد کمتر مستقل، تمایل بیشتری به تکیه کردن بر دیگران دارند. دلیل چنین اقدامی می تواند این باشد که این افراد نمی خواهند مجبور باشند خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند یا شهامت آن را ندارند در زندگی خودشان با مشکلات به تنهایی رو به رو شوند بدون این که شخصی کنار آن ها باشد. داشتن چنین شخصیتی می تواند شما را به یک فرد نیازمند تبدیل کند.

*روانشناس بالینی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha