سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 177195

همیشه در حین ورزش استراحت کافی داشته اید. معمولا مشکل زمانی خود را نشان می دهد که فرد به طور پیوسته و بدون وقفه ورزش می کند. میزان تعریق، حرارت بدن، تعداد ضربان قلب و ... همه از مواردی هستند که باید در حین ورزش به آن توجه شود.

چه زمانی ورزش خطرناک می شود؟

سلامت نیوز: همیشه در حین ورزش استراحت کافی داشته اید. معمولا مشکل زمانی خود را نشان می دهد که فرد به طور پیوسته و بدون وقفه ورزش می کند. میزان تعریق، حرارت بدن، تعداد ضربان قلب و ... همه از مواردی هستند که باید در حین ورزش به آن توجه شود.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از تبیان، تناسب اندام برای قلب خوب است، اما استثنائاتی وجود دارد. فواید ورزش آن قدر زیاد هستند که کسی از مضرات انجام نادرست آن صحبت نمی کند.

فعالیت بدنی یکی از موثرترین راه ها برای دفع بیماری های قلبی و سکته مغزی (دو عامل اصلی مرگ و میر در جهان) است. برای هر فرد 150 دقیقه ورزش ملایم و یا 75 دقیقه ورزش شدید در هر هفته توصیه می شود.

اما نکته اینجاست که ورزش زیاد هم همیشه مفید نخواهد بود، مخصوصا برای بیماران قلبی! گاهی ورزش می تواند حکم  ماشه ی یک تفنگ را بازی کند و شرایط را به هم بریزد.


عدم مشورت با پزشک

اگر مستعد ابتلا به بیماری های قلبی هستید، یعنی دچار مشکلاتی نظیر فشار خون و کلسترول بالا ، دیابت ، مصرف سیگار، دارای سابقه ی خانوادگی ابتلا به بیماری های قلبی و مرگ ناگهانی ناشی از این مشکلات می باشید، باید قبل از شروع ورزش حتما با یک پزشک متخصص مشورت نمایید.
اگر به طور ناگهانی در هنگام ورزش دچار تنگی نفس می شوید، نشان می دهد قلب به اندازه ی کافی کار نمی کند.

متأسفانه بدترین فاجعه ای که می تواند رخ دهد، مرگ ناگهانی فرد در زمین بازی است و اکثرا در مواردی رخ می دهد که فرد از بیماری خود خبر نداشته است.


ورزش متمادی و طولانی مدت

همیشه در حین ورزش استراحت کافی داشته اید. معمولا مشکل زمانی خود را نشان می دهد که فرد بدون وقفه و طولانی مدت ورزش می کند. میزان تعریق، حرارت بدن، تعداد ضربان قلب و ... همه از مواردی هستند که باید در حین ورزش به آن توجه شود.

 اگر علائم و نشانه های زیر را در خودتان دیدید، ورزش را متوقف کنید.


سابقه ی درد قفسه ی سینه

درد قفسه ی سینه هرگز طبیعی نیست. ورزش در موارد نادر می تواند منجر به سکته قلبی شود. اگر احساس درد قفسه ی سینه را تجربه کردید، آن هم با علائمی مانند تهوع،  استفراغ، سرگیجه، تنگی نفس و تعریق شدید ، سریعا تمرین بدنی را متوقف کرده و خودتان را به پزشک برسانید.



اگر به طور ناگهانی در هنگام ورزش دچار تنگی نفس می شوید، این بدین معناست که قلب به اندازه ی کافی کار نمی کند. اما در کل تفاوت هایی بین تنگی نفس ناشی از ورزش، حمله ی قلبی ، نارسایی قلبی و آسم ناشی از ورزش و دیگر بیماری ها وجود درد.

اگر در حال انجام یک فعالیت بدنی ساده و آسان هستید و دچار تنگی نفس می شوید، ورزش را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.


احساس سرگیجه

سرگیجه به این معناست که بیش از اندازه در ورزش به خود سخت گرفته اید و یا به اندازه کافی مایعات ننوشیده و یا غذا نخورده اید. اما اگر مصرف میان وعده ها و نوشیدن آب هم کمکی به شما نمی کند و همچنان دچار سرگیجه و یا حتی غش کردن می شوید، به پزشک مراجعه کنید.

این علائم می تواند نشانه کم آبی بدن، دیابت، مشکلات فشار خون و یا احتمالا یک مشکل در سیستم عصبی بوده  و حتی می تواند نشانه ای از وجود مشکل در دریچه قلبی باشد.


گرفتگی عضلات پا

به نظر می رسد گرفتگی ماهیچه های پا جدی نباشد، اما باید آن را مهم در نظر بگیریم. این نوع گرفتگی می تواند ناشی از انسداد شریان اصلی باشد. بهتر است در صورت تکرار گرفتگی عضلات، به پزشک متخصص مراجعه کنید.


ضربان نامنظم قلب

برخی بیماری ها که به سبب آریتمی (بی نظمی ضربان قلب) ایجاد شده اند، می توانند علائمی مانند درد و سنگینی شدید قفسه ی سینه را بروز دهند.

در صورت تشخیص آریتمی حتما باید ورزش را از برنامه هایتان حذف کرده و تحت نظر پزشک قرار بگیرید، دارو مصرف کنید و اگر نیاز باشد برای مدتی در بیمارستان تحت کنترل بمانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha