فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه عضلات مری نیز دچار گرفتگی می‌شود، گفت: گرفتگی یا اسپاسم مری یک بیماری نادر است که با گیرکردن غذا در مسیر مری و درد شدید قفسه سینه همراه است به گونه‌ای که با بلع آب و آرامش بهبود نمی‌یابد.

سلامت نیوز:فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه عضلات مری نیز دچار گرفتگی می‌شود، گفت: گرفتگی یا اسپاسم مری یک بیماری نادر است که با گیرکردن غذا در مسیر مری و درد شدید قفسه سینه همراه است به گونه‌ای که با بلع آب و آرامش بهبود نمی‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنادکتر جعفر فره‌وش درباره اسپاسم مری و علائم آن، گفت: مری عضوی است که مواد غذایی جویده شده را با حرکات انقباضی و یا دودی از دهان به سمت معده هدایت می‌کند و تغییرات چندانی بر روی غذا ایجاد نمی‌کند و تنها راه یا مسیری برای عبور غذا از دهان به معده محسوب می‌شود که گاهی انقباضات شدید مری موجب گیر کردن غذا در مسیر دهان به معده می‌شود که درد شدید قفسه سینه را به همراه دارد. این درد و گیر کردی غذا با بلع آب و یا آرامش بهبود نمی‌یابد.

وی افزود: زمانی که فردی با درد شدید قفسه سینه به پزشک مراجعه کند در ابتدا باید از نظر بیماری‌های قلبی مورد بررسی قرار بگیرد زیرا مری در پشت قفسه سینه قرار دارد و ممکن است درد‌‌های ناشی از اختلالات آن با بیماری‌های قلبی به اشتباه تشخیص داده شود. اگر فرد از نظر قلبی بررسی شد و دچار هیچ گونه مشکلی نبود باید برای تشخیص بیماری مری رادیوتراپی، آندوسکوپی و مانومتری انجام دهد.

این فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه تصریح کرد: اسپاسم مری به صورت اسپاسم منتشره بروز می‌یابد که موجب درد شدید قفسه سینه می‌شود و به صورت بسیار نادر بروز می‌یابد.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: اسپاسم مری با گیر کردن غذا که به دنبال استرس، سرعت زیاد در غذا خوردن، بلع لقمه‌های بزرگ، مصرف میوه‌های سنگین مانند به و غیره ایجاد می‌شود تفاوت بسیاری دارد که این نوع گیر کردن غذا در مسیر مری نگران کننده نیست زیرا با مصرف اندکی آب و آرامش بهبود می‌یابد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، عنوان کرد: اگر اسپاسم تکرار شونده نباشد نیازی به درمان نیست اما اگر تداوم داشته باشد فرد باید از داروهای شل کننده استفاده کند و یا مورد جراحی قرار بگیرد.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha