دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 177720

ما محیط‌بان‌ها در سال‌هایی که به خاطر بارش برف شدید در زمستان باعث شده حیوانات نتوانند از گیاهان کوهستان تغذیه کنند، برایشان علوفه می‌ریزیم.

سلامت نیوز: ما محیط‌بان‌ها در سال‌هایی که به خاطر بارش برف شدید در زمستان باعث شده حیوانات نتوانند از گیاهان کوهستان تغذیه کنند، برایشان علوفه می‌ریزیم.


«آقای جنگل‌بان سلام، حالتان چطور است؟ خوبید؟ من هم خوبم. از شما سؤالی داشتم و می‌خواستم بپرسم که شما با حیوانات چگونه رفتار می‌کنید؟ با آنها مهربانید و دوستید؟ با آنها بازی می‌کنید؟ به آنها آب و غذا می‌دهید؟ مثلا به خرگوش هویج می‌دهید؟ یا به پرنده‌ها دانه می‌دهید؟ به میمون موز می‌دهید؟

لطفا به سؤال‌های من هنگامی که نامه به دستتان رسید پاسخ دهید و پاسخ‌هایتان را برای من بفرستید. با تشکر»


پاسخ من: به ‌نام خدای کوه‌ها و دریاها

 یکتا جان سلام، نامه پرمهرت به دستم رسید. خیلی خوشحال شدم که دختر گلی مثل شما برایش این سؤالات پیش آمده و از من پرسیده. من احمد بحری و یک محیط‌بان هستم. محیط‌بان کسی است که توسط دولت استخدام می‌شود و وظیفه‌اش این است که از حیوانات و گیاهان یک منطقه حفاظت کند؛ مثلا من در منطقه حفاظت‌شده پلنگ‌دره در نزدیکی شهر قم کار می‌کنم. و در ماه ١٨شبانه‌روز در محل کارم حضور دارم و با موتور و ماشین و حتی پیاده گشت‌زنی می‌کنم و با دوربینی که به ما داده‌اند همه جا را نگاه می‌کنم که اگر خدای نخواسته یک شکارچی برای شکار حیوانات آمده باشد به او نزدیک شوم و مانع از کارش شوم و اگر حیوانی را شکار کرده باشد، او را دستگیر ‌کنم.

حیواناتی که ما از آنها حفاظت می‌کنیم اسمشان حیات‌وحش است؛ یعنی این‌طور نیست که مثل حیوانات خانگی مثل کبوتر و مرغ و خروس ما بتوانیم به آنها نزدیک شویم و به آنها دست بزنیم و بازی کنیم.

حیوانات وحشی از انسان‌ها هراس دارند و به محض دیدن انسان یا حتی احساس بوی انسان از فاصله دور فرار می‌کنند. این حیوانات وحشی از علوفه‌های کوه‌ها تغذیه می‌کنند و از آب چشمه‌ها می‌خورند و ما باید کاری کنیم که گیاهان و چشمه‌ها هم حفظ شوند تا این حیوانات آب و غذا داشته باشند. یک‌سری از حیوانات وحشی مثل پلنگ و یوزپلنگ و گرگ هم هستند که گوشت‌خوار هستند و ما از آنها هم حفاظت می‌کنیم. این حیوانات غذایشان حیوانات دیگری مثل بزکوهی و قوچ وحشی است؛ یعنی اینها را شکار می‌کنند تا تغذیه کنند. پرندگان مختلفی هم در طبیعت زندگی می‌کنند. اسم چندتایشان را برایت می‌نویسم: کبک، کبوتر چاهی، باقرقره، تیهو، هوبره. این پرنده‌ها از دانه‌های گیاهان کوه و دشت تغذیه می‌کنند.

یک‌سری از پرندگان دیگر هم هستند به‌نام‌های عقاب و شاهین و قرقی که گوشت‌خوارند و از شکار پرندگان دیگر مثل کبک و تیهو تغذیه می‌کنند.
تازه مار و مارمولک‌های مختلفی هم در طبیعت زندگی می‌کنند که به غیر از چند مورد از آنها که سمی هستند، مابقی غیرسمی هستند و برای انسان خطری ندارند. این مارها هم از شکارکردن موش‌های صحرایی تغذیه می‌کنند.

ما محیط‌بان‌ها در سال‌هایی که به خاطر بارش برف شدید در زمستان باعث شده حیوانات نتوانند از گیاهان کوهستان تغذیه کنند، برایشان علوفه می‌ریزیم. امیدوارم جواب سؤال‌هایت را گرفته باشی. اگر باز هم سؤالی داشتی، می‌توانی با من تماس بگیری و همیشه در خدمت تو و دوستانت خواهم بود. به امید دیدار.

منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha