دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰

آسیب‌های منتسب به چهارشنبه‌سوری طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته و از سال ۱۳۸۷ میزان رشد آن5/2 برابر شده است. به گفته برخی کار‌شناسان بیشترین عضوی که به دلیل انفجار در این روز دچار حادثه می‌شود چشم است و خسارت های جبران ناپذیری را به چشم وارد می‌کند که گا‌هی باعث تخلیه این عضو ، می‌شود.

«ترقه» را تحریم کنیم!

سلامت نیوز: آسیب‌های منتسب به چهارشنبه‌سوری طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته و از سال ۱۳۸۷ میزان رشد آن5/2 برابر شده است. به گفته برخی کار‌شناسان بیشترین عضوی که به دلیل انفجار در این روز دچار حادثه می‌شود چشم است و خسارت های جبران ناپذیری را به چشم وارد می‌کند که گا‌هی باعث تخلیه این عضو ، می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، در آستانه چهارشنبه سوری که قرار می‌گیریم، تمام سازمان‌ها از نیروی انتظامی گرفته تا آتش نشانی دائما هشدارهایی را به شهروندان بازگو کرده اما بازهم گروه‌هایی از شهروندان چهارشنبه آخر سال را به روزی پرحادثه هم برای خودشان و خانواده تبدیل می‌کنند. این گروه از مردم گویی می‌خواهند تمام انرژی خود را در روز چهارشنبه سوری تخلیه کنند و تنها راه تخلیه انرژی خود را استفاده از موادمحترقه می‌دانند که در ‌‌‌نهایت برایشان حادثه ناگوار می‌آفریند. با وجود اینکه هنوز ۲۴ ساعت به روز چهارشنبه سوری مانده است اما از روزهای قبل شاهد حادثه‌های ناگواری مرتبط با چهارشنبه‌سوری هستیم. باوجود اینکه هر ساله برای نیروی انتظامی بخشنامه صادر می‌شود که افرادی که با خود مواد محترقه داشته باشند یا حتی در خودرو‌های‌شان این مواد یافت شود تا آخر تعطیلات مهمان پلیس خواهند بود اما این حادثه‌ها هر سال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می‌کند و روزهای آخر سال را برای خانواده تلخ می‌کنند. آسیب‌های منتسب به چهارشنبه‌سوری طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته و از سال ۱۳۸۷ میزان رشد آن5/2 برابر شده است. به گفته برخی کار‌شناسان بیشترین عضوی که به دلیل انفجار در این روز دچار حادثه می‌شود چشم است و خسارت های جبران ناپذیری را به چشم وارد می‌کند که گا‌هی باعث تخلیه این عضو ، می‌شود.

انفجارهای موادمحترقه

عصر دیروز انفجار شدید مواد محترقه در تهران چهار جوان راراهی بیمارستان کرد در این حادثه ۴ جوان ۲۵ تا ۲۸ سال راهی بیمارستان شدند. در این حادثه یک واحد مسکونی در بزرگراه آزادگان نرسیده به روستای مرتضی‌گرد منفجر شد که با حضور عوامل آتش‌نشانی در محل حادثه مشخص شد حادثه در یک منزل مسکونی ۲۰۰ متری به وقوع پیوسته است. بررسی‌ها نشان می‌داد از فضای زیاد این منزل برای تولید و ساخت مواد محترقه استفاده می‌شد و صاحبخانه حیاط منزلش را برای تولید مواد محترقه به چند نفر اجاره داده بود. در قسمت زیرزمین این منزل مسکونی در حالی که چندین جوان مشغول تولید مواد محترقه بودند ناگهان انفجار شدیدی رخ می دهدکه این انفجار باعث سوختگی شدید هر ۴ جوان داخل زیرزمین می شود. بر اثر این انفجار تمامی دیوارهای خانه ۲۰۰ متری تخریب شده و به علت تخریب دیوار‌ها تعدادی از خودروهای سواری پارک شده در محل نیز دچار خسارت‌های زیادی شده بودند. با انتقال هر ۴ جوان مصدوم حادثه که بین ۲۵ تا ۲۸ سال سن داشتند و همگی دچار سوختگی‌های شدید شده بودند، محل حادثه از سوی امدادگران آتش‌نشانی پاکسازی و ایمن‌سازی شد و محل حادثه برای تحقیقات بیشتر و پاکسازی از وجود مواد محترقه که احتمال انفجار آن می‌رفت به عوامل پلیس نیروی انتظامی تحویل داده شد. به موازات این حادثه ساعت ۲۲ شب یکشنبه انفجاری دیگر در یک ساختمان دو طبقه به مساحت کمتر از ۵۰ متر مربع رخ داد که در طبقه اول آن یک کارگاه خیاطی قرار داشت و طبقه دوم آن مسکونی بود و انفجار در این قسمت رخ داده بود. همزمان با رسیدن آتش‌نشانان دو فرد حادثه دیده در حالی که دست‌ها و صورت شان دچار سوختگی شدید شده بود خود را به بیرون رساندند که عوامل آتش‌نشانی این افراد را که پسری ۱۵ ساله و مردی ۳۰ ساله بودند در انتقال به بیمارستان به تکنسین‌های اورژانس تحویل دادند. گروهی دیگر از آتش‌نشانان نیز وارد طبقات شده و اقدام به ایمنی‌سازی محل کردند. در بررسی ساختمان مشخص شد که این دو نفر در حال ساخت نارنجک‌های دست ساز برای چهارشنبه سوری بودند که ناگهان این حادثه رخ داده است. همچنین در بررسی یکی از کمد‌ها مشاهده شد که این افراد نزدیک به ۳۰ نارنجک دستی با وزن حدود هر کدام یک کیلوگرم را نیز ساخته و در کمد نگهداری می‌کردند و در کنار آن بیش از ۴۰ نارنجک دست ساز کوچک نیز قرار داشت که اگر این نارنجک‌ها منفجر می‌شد مرگ این افراد حتمی بود. به کارگاه خیاطی و برخی وسایل داخل منزل خسارات هایی وارد شده بود. سومین حادثه چند روز گذشته مرتبط با چهارشنبه‌سوری و مواد محترقه در شهرستان اسلامشهر به وقوع پیوست و انفجار یک بمب دست ساز در یک منزل مسکونی در اسلامشهر یک کشته و 6 مصدوم برجا گذاشت. دو مصدوم این حادثه به دلیل جراحات وارده به مراکز درمانی شهر تهران منتقل شده و دو مصدوم دیگر این حادثه توسط تکنسین‌های اورژانس به صورت سرپایی مداوا شدند. در این حادثه حجم زیادی از مواد محترقه در داخل واحد مسکونی نگهداری می‌شد که اشتعال آن، سبب بروز انفجار شد تا روزهای پایانی سال برای چندین خانواده به روزهایی تلخ وغمبار تبدیل شود.

به ترقه نه بگوییم

چهارشنبه سوری آیین سنتی است و در اجرای آن جنگ خیابانی و پرتاب نارنجک معنایی ندارد. معلوم نیست این افراد نارنجک‌های یک کیلوگرمی را برای چه کاری درست کرده بودند اما قدرت تخریب چنین نارنجک‌هایی به قدری بالاست که اگر یکی از آن‌ها به کف آسفالت بخورد چندین سانت زمین را سوراخ می‌کند، بنابراین لازم است خانواده‌ها توجه ویژه‌ای به فرزندان‌شان داشته و بزرگسالان نیز سعی در برگزاری آرام چهارشنبه سوری همراه با آیین‌ها و فرهنگ‌های ایرانی داشته باشند. حوادث روزهای اخیر چهارشنبه سوری در حالی رخ می‌دهد که انتظار می‌رود در روزهای باقی مانده تا مراسم چهارشنبه سوری با مشارکت و همراهی سازمان‌های مردم نهاد و شخصیت‌های تاثیر‌گذار در جامعه زمینه پیوستن و اجرای خواست همگانی برای بازگشت به اجرای سنتی آیین چهارشنبه‌سوری و خودداری از شیوه‌های خطرساز برای جامعه فراهم شود. به همین دلیل در آستانه چهارشنبه سوری و به علت آسیب‌های ناگوار ناشی از حوادث آن، فعالان مدنی، اجتماعی، هنرمندان واقشار مختلف با راه اندازی کمیپن تحریم چهارشنبه سوری، به مقابله با آسیب‌های این آیین ایرانی رفته و تلاش کرده‌اند تا با ایجاد این کمپین از رشد آسیب‌های چهارشنبه سوری بکاهند. براساس آمار موجود در حوزه معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تعداد مصدومان چهارشنبه سوری سال ۱۳۹۲بیش از ۲۷۰۰ نفر بوده که افزایش ۳۵ درصدی نسبت به سال ماقبل داشته است و در سال ۹۳ علاوه بر مصدومان چهارکشته نیز به آمار این حوادث تلخ اضافه شده است. مردمان امروز به ناتوانی رسانه‌های رسمی و میلی به سامان دادن و رفع کاستی‌ها و آسیب‌ها ایمان یافته‌اند و از این رو خود تصمیم می‌گیرند با تولید محتواهای خلاقانه و تاثیرگذار و استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیر شبکه‌های اجتماعی به فراخور زمان و مکان به ایفای نقش موثر برای رسیدن به وضع مطلوب بپردازند. شهروندان می‌توانند چهارشنبه سوری را به برجامی اجتماعی و فرهنگی تبدیل کنند تا فرزندان‌مان را از صدمات ناشی از انفجار ترقه‌های چینی و داخلی نجات دهند. امیدواریم این مردم امروز مصمم شده باشند و کاری را که رسانه میلی و رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها و.. . نتوانسته‌اند انجام دهند، با اتحاد و انسجام اجتماعی و بر افروختن حس مسئولیت اجتماعی به اصل خود و آیین‌های کهن و باستانی این مرز و بوم برگردانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha