وزیر بهداشت با اشاره به راه اندازی 21 پایگاه اورژانس هوایی از ابتدای دولت یازدهم، گفت: در حال حاضر حدود 2200 پایگاه جاده‌ای اورژانس داریم که با 18 هزار و 500 نیروی اورژانس به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات درمانی به مردم هستند.

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با اشاره به راه اندازی 21 پایگاه اورژانس هوایی از ابتدای دولت یازدهم، گفت: در حال حاضر حدود 2200 پایگاه جاده‌ای اورژانس داریم که با 18 هزار و 500 نیروی اورژانس به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات درمانی به مردم هستند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی شب گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی "سفر بخیر" ، نزدیک به 26 درصد ماموریت‌های اورژانس را مربوط به حوادث ترافیکی دانست و گفت: در ایام نوروز به دلیل حجم ترافیک و در مناطق صعب‌العبور حضور به موقع اورژانس کمی طولانی می‌شود که البته برای رفع این مشکل در این مناطق از بالگردهای اورژانس استفاده می‌شود.

45 بالگرد برای اورژانس هوایی نیاز است

وزیر بهداشت با اشاره به راه‌اندازی 21 پایگاه اورژانس هوایی از ابتدای دولت یازدهم، افزود: در حال حاضر حدود 2200 پایگاه جاده ای اورژانس داریم که با 18 هزار و 500 نیروی اورژانس به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات درمانی به مردم هستند.

وی بر لزوم استفاده از بالگردهای مجهز و پیشرفته مخصوص اورژانس تاکید کرد و گفت: در ابتدا ما یک بالگرد داشتیم که خودمان هم جرات سوار شدن بر آن را نداشتیم. در حال حاضر ارتش و هوانیروز در تامین بالگردها به وزارت بهداشت کمک کردند و توانستیم 21 پایگاه اورژانس هوایی را با همکاری ارتش راه‌اندازی کنیم. خوشبختانه بالگردهای اورژانس توانسته‌اند جان تعداد زیادی از مردم از جمله زنان باردار، افراد مسن و کودکان را در مناطق صعب‌العبور نجات دهد.

هاشمی با بیان اینکه بالگردهای مورد استفاده بسیار سنگین هستند و زمان آماده شدنشان نیز طولانی است، گفت: لازم است برای پایگاه‌های اورژانس هوایی از بالگردهایی که در کمتر از هفت دقیقه پرواز می‌کنند و مجهز هستند و در عین حال می‌توانند در همه جا فرود داشته باشند، استفاده شود.

وی با اشاره به نیاز 45 بالگرد دیگر برای اورژانس هوایی، افزود: اگر بخواهیم این تعداد را تامین کنیم نیاز به یک دوره زمانی پنج ساله داریم.

راه‌اندازی 230 پایگاه اورژانس زمینی ویژه نوروز

هاشمی در خصوص آمبولانس‌های زمینی، گفت: در حال حاضر آمبولانس‌هایی را از کشور آلمان خریداری کرده و تصور می‌کنیم بتوانیم تا پایان دولت یازدهم در ناوگان زمینی اورژانس نوسازی ایجاد کنیم تا بتوانیم خدمات بهتری را به مردم ارائه دهیم. در نوروز نیز علاوه بر 2200 پایگاه اورژانس زمینی، 230 پایگاه اورژانس زمینی ویژه نوروز پیش‌بینی شده است.

وی ضمن ابراز امیدواری برای انجام سریع و به موقع ماموریت‌های اورژانس، تاکید کرد: لازم است مردم در رانندگی دقت کنند و خود از وقوع حادثه پیشگیری کنند تا نیازی به اورژانس پیدا نکنند.

به گفته وزیر بهداشت، 50 درصد مرگ‌ومیرها در صحنه حادثه و 50 درصد در مسیر و یا در بیمارستان اتفاق می‌افتد.

مردم شکایات بهداشتی‌شان را به سامانه 190 و 1490 اعلام کنند

هاشمی در ادامه، به وجود 4500 بازرس بهداشت محیط در قالب 1700 اکیپ اشاره و اظهار کرد: تمام وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی برای این اکیپ‌ها مهیا شده اما از آنجا که گستره خدماتی که ارائه می‌شود، وسیع است نمی‌توانیم ادعا کنیم که همه چیز تحت کنترل و نظارت ما است. البته نظارت‌ها در بخش بهداشت محیط نسبت به سال گذشته دو برابر شده است و خوشبختانه دستگاه قضایی به خوبی همراهی و همکاری کرده است. به طوری که تا الان بخش قابل توجهی از مراکز توزیع و فروش مواد غذایی نامطلوب و فاسد پلمپ شده اند.

وی همچنین از فروشندگان مواد غذایی، رستوران‌ها و هتل‌داران خواست تا همه موارد بهداشتی را رعایت کنند و به دنبال سودجویی از مردم بویژه در این ایام نباشند چرا که خدا خودش برکت را می دهد.

هاشمی ابراز امیدواری کرد تا تخلفی در این حوزه صورت نگیرد تا نیاز به ورود بازرسان بهداشت محیط و مراجع قضایی نباشد و گفت: در عین حال مردم می‌توانند شکایات بهداشتی خود را با شماره 190 و 1490 اعلام کنند و هر نوع تخلف و اشکال بهداشتی را از طریق این شماره‌ها پیگیری کنند.

فعالیت 570 بیمارستان دولتی در ایام نوروز

هاشمی همچنین، با اشاره به فعالیت 570 بیمارستان دولتی در ایام نوروز مانند روزهای گذشته، گفت: تمامی بخش‌های بیمارستان‌ها از جمله اورژانس هم در این ایام فعال هستند، ضمن این که تعداد متخصصین در مقایسه با سال گذشته تقریبا دو برابر افزایش یافته است. بنابراین در ایام تعطیل نیز متخصصین هم در بیمارستان‌ها حضور دارند.

وزیر بهداشت افزود: نمی‌توانیم ادعا کنیم که همه پرسنل بیمارستان در این ایام حضور دارند؛ چرا که پرسنل بیمارستانی هم می‌خواهند از این تعطیلات استفاده کنند و حضور کادر درمانی در بیمارستان‌ها در این ایام ساماندهی شده است. معمولا ظرفیت کادر درمانی در بیمارستان‌ها در این ایام به یک‌سوم کاهش می‌یابد.

همچنین، بخش خصوصی هم در تعطیلات نوروز فعال بوده و مقرر شد 25 درصد ظرفیت خود را فعال نگه دارند تا بتوانند در ارائه خدمات درمانی به مردم به بخش دولتی کمک کنند.

جریمه‌های رانندگی عاملی بازدارنده برای انجام تخلفات رانندگی

هاشمی در ادامه، با اشاره به همکاری خوب میان وزارت بهداشت و پلیس، افزود: ما تحت امر پلیس هستیم و با پلیس راهور همکاری داریم و شاید گاهی اوقات زودتر از پلیس در محل حادثه حضور داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد که روزی برسد تا پلیس، آتش نشانی، اورژانس و هلال احمر همه با هم جمع شوند و با یک شماره بتوان همه این خدمات را در یک زمان دریافت کرد و افزود: لازم است این مسئله را مجلس تصویب و دولت پیشنهاد کند و می‌توان در این زمینه از تجربیات بین‌المللی هم استفاده کرد.

وزیر بهداشت با بیان این که جریمه‌های رانندگی بازدارنده است، گفت: برای اقدامات آسیب‌رسان تردیدی وجود ندارد که سخت گیری‌های پلیس در طول 10 سال گذشته و افزایش جرایم رانندگی، کمک بسیاری در کاهش مرگ بر اثر حوادث ترافیکی داشته است.

به گفته هاشمی، توسعه ناوگان نظارتی پلیس و افزایش جرایم رانندگی باعث شده که 10 هزار نفر کمتر در اثر حواد ترافیکی فوت کنند. بنابراین حتما جرایم نباید مالی باشد و می‌تواند تنبیهی نیز باشد.

وزیر بهداشت در ادامه در زمینه خواب‌آلودگی به هنگام رانندگی، گفت: دید در شب به میزان 40 تا 50 درصد کاهش می‌یابد و فردی که نمره چشم آن نیم است در شب نمره چشمش یک می‌شود. بنابراین نباید در ساعاتی که فرد خسته است، اقدام به رانندگی کنند. باید این را بدانیم که شاید مقدمه سفر از خود سفر به مراتب لذت بخش‌تر باشد.

لزوم فرهنگ‌سازی برای عدم استفاده از مواد آتش‌زا در چهارشنبه آخر سال

وزیر بهداشت در خصوص چهارشنبه سوری، گفت: متاسفانه ما ایرانیان عیب‌هایمان کم نیست و از شیرین‌ترین لحظات استفاده نمی‌کنیم و آنها را تلخ می‌کنیم. نباید مراسم ملی ما تبدیل به صحنه‌های بسیار زشت و تاسف‌بار تبدیل شود. ما ملتی کهن هستیم با فرهنگی غنی، بنابراین این رفتارها شایسته این ملت و فرهنگ نیست.

هاشمی افزود: من در طول دوره طبابت چشم پزشکی خود شاید بیش از 20 چشم را برای حادثه آتش‌بازی در چهارشنبه آخر سال تخلیه کردم
 وی بر لزوم فرهنگ‌سازی برای عدم استفاده از مواد آتش‌زا در چهارشنبه آخر سال تاکید کرد و افزود: لازم است والدین و فرزندان خود نیز از سلامتشان مراقبت کنند و از وقوع حادثه در این روز پیشگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha