:کارشناسان خبره امداد و نجات با اعلام هشدار نسبت به حوادث شب چهارشنبه آخر سال می گویند، عوارض غیرقابل جبران حوادث مربوط به این شب که می تواند خاطره ساز باشد در کمین جوانان و نوجوانان است، از این رو خانواده ها باید مراقب فرزندان خود باشند.

سلامت نیوز:کارشناسان خبره امداد و نجات با اعلام هشدار نسبت به حوادث شب چهارشنبه آخر سال می گویند، عوارض غیرقابل جبران حوادث مربوط به این شب که می تواند خاطره ساز باشد در کمین جوانان و نوجوانان است، از این رو خانواده ها باید مراقب فرزندان خود باشند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،جشن ملی چهارشنبه سوری بنا به اعتقاد ما ایرانیان مظهر پاکیزگی، زندگی، سلامت و نشاط است اما همین جشن در سال های اخیر و در آستانه سال نو با آتش افروزی های مخرب و انفجار ترقه های خطرناک به یک رویداد پر مخاطره و دلهره آور تبدیل شده است.


بنا به اظهارات کارشناسان دخیل در امدادرسانی به حادثه دیدگان شب چهارشنبه آخر سال «بروز سکته قلبی در افراد مسن»، «سقط جنین در زنان باردار»، «شوک های روانی خطرناک در کودکان که بناگاه در معرض انفجار مواد محترقه و صدای مهیب آن قرار می گیرند»،«نابینائی»،«ناشنوائی»، «سوختگی و از بین رفتن چهره» و نظایر آن از عوارض غیرقابل جبران حوادث مربوط به چهارشنبه سوری است.


همچنین حوادثی مانند «آتش سوزی»،«قطع عضو» و «ویرانی اماکن» که هر ساله در آستانه سال نو و چهارشنبه سوری رقم می خورد، در واقع به سبب غفلت و عدم آگاهی نوجوانان و کودکانی است که برای لحظه ای شادی کاذب بدون در نظر گرفتن عواقب آن جان خود و سلامت دیگران را در بازار خطر به راحتی خوردن یک لیوان آب به حراج می گذارند.


حال در این رهگذر و برای در امان بودن از چنین مخاطراتی چه باید کرد؟ آیا باید دست روی دست گذاشت و فقط نظاره گر رخ دادن حوادث دلخراش و تاسف بارچهارشنبه آخر سال بود؛ یا نه اینکه کمر همت را بست و برای عبور سالم و سلامت از چنین شب با شکوهی که یک آیین و سنت باستانی است، اقداماتی هر چند ساده را با ارائه آموزش های لازم، تبلیغات هشداری زودهنگام و گسترده از سوی رسانه های جمعی، آتش نشانی، نیروی انتظامی و تشکل های مردم نهاد به جوانان و نوجوانان این مرز بوم ارائه کرد.


حمید قویدل کارشناس خبره امداد و نجات برای بهتر برگزار شدن این آیین باستانی از سوی جوانان و نوجوانان پیشنهاد کرد، مسئولین و متولیان امر در برگزاری جشن های ملی و مناسبتی می توانند با مشخص کردن مناطق مخصوص برگزاری مراسم «چهارشنبه سوری» بدور از مناطق مسکونی، گذرها، خیابان های اصلی و مکان های اشتعال زا با حضور عوامل امدادی از جمله نیروهای آتش نشانی، هلال احمر و اورژانس پیش بیمارستانی این مراسم را با نظارت نیروهای یادشده و در کمال آرامش برگزار کنند.


وی ادامه داد: کودکان و جوانان ایرانی نصیحت و هشدار پذیرند اما آنچه که باعث تحریک آنها در انجام این اقدامات خطرناک می شود وجود فروشنده هایی است که با قیمت های ارزان مواد محترقه دست ساز و غیر استاندارد را با شکل های مختلف و بدون آگاهی والدین و بزرگترها به آنان می فروشند.
این کارشناس خبره سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر توضیح داد، مواد محترقه و ناریه به هر شکلی که باشند آسیب رسان هستند که کم ترین خسارت آن سوختگی صورت و بدترین آن به دلیل اصابت خرده سنگ به بدن سبب نابینایی و ناشنوایی می شود.


قویدل با مثبت ارزیابی کردن آموزش و هشدارهای زودهنگام ارائه شده از سوی کارشناسان و رسانه های جمعی در کاهش حوادث ناشی از سوختگی های شب چهارشنبه آخر سال، افزود: در بحث آموزش نباید تنها به روزها و مناسبت های خاص اکتفا کرد بلکه باید این هشدارها و آموزشها مستمر و جزو برنامه آموزشی مدارس، اداره ها، مجتمع های مسکونی و اداری و حتی کاربران فضاهای مجازی باشد.


وی با تاکید و توصیه بر این که خانواده ها در شب چهارشنبه آخر سال حتما در کنار فرزندان خود باشند، اضافه کرد: حوادث شب چهارشنبه سوری هیچگاه قابل پیش بینی نیستد؛ بنابراین خانواده ها نباید به خیال این که تدابیر امنیتی و درمانی وجود دارد نسبت به فرزندان خود در این شبها غافل باشند.


حسین درخشان دیگر کارشناس خبره امداد و نجات به اشاره به این که نابینایی و سوختگی صورت بیشترین درصد آسیب دیدگی در شب چهارشنبه سوری است، افزود: طبق اطلاعات ارزیابی شده دقیق و میدانی از حضور امدادگران و نجاتگران هلال احمر بر بالین حادثه دیدگان از حوادث این شب در سال های گذشته «پارگی مویرگهای شبکیه»، «خونریزی داخلی چشم» و «ورود مواد محترقه به داخل چشم» از جمله حوادث شایع این شب بوده است.


وی با اشاره به اینکه مصدومان این ایام نوجوانان زیر 20 سال هستند، هشدار داد: صحیح نیست برای یک لحظه هیجان و شادی کاذب، یک عمر از نعمت بینایی و زیبایی چهره محروم شوند.


درخشان تصریح کرد: براساس شواهد، شماری از مصدومان اعزامی از سوی گروه های امدادرسان به مراکز درمانی و بیمارستانی در شب چهارشنبه سوری افرادی می باشند که تنها نظاره گر اجرا و برگزاری این مراسم بوده اند.


این کارشناس خبره امداد و نجات با توصیه بر این که کودکان از استفاده و یا حمل این مواد محترقه خودداری نمایند، گفت: این توصیه برای سلامتی جسمی و جانی آنها و نیز آرامش خاطر خانواده هایشان است.


وی در آستانه فرا رسیدن شب چهارشنبه آخر سال از تمامی شهروندان به ویژه جوانان و نوجوانان درخواست کرد با رعایت نکات ایمنی از بروز حوادث دلخراش و شایع در این شب پیشگیری کنند.


درخشان از خانواده ها در خواست کرد، ضمن همراهی با فرزندان خود در شب چهارشنبه آخر سال، در تهیه وسایل بی خطر، آنان را از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی منع کنند.


این کارشناس امداد و نجات خاطرنشان کرد،شهروندان حتی الامکان برای روشن کردن آتش از محل های تعیین شده از سوی شهرداری منطقه خویش استفاده کرده و در صورت برپایی آتش در حیاط خانه یا معابر از دسترسی به کپسول اطفاء حریق و جعبه کمک های اولیه اطمینان حاصل کنند.


وی توصیه کرد، پرهیز از سوزاندن وسایل یا مواد غیر متعارف مانند کپسول گاز، لاستیک و آمپول و استفاده از مواد آتش زا نظیر بنزین، الکل، کاربیت، خودداری از ایجاد سروصدای ناهنجار و مهیب و عدم برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست های برق یا ایستگاه های تقلیل فشار گاز و پارکینگ های عمومی می تواند به کم خطر تر برگزار شدن مراسم این آیین باستانی کمک شایان توجهی داشته باشد.


این کارشناس خبره امداد و نجات در پایان از تمامی جوانان و نوجوانان خواست نسبت به مخاطرات نگهداری مواد محترقه غیراستاندارد از قبیل اکلیل و سرنج، زرنیخ و کلرات آگاه باشند.


«چهارشنبه سوری» یا «جشن سوری» آیین سنتی ایران است که از گذشته های دور در آخرین شب چهارشنبه سال در هرشهر برگزار می شود که آتش بازی و نورافشانی، قاشق زنی و آجیل خوری از جمله آداب این مراسم است.


قدیمی ترین سند برگزاری «جشن سوری» مطالب مندرج در کتاب تاریخ بخارا است که در سده چهارم هجری قمری نوشته شده است.
این جشن برای از بین بردن بدشگونی آخرین چهارشنبه سال در سراسرایران زمین در آخرین سه شنبه شب اسفند ماه به نام چهارشنبه سوری برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha