چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳
کد خبر: 177683

کربوهیدرات های فیبر بالا (سبوس جو دوسر، حبوبات، جو) پروتئین هایی مانند گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، آجیل، مرغ و سویا. چربی های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3، روغن زیتون و روغن کانولا. میوه ها و سبزیجات بدون پوست، بدون دانه، تیره رنگ.اینها غذاهایی است که برای التهاب روده مفید است.

رژیم غذایی در مبتلایان به التهاب روده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی،سالم ترین رژیم غذایی برای روده حاوی غذاهای گیاهی و ماهی است.

میکروبیوم روده در حفظ سلامت کلی نقش دارد، به ویژه در رابطه با بیماری های التهابی.در حالی که متخصصان گمان می کنند مصرف رژیم غذایی با باکتری های روده مرتبط است، مطالعات بیشتری برای بررسی نقش رژیم غذایی مورد نیاز است.تحقیقات جدید 61 غذا را به 61 گونه باکتریایی و 249 فرآیند متابولیک مرتبط می کند.

سالم ترین رژیم غذایی برای روده حاوی غذاهای گیاهی و ماهی است

رژیم غذایی محصولات غذایی حیوانی، مواد غذایی فرآوری شده، انواع الکل و قندها کمترین سلامت را دارند.

به گفته نویسندگان این مطالعه جدید، میکروبیوم روده بر تعادل پاسخ های ضد التهابی در سیستم گوارشی و در سراسر سیستم ایمنی ما تأثیر می گذارد.

هنگامی که عدم تعادل رخ می دهد، ممکن است طیف متنوعی از شرایط التهابی را تحت تاثیر قرار دهد، مانند:

  • بیماری قلبی
  • بیماری التهابی روده
  • لوپوس اریتماتوی سیستمیک
  • روماتیسم مفصلی

برخی از باکتری ها باکتری های "خوب" در نظر گرفته می شوند. اینها شامل لاکتوباسیلوس، بیفیدوباکتریا و ساکارومایسس بولاردی هستند.

یک مطالعه جدید ارتباطی بین میکروبیوم روده که باعث التهاب بیش از حد می‌شود و محصولات غذایی حیوانی، غذاهای فرآوری‌شده، الکل بر پایه غلات و کل قند و شکر را نشان می‌دهد.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که رژیم غذایی غنی از گیاه تأثیر معکوس دارد.

تحقیقات قبلی نتوانسته است به طور قطعی تعیین کند که آیا غذاها یا رژیم های غذایی خاص مستقیماً به وجود میکروبیوتا منجر می شود که ممکن است بر پاسخ های التهابی روده تأثیر بگذارد. مطالعه جدید امیدوار است بتواند با شناسایی تعاملات بین رژیم غذایی، میکروب های روده و التهاب روده، شفاف سازی کند.

محققان به دنبال الگوهایی در رژیم غذایی، جمعیت باکتری های روده و شرایط التهابی 1425 نفر بودند. در این گروه، 331 نفر به بیماری التهابی روده - بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو - مبتلا بودند - 223 نفر مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر بودند و 871 نفر از سلامت روده طبیعی برخوردار بودند.

شرکت کنندگان یک نمونه مدفوع روزانه را برای تجزیه و تحلیل میکروبی ارسال کردند و یک پرسشنامه غذای روزانه را برای ثبت میزان غذای دریافتی خود پر کردند.

محققان از تکنیکی به نام «تجزیه و تحلیل خوشه‌ای سلسله‌مراتبی بدون نظارت» برای گروه‌بندی غذاها در 25 دسته که بر حسب گرم در روز اندازه‌گیری می‌شوند، استفاده کردند. این بدان معناست که آنها در ارزیابی برنامه رایانه ای از دسته های مواد غذایی تداخلی نداشتند. به عنوان مثال، اینها نشان داد که لبنیات و گوشت با سیب زمینی و آبگوشت ترکیب شده اند.

محققان 38 ارتباط بین رژیم غذایی و خوشه های باکتریایی خاص را شناسایی کردند. علاوه بر این، در کل گروه شرکت‌کنندگان، محققان مطابقت بین 61 غذا و 61 گونه باکتری و 249 فرآیند متابولیک را شناسایی کردند.

این مطالعه ارتباط با غذاهای فردی و گروه های غذایی یا "خوشه ها" را بررسی کرد.

باکتری غیر دوستانه

دانشمندان برخی از باکتری ها را میکروب های "فرصت طلب" می دانند که باعث التهاب می شوند. مصرف برخی غذاها و خوشه ها با این باکتری ها ارتباط دارد.

محققان ارتباطی بین مصرف غذاهای فرآوری شده و غذاهای حیوانی با باکتری های متعلق به Firmicutes و Ruminococcus sp پیدا کردند. خانواده هایی که در التهاب نقش دارند

باکتری هایی که با التهاب نیز ارتباط داشتند، کلستریدیوم بولته، کوپروباسیلوس و لاکنوسپیراسه بودند. اینها در افرادی که مجموعه ای از گوشت، سیب زمینی سرخ کرده، سس مایونز و نوشابه مصرف می کردند وجود داشت. بدون فیبر غذایی کافی، این باکتری ها از لایه مخاطی محافظ روده تغذیه کرده و به آن آسیب می رسانند.

همچنین ارتباطی بین نوشیدن قهوه و Oscillibacter، نوعی باکتری مرتبط با سندرم روده التهابی وجود دارد.

محققان همچنین مصرف الکل و شکر را با باکتری‌های غیر دوستانه مرتبط دانستند.

به نظر می‌رسد که یک خوشه غذایی، باکتری‌های غیر دوستانه را به طور مداوم کاهش می‌دهد. حاوی نان، حبوبات - از جمله نخود، نخود و عدس - ماهی و آجیل بود.

باکتری دوستانه

باکتری هایی که محققان آن را "دوستانه" می دانند، اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می کنند که پاسخ های التهابی را کنترل کرده و از سلامت سلول های تشکیل دهنده پوشش روده محافظت می کند.

این تیم یک ارتباط کلی بین مصرف غذاهای گیاهی و ماهی با باکتری های دوست پیدا کرد.

Faecalibacterium sp. یکی از این انواع باکتری است. محققان ارتباطی بین حضور این باکتری و مصرف آجیل، ماهی های روغنی، میوه ها، سبزیجات و غلات مشاهده کردند.

این تیم همچنین ارتباطی بین مصرف محصولات لبنی تخمیری مانند ماست و دوغ و باکتری‌های ضدالتهابی Bifidobacterium، Lactobacillus و Enterococcus sp پیدا کردند.

باکتری های اسید چرب با زنجیره کوتاه مفید با نوشیدن شراب قرمز مرتبط بودند.

بهترین رژیم غذایی برای بیماری التهابی روده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وکسنرمدیکال برای بسیاری از بیمارانم به ویژه انهایی که مبتلا به التهاب روده خفیف هستند یا در حال بهبودی هستند، من رژیم غذایی مدیترانه ای پر از مواد مغذی را پیشنهاد می کنم. این الگوی غذایی مصرف سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، لوبیاها، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم غنی از اسیدهای چرب امگا 3 را افزایش می دهد. شما باید در جهت به حداقل رساندن غذاهای فرآوری شده حاوی مواد افزودنی و مواد مصنوعی تلاش کنید و گوشت قرمز، گوشت های فرآوری شده، شیرینی ها و قندهای افزوده را محدود کنید.

من این رژیم را به دو دلیل اصلی توصیه می کنم. اول اینکه پر از فیبرهای پرو بیوتیک از منابعی مانند سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه ها است. اینها به تغذیه میکروارگانیسم های مفید در روده شما، معروف به میکروبیوم کمک می کنند. ما آموخته ایم که یک میکروبیوم سالم و متنوع برای حفظ پوشش روده مهم است. این موجودات مفید همچنین در عملکرد سیستم ایمنی و متابولیسم ویتامین و مواد معدنی نقش دارند. ما تازه در حال درک نقش میکروبیوم در ایجاد بیماری هستیم.

دلیل دومی که من رژیم مدیترانه ای را توصیه می کنم این است که این رژیم مملو از مواد غذایی غنی از فیتونوترینت ها و اسیدهای چرب امگا 3 است که ممکن است التهاب را که در قلب قرار دارد کاهش دهد. همچنین رژیم غذایی حاوی قندهای کم است. قند بیش از حد باعث رشد باکتری های بد می شود که می تواند بر سلامت روده ها و عملکرد میکروبیوم تأثیر منفی بگذارد. برای برخی افراد، قند اضافه شده می تواند علائم را بدتر کرده و باعث گرفتگی شکم و اسهال شود.

تنوع زیادی در رژیم غذایی مدیترانه ای با جغرافیای وسیع و تنوع در بین کشورها وجود دارد. یک راهنمای خوب برای حرکت به سمت این شیوه غذا خوردن، چیدمان بشقاب برای وعده های غذایی است. توصیه می‌کنم نیمی از بشقاب از سبزیجات غیر نشاسته‌ای باشد - بروکلی، گوجه‌فرنگی، سبزیجات برگ‌دار - و نیمی دیگر از بشقاب باید بین سبزیجات نشاسته‌ای یا غلات کامل مانند جو، کینوا یا برنج قهوه‌ای تقسیم شود. بشقاب یک پروتئین بدون چربی مانند ماهی، غذاهای دریایی، مرغ یا لوبیا باشد. میوه ها را می توان به عنوان دسر یا میان وعده بین وعده های غذایی داخل غذا قرار داد. من توصیه می کنم به جای کره یا مارگارین با روغن زیتون فرابکر بپزید و لبنیات بدون چربی یا کم چرب مصرف کنید.

به بیمارانم یادآوری می‌کنم که خوردن گوشت‌های قرمز مانند گوشت گاو، خوک و بره، همراه با گوشت‌های فرآوری‌شده، ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

بیماران مبتلا به التهاب روده در حال حاضر خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می دهند. رژیم غذایی مدیترانه ای با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، چاقی، دیابت و برخی سرطان ها مرتبط است.

هیدراتاسیون کافی نیز حیاتی است، به ویژه برای بیمارانی که اسهال مکرر را تجربه می کنند. من اغلب محلول های آبرسانی خوراکی را توصیه می کنم. نمک در ترکیب با مقادیر کمی شکر می تواند به هیدراتاسیون و جایگزینی الکترولیت های از دست رفته کمک کند.

یک رژیم غذایی سالم تر برای کولیت اولسروز

در حالی که این مطالعه ارتباط بین غذاها و باکتری ها را شناسایی می کند، اما ادعای اثبات علیت بین غذاها و وجود باکتری های خاص را ندارد.

مشکلات روده‌ای همواره از شایع‌ترین شکایاتی است که بیماران را به مطب پزشک می‌کشاند. در این میان، بیماری موسوم به «کولیت اولسروز» نیز از جمله زیر شاخه‌های مشکلات روده‌ای در بیماران به شمار می‌آید. این عارضه نوعی بیماری التهابی روده است که روده بزرگ را درگیر می‌کند.

این التهاب غالباً در مدت زمان طولانی همراه با بیمار باقی مانده و در حالت شدید تبدیل به زخم دیواره داخلی روده بزرگ می‌شود. بیمار معمولاًعلائمی از قبیل شل شدن مدفوع، خونریزی از ناحیه مقعد، کم آبی شدید بدن، ترشحات مخاطی از معقد، دفع مکرر مدفوع و درد ناحیه تحتانی شکم را تجربه می‌کند که پزشکان توصیه می‌کنند تا افراد با مشاهده چنین علائم اولیه‌ای حتماً به پزشک مراجعه کنند.


محققان بر این باورند، رعایت برخی نکات تغذیه‌ای در رژیم غذایی روزانه تأثیر بسزایی بر بهبود نسبی «کولیت اولسروز» دارد. به طور کلی مواد غذایی هرگز عاملی برای ابتلای به این بیماری محسوب نمی‌شوند ولی این بیماری تغییر و دشواری در تغذیه و رژیم غذایی بیماران را به دنبال دارد. بنابراین، رعایت رژیم غذایی متعادل می‌تواند به بیماران کمک کرده و سودمند باشد. به عنوان مثال، علائم این بیماری در برخی بیماران با مصرف سبزیجاتی مانند اسفناج تشدید شده و از این رو، بهتر است مصرف سبزیجات را به حداقل رسانده یا کاملاً حذف کنند، ولی در نقطه مقابل، اسهال از جمله علامت‌های شایع این بیماری به شمار می‌آید که سیستم گوارشی فرد را با مشکل مواجه کرده و حتی ممکن است باعث سوء تغذیه در مبتلایان شود.

گاهی اوقات خونریزی‌هایی که به دلیل حاد شدن «کولیت اولسروز» رخ می‌دهد، ممکن است باعث کاهش تعداد سلول‌های قرمز خونی و در نتیجه کم خونی بیمار شود. از این رو، پزشکان توصیه می‌کنند افراد مبتلا به این بیماری آهن خون خود را با مصرف اسفناج (در صورت واکنش نداشتن بدن به سبزیجات)، کشمش، زرده تخم مرغ و کنگر افزایش دهند.


یکی از مشکلات بیماران مبتلا به «کولیت اولسروز» دشواری در هضم غذاهای جامد و سفت است؛ از این رو، پزشکان توصیه می‌کنند انواع نوشیدنی‌های رقیق که تا حد زیادی می‌توانند به رفع یا کاهش مشکل بیماران کمک کنند، بیشتر مصرف شود. همچنین، از آنجا که این بیماری باعث کم آب شدن بدن می‌شود، مصرف هر چه بیشتر مایعات می‌تواند بدن را از کم آبی و مشکلات بعدی نجات دهد.


افرادی که معمولاً با مصرف انواع محصولات لبنی دچار تشدید علائم روده‌ای می‌شوند، غالباً تحمل لاکتوز را ندارند. بنابراین، مصرف مواد لبنی کم لاکتوز مانند پنیرهایی با بافت سفت و نیز ماست‌هایی که حاوی لاکتوز کمتری هستند، می‌توانند گزینه‌های مناسب تر برای این افراد باشند. از آنجا که بیماری التهابی روده کاهش تراکم استخوان‌ها را در بردارد، مصرف کلسیم و ویتامین D نیز توصیه می‌شود.


محققان استفاده از مواد پروبیوتیک را نوعی درمان طبیعی برای «کولیت اولسروز» می‌دانند. این مواد غالباً به شکل قرص یا مایع مکمل و نیز به صورت ماست پروبیوتیک وجود دارند. چنین مواد غذایی در جبران باکتری‌های مفید معده و روده که با مصرف آنتی بیوتیک‌ها یا از طریق اسهال از بدن دفع شده‌اند، بسیار مفیدند.


بسیاری از بیمارانی که دچار التهاب‌های روده‌ای هستند، قادر به مصرف مواد غذایی حاوی فیبر بالا نبوده و علائم چنین بیماری در آنها شدت می‌یابد. از این رو، مبتلایان مجبورند تا مدتی از خوردن و مصرف دانه‌های خوراکی، آجیل، غلات، میوه‌ها و سبزیجات خام که هضم آنها برای سیستم گوارشی دشوار است، خودداری کنند. محققان به بیماران مبتلا به «کولیت اولسروز» توصیه می‌کنند، پیش از مصرف مواد غذایی نفاخ که باعث ایجاد گاز معده، روده، گرفتگی و اسهال می‌شود، بهتر است آنها را بپزند. طبخ مواد نفاخ مانند بروکلی، گل کلم و انواع لوبیاها هضم آنها را آسان‌تر می‌کند. بنابراین، پیش از حذف سعی کنید آنها را به صورت پخته مصرف کنید.


یکی از مشکلات مبتلایان به بیماری «کولیت اولسروز» گرفتگی‌هایی است که در روده ایجاد می‌شود. از این‌رو بهتر است وعده‌های غذایی روزانه به دفعات بیشتر و حجم کم‌تر تقسیم شوند تا این مشکل برطرف شود، البته محققان به بیماران مبتلا به این نوع التهاب روده‌ای توصیه می‌کنند به پزشک مراجعه کرده و طبق تشخیص و دستور وی رژیم غذایی مخصوص خود را در پیش گیرند تا علائم بیماری تحت کنترل درآید زیرا ممکن است علائم و همین‌طور درمان این بیماری از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ف.گرامی IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    2 0
    خیلی مفید ممنون