قائم مقام معاون وزیر بهداشت گفت: سالانه ۲ هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم درمان سرطان در کشور است و این مسئله در حالی بوده که ۴۰ درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری است.

سلامت نیوز:قائم مقام معاون وزیر بهداشت گفت: سالانه ۲ هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم درمان سرطان در کشور است و این مسئله در حالی بوده که ۴۰ درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، فرهاد کلانتری در همایش ملی هم‌اندیشی سلامت دانشجویان به موضوع بیماری‌های غیر واگیر و ضرورت پیشگیری از آن تاکید کرد و بیان داشت: طبق آمار سال 90 از 380 هزار مرگ ثبت شده، 92 هزار مورد مربوط به سکته قلبی و 43 هزار مورد مربوط به سکته مغزی بوده است که هر دوی این بیماری از طریق آموزش تا حدود زیادی قابل پیشگیری است.

رئیس مرکز مدیریت شبکه اظهارداشت: 10 درصد افزایش در مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر رشد اقتصادی را سالانه طبق آمار بهداشت جهانی تا 5 درصد کاهش می‌دهد.

وی بر ضرورت پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر در کشور تأکید کرد و افزود: سالانه 3 هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم درمان سرطان در کشور است، هزینه‌ غیر مستقیم نیز 6 هزار میلیارد تومان بوده در حالیکه 40 درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری است.

قائم مقام معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه قلیان کشیدن در حال تبدیل به یک ارزش میان جوانان است، گفت: کشورهای در حالی توسعه با یک اپیدمی 3 گانه شامل بیماری‌های واگیر، غیر واگیر و آسیب‌های اجتماعی هستند که از طریق هم‌افزایی میان دستگاه‌ها می‌توان تا حدودی بر این مشکلات فائق آمد.

کلانتری مسئله آسیب‌های اجتماعی و تغییر بار بیماری‌ها از واگیر به غیر واگیر را یکی از دلایل اصلی ضرورت طرح تحول در نظام بهداشت برشمرد و عنوان کرد: کم توجهی به ظرفیت همکاری بین بخشی در بهبود وضعیت سلامت، تراکم جمعیت در شهرها و تغییر سیمای بیماری‌ها و مرگ‌های زودرس از دیگر دلایل تحول در نظام بهداشت به شمار می‌رود.

وی ارتقای شاخص سلامت در افزایش رضایتمندی جویندگان خدمت را از اهداف برنامه تحول دانست و اعلام کرد: بهبود کیفیت و کنترل قیمت خدمات سلامت، پیشگیری از حجیم شدن دولت، تمرکز بر نظارت دقیق همچنین افزایش اشتغالزایی و ایجاد رقابت در ارائه خدمات سلامت از دیگر اهداف برنامه‌های طرح تحول محسوب می‌شود.

قائم مقام معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: سیاست‌های ابلاغی رهبری، تعهدات بین‌المللی، پاسخگویی به نیاز و تقاضای مردم و تکالیف برگرفته از برنامه پنجم توسعه از مبانی طرح تحول در حوزه بهداشت به شمار می‌رود.

کلانتری در پایان گفت: 10 پروژه پشتیبان برای اجرای طرح تحول در حوزه بهداشت در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha