اسفندماه سال گذشته رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان از اجرای سند جامع راهبردی سالمندان کشور در نیمه دوم امسال خبر داد. نیمه دوم سال 94 آمد و خبری از اجرای سند نشد. حالا در روزهای پایانی سال و یکسال پس از آن قول و قرار‌ها رئیس دبیرخانه در آخرین اظهار نظر درباره سرنوشت این سند از عدم تصویب آن خبر می دهد.

سالمندی ایران در شیب تند/«سند ملی سالمندان» در پیچ و خم بروکراسی مانده است

سلامت نیوز:اسفندماه سال گذشته رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان از اجرای سند جامع راهبردی سالمندان کشور در نیمه دوم امسال خبر داد. نیمه دوم سال 94 آمد و خبری از اجرای سند نشد. حالا در روزهای پایانی سال و یکسال پس از آن قول و قرار‌ها رئیس دبیرخانه در آخرین اظهار نظر درباره سرنوشت این سند از عدم تصویب آن خبر می دهد.


سالمندی ایران در شیب تند

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه نوآوران می نویسد: براساس آخرین سرشماری که در سال 90 صورت گرفت جمعیت سالمندان کشور به8.2 درصد رسیده است. بنابر همین آمار از 75 میلیون نفر جمعیت کشور در آن مقطع زمانی بیش از 6 میلیون نفر سالمند بوده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد آمار جمعیت سالمندان ایران روی شیب تند افتاده و روز به روز بر تعداد آن افزوده می‌شود. آنگونه که مسوولان اعلام کرده‌اند این جمعیت تا 15 سال آینده دوبرابر خواهد شد.

شورای ملی راهی برای حل مشکلات سالمندان

افزایش سالمندان وضعیتی بود که از سال ها قبل پیش بینی شده بود. این وضعیت مسوولان را بر آن داشت تا برای آن برنامه ریزی کنند.

برای این منظور در ماده 192 برنامه سوم توسعه مقرر شد دولت برای ساماندهی امور سالمندان کشور برنامه ریزی داشته باشد برای همین تشکیل شورای ملی سالمندان از سال 83 تصویب و با ریاست سازمان بهزیستی تشکیل شد اما اعضای این شورا از زمان تشکیل تا 9 سال پس از آن یعنی سال 92 تنها پنج بار دور هم جمع شدند و تشکیل جلسه دادند. تشکیل وزارت رفاه، خروج سازمان بهزیستی از زیر نظر وزارت بهداشت و تحول در ساختار رفاهی کشور و تغییر دولت از جمله عواملی بود که دبیر پیشین این شورا در پاسخ به انتقادات درباره این موضوع عنوان کرد. با روی کار آمدن دولت یازدهم و با توجه به رشد سالمندی و ضرورت توجه به آن این شورا دوباره تشکیل شد.

سند راهبردی سالمندان

شورای ملی سالمندان 5 سال پیش یعنی سال 89 تصمیم گرفت سندی ملی برای سالمندان کشور تدوین کند تا بتواند مسائل و مشکلات این قشر را برطرف کند. این سند با هدف ارتقای کیفیت و میزان رضایت سالمندان تدوین شد. در این سند وظایفی برای دستگاه‌های مرتبط در نظر گرفته شده که در راستای آن ملزم به اجرای این سند در جهت بهبود شرایط این قشر از جامعه شدند. تدوین سند راهبردی سالمندان زیر نظر شورای ملی سالمندان که متشکل از مرکز آمار ایران، کمیته امداد حضرت امام (ره)، صندوق سازمان بین‌الملل صورت گرفت و مقرر شد پس از تایید نهایی در شورای عالی سالمندان به مرحله اجرا برسد. در آخرین خبری که سال گذشته درباره این سند منتشر شد فرید براتی سده رئیس جدید شورا اعلام کرد سند راهبردی سالمندان کشور توسط گروهی از متخصصان داخلی و خارجی بررسی ، تدوین و به وزارت رفاه ارسال شده است قرار بود بررسی سند راهبردی سالمندان در 6 ماهه نخست سال 94 انجام ‌ و در نیمه دوم امسال اجرایی شود اما دیروز رئیس شورای سالمندان خبر داد این سند هنوز به تصویب نرسیده است.

انواع سند برای سالمندان

سازمان بهزیستی تنها نهادی نبود که برای سالمندان سند تنظیم کرده است. مدت ها پیش وزارت بهداشت نیز با هدف سلامت برای این قشر سند نوشته بود. اما هیچ کدام از این سندها تاکنون تصویب و اجرایی نشده است. این وضعیت در حالی است که چندی پیش از سازمان مدیریت و برنامه ریزی خبر رسید سندی دیگر برای سالمندان از سوی این سازمان نیز در دست تنظیم است.

اجرا مهم تر از تنظیم سند

فرید براتی سده رئیس شورای سالمندان بهزیستی در گفت و گو با نوآوران با بیان اینکه برای سالمندان سال هاست که سند جامع نوشته شده است می گوید:« ایرادی ندارد سازمان مدیریت و برنامه ریزی و یا هر نهاد دیگری هم برای سالمندان سند تنظیم کند اما سندی که شورای ملی سالمندان سال ها برای آن وقت گذاشته است سندی راهبردی است و از سوی کارشناسان و متخصصان داخلی و خارجی بررسی شده و حتی در سازمان ملل به عنوان یک سند جامع مطرح است پس این سند بهترین و کامل ترین سند در این زمینه است.» او با بیان این نکته که به جای این که هر روز یک سند نوشته شود همه با هم جمع شوند و سندی را که مدت ها برای آن وقت صرف شده است تصویب و اجرایی کنند ادامه می دهد:« سند قبلی چکش خورده و اصلاح شده اگر کسی ایرادی به این سند می بیند بیاید و مطرح کند نه اینکه دائم سند نوشته شود.» رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز دیروز در واکنش به تدوین انواع سند برای سالمندان از مسوولان خواست هرچه زودتر سندی که سازمان بهزیستی نوشته شده است تعیین تکلیف شود و افزود:« سالمندی با سازوکار امروزی جزء وظیفه قانونی و ذاتی بهزیستی ولاغیر و هرچه زودتر باید تکلیف دو سندی که در حوزه سالمندان تدوین شده است تعیین شود.»

سالمندان و مشکلات بیشمار

آمارها می گوید در 40 سال آینده از هر چهار ایرانی یک نفر سالمند می‌شود این در حالی است که این قشر در کشور ما در بسیاری از ابعاد گوناگون رفاهی سالمندان از کشورهای دیگر عقب هستیم.

و با مشکلات متعددی روبه رو است. از سلامت تا اوقات فراغت. ناتوانی در تامین هزینه‌های زندگی، عدم دسترسی به بیمه برای بخشی از این قشر، سالمند آزاری، مسائل سلامت و بهداشت بخشی از مشکلاتی است که این جمعیت با آن دست به گریبان است.

براتی بخشی از مشکلات سالمندان را ناشی از عدم تصویب سند ملی در این حوزه می داند و می افزاید:« سند راهبردی سالمندان باید از سوی سازمان های مختلف تائید و تصویب شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.»

سند راهبردی سالمندان چه می خواهد؟

اجرای طرح‌های مناسب سازی معابر و اماکن، بهداشت و درمان سالمندان و مشارکت سالمندان در امور اجتماعی بخشی از برنامه‌های تدوین شده در سند ملی سالمندان است. در جزئیات این سند حفظشان و کرامت سالمندان در خانه و خانواده، ایجاد فضاهایی به منظور استفاده از تجربیات سالمندان، تدوین بیمه مراقبتی از جمله طرح‌هایی است که برای پویایی سالمندان برنامه ریزی شده است. این سند، یک سند راهبردی است وضع موجود را بررسی می کند و راهکار ارائه می دهد. راهکاری که برای تبدیل شدن به برنامه باید به صورت قانونی تصویب شود تا برای اجرا از ضمانت لازم برخوردار باشد. ایران مدت هاست وارد مرحله سالمندی شده است آمار‌ها می‌گوید تا 20 سال آینده پدیده سالمندی یکی از مهم‌ترین موضوعات مهم کشور خواهد بود موضوعی که اگر برای آن تمهیدات نداشته باشد با بحران روبرو خواهد شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha