هرچند انواع و اقسام مواد محترقه و منفجره مربوط به چهارشنبه سوری را می‌توان به سرعت و سهولت از گوشه و كنار شهر تهیه كرد اما اگر اهل گشت و گذار در فضای مجازی و عضویت در شبكه‌های اجتماعی باشید با صفحاتی مواجه می‌شوید كه به نوعی فروشگاه آنلاین انواع و اقسام مواد محترقه و بند و بساط‌های مرتبط با چهارشنبه سوری هستند؛ موضوعی كه سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتای ناجا هم نسبت به آن هشدار داد.

واردات و فروش ترقه آزاد اما انفجار ممنوع!/فروش آنلاین نارنجك و دینامیت

سلامت نیوز: هرچند انواع و اقسام مواد محترقه و منفجره مربوط به چهارشنبه سوری را می‌توان به سرعت و سهولت از گوشه و كنار شهر تهیه كرد اما اگر اهل گشت و گذار در فضای مجازی و عضویت در شبكه‌های اجتماعی باشید با صفحاتی مواجه می‌شوید كه به نوعی فروشگاه آنلاین انواع و اقسام مواد محترقه و بند و بساط‌های مرتبط با چهارشنبه سوری هستند؛ موضوعی كه سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتای ناجا هم نسبت به آن هشدار داد.


به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه جوان در ادامه می نویسد: ترقه، ‌نارنجك، ‌بمب‌های دودزا، سیگارت، ‌آبشار و انواع و اقسام دیگری از مواد محترقه سال‌هاست در روزهای پایانی سال به حوادث دلخراشی منجر شده‌اند اما همچنان وارد شده و به فروش می‌رسند تا حادثه بیافرینند. این بار نیز انگار پای قاچاق در میان است. سردار ساجدی‌نیا، رئیس پلیس پایتخت از كشف 36 تن مواد محترقه خبر می‌دهد. به گفته وی ‌تا كنون 30 میلیون قطعه مواد محترقه كشف شده كه این میزان عمدتاً از نوع وارداتی و قاچاق هستند. با تمام اینها برای تهیه خطرناك‌ترین نارنجك‌های دست‌ساز و حتی تهیه اكلیل و سرنج به عنوان اصلی‌ترین مواد تشكیل‌دهنده این نارنجك‌ها چندان با مشكل مواجه نخواهید بود و با گشتی كوتاه در خیابان‌ها و میادین شهر می‌توان انواعی از این وسایل آتش‌بازی آخر سال را به آسانی تهیه كرد.
 
فروش مواد محترقه پیش چشم مأموران
وسایل آتش بازی كم‌خطرتری همچون منور، ‌سیگارت و فشفشه توسط دست‌فروشان و پیش چشم مأموران شهرداری و نیروی انتظامی به فروش می‌رسد، آن هم در شرایطی كه بنا به تأكید ساجدی نیا اجرای مراسم چهارشنبه سوری در خیابان‌های اصلی شهر ممنوع است. اما آنچه دسترسی به خرید و فروش انواع پر‌خطر و كم‌خطر مواد محترقه را آسان‌تر كرده است انواع و اقسام سایت‌ها و صفحاتی است كه در بحث آموزش و فروش این تجهیزات فعالیت دارند.
 
فروش آنلاین نارنجك و دینامیت
با یك جست‌وجوی ساده در یكی از موتورهای جست‌وجوگر اینترنتی یا شبكه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام با صفحاتی مواجه می‌شوید كه انواع و اقسام مواد منفجره و محترقه ویژه چهارشنبه سوری را به فروش گذاشته‌اند. مثل اغلب فروشگاه‌های مجازی اینجا هم حداكثر راه ارتباطی شما با فروشنده یك شماره تلفن است و گاهی تنها از طریق كامنت‌ها سفارش صورت می‌گیرد و سفارش شما با پیك به در خانه فرستاده می‌شود. تازه برخی از سایت‌ها و وبلاگ‌ها آموزش تصویری ساخت بمب دودزا و نارنجك را در برنامه‌های خود قرار داده‌اند. جالب اینجاست كه در بخش نظرات می‌توانید نحوه تهیه مواد مورد‌نیاز را هم متوجه شوید چراكه افرادی با شماره تلفن و قیمت كامنت گذاشته‌اند.
وجود این فروشگاه‌ها و آموزشگاه‌های مجازی باعث شده شما هر قدر هم حواستان جمع باشد تا مبادا در چهارشنبه سوری برای فرزندانتان حادثه‌ای رخ بدهد و هر قدر تلاش كنید خود یا خانواده‌تان از این شب و سور سوزناكش جان سالم به در ببرید، باز هم ممكن است نوجوانان و حتی كودكان به عنوان مشتریان پر و پا قرص فضای مجازی بی‌سر و صدا مواد محترقه مورد‌نظرشان را با پیك دم در خانه تحویل گرفته باشند تا در شب چهارشنبه سوری حسابی سر و صدا راه بیندازند.
 
این بار هم پای یك چشم بادامی در میان است
این مواد از كجا می‌آیند؟ شاید اصلی‌ترین نكته برای برگزاری یك جشن بدون مرگ، ‌قطع عضو و سوختگی كنترل و ممانعت از عرضه مواد محترقه غیر‌مجاز و خطرناك باشد. برای این منظور با یك سؤال جدی مواجه می‌شویم؛‌این مواد از كجا می‌آیند؟ این بار هم پای چشم‌بادامی‌ها در میان است. چینی‌ها بزرگ‌ترین بازار فروش آتش‌زاها و مواد محترقه و انفجاری را در جهان دارند. بیشترین مواد محترقه و آتش‌زای موجود در بازارهای كشور از چین وارد می‌شود. این مواد غیرمجاز به صورت قاچاق و به شكل بسیار گسترده وارد كشور می‌شود تا یك بار دیگر دلارهای ایرانی را راهی جیب چشم بادامی‌ها كند. این اقلام شامل كپسول‌های آتش‌زا، دینامیت، سیگارت، لانچرهوایی و صدها اقلام دیگر است كه همگی غیرمجاز و خطرناك هستند.
 
چهارشنبه‌های اضطراب
از همین حالا می‌توان صدای آژیر آمبولانس و خودروهای آتش‌نشانی را كه در میان صدای نارنجك و سیگارت گم می‌شود، ‌شنید. بوی باروت و دود و صدای ناله و زاری جوانان و نوجوانانی كه در وسط این معركه گاهی بخشی از سلامتی‌شان را تا ابد گم می‌كنند. شاید اگر نیرویی كه صرف تأمین امنیت این شب می‌شود برای ممانعت از قاچاق مواد محترقه خطرناك و جایگزینی آن با آیین‌های كهن و بی‌خطر شود، ‌چهارشنبه‌سوری به جایگاه اصلی خود به عنوان یك جشن ملی و آیینی باز‌گردد نه به عنوان شبی كه همه منتظر اخباری از جنس حادثه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha