مراسم رونمایی از گزارش توسعه انسانی 2015 با حضور سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه و گری لوئیس نماینده برنامه توسعه ملل متحد و هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در تهران و جمعی از سفرا و كارداران خارجی مقیم تهران در محل سازمان ایرانی مجامع بین المللی برگزار شد.

رشد قابل توجه شاخص های توسعه انسانیِ ایران/تحریم ها بی اثر بودند

سلامت نیوز:مراسم رونمایی از گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۵ در محل سازمان ایرانی مجامع بین‌المللی برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز مراسم رونمایی از گزارش توسعه انسانی 2015 با حضور سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه و گری لوئیس نماینده برنامه توسعه ملل متحد و هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در تهران و جمعی از سفرا و كارداران خارجی مقیم تهران در محل سازمان ایرانی مجامع بین المللی برگزار شد.


طبق گزارش سال ٢٠١٣، شاخص توسعه انسانی ایران ۷۴۹ هزارم بوده است. در آن زمان، رتبه ایران ٧٥ از ١٨٧ كشور و قلمرو در سراسر جهان بود. به این ترتیب در گزارش توسعه انسانی سال ٢٠١٥ ایران ٦ پله صعود داشته كه بالاترین جهش در ٨ سال گذشته است.

گری لوئیس، نماینده برنامه توسعه ملل متحد و هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در تهران دستیابی به رتبه 79 و ارتقای آن از رتبه 75 را دستاورد بزرگی دانست و افزود : «شاخص توسعه انسانی ایران در سال 2014 در بین چهارطبقه (خیلی بالا، بالا، متوسط و پایین) در دسته "بالا" قرار دارد.»


وی با بیان اینکه  طی سال‌های 1990 تا 2014 شاخص توسعه انسانی ایران 35 درصد رشد داشته است. آن را یک رشد قابل توجه دانست و افزود : « باید به جمهوری اسلامی ایران بابت این دستاورد تبریک گفت.»

لوئیس در پایان تاکید کرد :« ایران یک تامین کننده مالی محترم سازمان ملل و برنامه‌های آن است.

در ادامه این مراسم عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه خاطر نشان کرد :«گزارش توسعه سازمان ملل درباره ایران نشان داد تحریم‌ها کارآیی ندارند»


عراقچی با بیان اینکه :« امروز که گری لوئیس را دیدم که در پایش آسیبی وجود داشت و کمی به سختی راه می‌رفت، یاد جان کری دو شش ماه پیش افتادم که مذاکرات سختی داشتیم.» افزود :« این گزارش و شاخص‌های رشد یافته نشان داد که اقتصاد ایران resilient است و ملتی ریشه دار است.»

وی افزود: «گزارش 2015 نشان داد که حتی زمانی که ایران تحت تحریم‌های غیرعادلانه و غیرقانونی بود، امور در کشور پیشرفت داشته‌اند.»

عراقچی ضمن تاکید بر این نکته :« در مذاکرات می‌گفتیم تحریم‌ها کارایی ندارند، این گزارش شاهدی بر ناکارآمدی تحریم‌ها و پیشرفت ایران است.» خاطر نشان کرد :« این گزارش نشان دهنده رشد قایل توجهی در شاخص‌های مختلف توسعه انسانی است، اما برای دست یافتن به رتبه بالاتر و بهبود بیشتر امور کار بیشتری نیاز است.»

عراقچی افزود : «ایران در دستیابی به اهداف مذکور در گزارش موفق بوده است. این ملت پر افتخار لیاقت بیش از این را دارد.»

وی با بیان اینکه شاید این گزارش یکی از دلایلی بود که غربی ها پای میز مذاکره بیایند وگرنه امیدی به برداشتن تحریمها نبود ،خاطر نشان کرد :« در این گزارش آمده که شاخص‌های توسعه انسانی در ایران، طی سال‌های اخیر (با وجودی که شدیدا تحت تحریم بوده) رشد داشته است، یعنی می‌تواند شاهدی بر این باشد که تحریم‌ها بی اثر هستند.»

عراقچی در پایان خاطر نشان کرد :« کشور ما در مواردی مانند اشتغالزایی  مخصوصا مسئله اشتغال زنان و کاهش نابرابری اقتصادی باید تلاش بیشتری بکند که البته در این دولت تلاش زیادی صورت گرفته و مسلما در گزارش بعدی این نتایج منتشر خواهد شد.»

گفتنیست گزارش مذکور که توسط برنامه توسعه ملل متحد تهیه شده است، ارزش‌ها و رتبه‌های 187 کشور و سرزمین، که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده‌اند، به همراه شاخص توسعه‌ انسانی تعدیل ‌شده با نابرابری برای 132 کشور، شاخص نابرابری جنسیتی برای 148 کشور، و شاخص چند بُعدی فقر برای 104 کشور را عرضه می‌کند.

در گزارش برنامه توسعه ملل متحد آمده است:«ایران  بین سال های  1980 تا 2012 دستاورد های قابل توجهی را ثبت نموده از جمله امید به زندگی در لحظه‌ تولد برابر با 22.1 سال افزایش یافته‌، میانگین سال‌هایی که افراد آموزش دیده اند و سال‌هایی که انتظار می رود افراد آموزش ببینند هر دو 5.7 سال افزایش نشان می دهد. طی همین دوره سرانه‌ درآمد ناخالص ملی  بر مبنای موازنه قدرت خرید درجمهوری اسلامی ایران  نزدیک به 48 درصد افزایش یافته‌است.»

بر طبق گزارش توسعه انسانی سال 2013 پیشرفت طولانی مدت - هم از نظر موقعیت جغرافیایی و هم از لحاظ ارزش شاخص توسعه‌ انسانی - می‌تواند به‌گونه‌ای سودمند به نسبت کشور‌های دیگر ارزیابی شود. برای مثال دردوره بین 1980 تا 2012 ایران، هند و پاکستان درجات مختلفی از پیشرفت در راستای افزایش شاخص توسعه‌ انسانی تجربه نموداند  و ایران به وضوح از هر دو سبقت گرفته است.

این گزارش می گوید ایران از ارزش شاخص نابرابری جنسیتی معادل با 0.496 و رتبه‌ 107 بین 148 کشور در نمایه‌ 2012 برخوردار است. ایران موفقیت چشمگیری نیز در این زمینه کسب کرده است. تقریباً 62.1 درصد زنان بزرگسال، در مقایسه با 69.1 درصد همتایان مردشان، به آموزش متوسطه یا عالی دست یافته اند. در هر 100 هزار زنده‌زایی، 21 زن، به دلایل مرتبط با بارداری، جان خود را از دست می دهند که میانگین این رقم در گروه شاخص توسعه انسانی بالا 47 است. در ایران نرخ باروری نوجوانان 25 تولد در هر یک هزار زنده‌زایی است که میانگین این رقم در گروه کشورهای قابل مقایسه با ایران 50 است.

هم چنین این گزارش به قسمت هایی مانند مشارکت زنان در بازار کارو سیاست اشاره می کند  که عملکرد ایران نیازمند به توجه و تلاش بیشتراست.

به طور کلی گزارش توسعه انسانی، موفقیت ایران را در به دست آوردن نتیجه های خوب به خصوص در بخش های بهداشت و آموزش طی چند دهه گذشته ارائه می دهد که این امر به سطح بالای شاخص توسعه انسانی در ایران وتقسیم بندی مداوم این کشور در گروه کشورها با شاخص توسعه انسانی بالا کمک کرده است.

اقدامات  توسعه ای در ایران به مسائل زیر توجه می کند: کاهش فقر، بهداشت، محیط زیست، کاهش خطر بلایای طبیعی و کنترل مواد مخدر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha