در دنیا تنها 25 درصد از سطح زیر کشت کلزا و 30 درصد ذرت تراریخت می باشد و باقی نیاز مردم از محصولات غیر تراریخت تامین میشود . حال سوال این است که چرا مسئولان بخش امنیت غذایی کشور( کشاورزی و بهداشت) بدون توجه به 75 درصد غیرتراریخته بودن کلزا و70 درصد غیر تراریخته بودن ذرت اقدام به تایید واردات روغن های گیاهی تراریخته کرده اند؟

چرا مسئولانِ امنیت غذایی کشور اصرار به واردات محصولات دستکاری شده ژنتیکی دارند؟

سلامت نیوز:براساس گزارش سالیانه ISAAA در سال 2014  (International Service for the Acquisition Of Agri-Biotech Applications) که مهمترین منبع آماری برای موافقان محصولات تراریخته (محصولات دستکاری شده ژنتیکی)  در جهان و ایران می باشد، آمده است که در سال 2014 سطح زیر کشت این محصولات در دنیا در حدود 181 میلیون هکتار می باشد( فقط 11 درصد زمین های قابل کشت در دنیا) که از این مقدار 85 میلیون هکتار سویا، 24 میلیون هکتار پنبه، 58 میلیون هکتار ذرت و 9 میلیون هکتار آن اختصاص به کلزا دارد.

یعنی %99 محصولات تراریخته در دنیا چهار محصول سویا، پنبه، ذرت و کلزا می باشند و تنها %1 باقی مانده اختصاص به پنج محصول دیگر یعنی یونجه، چغندر قند، پاپایا (خربزه درختی)، کدو و بادمجان یافته است.

جالب است این منبع معتبر محصولات تراریخته (دستکاری شده ژنتیکی) هیچ اشاره ای به میزان سطح زیر کشت برنج تراریخته در دنیا ندارد، و برنج را به همراه دیگر محصولات تراریخته آورده و سطح زیر کشت آن ها را کمتر از 100 هزار هکتار قید می کند.

با توجه به اینکه عمده روغن های خوراکی کشور از دو محصول کلزا و ذرت می باشد، قابل توجه است که در دنیا تنها  9 میلیون هکتار ازمجموع 36 میلیون هکتار سطح زیر کشت کلزا اختصاص به تراریخته دارد (یعنی تنها25  درصد از سطح زیر کشت کلزا در دنیا تراریخت می باشد) و همچنین تنها 58 میلیون هکتار از 184 میلیون هکتار سطح زیر کشت ذرت در دنیا تراریخته می باشد (یعنی30 درصد از سطح زیر کشت ذرت در دنیا تراریخته می باشد).

حال سوال این است که چرا مسئولان بخش امنیت غذایی کشور( کشاورزی و بهداشت) بدون توجه به 75 درصد غیرتراریخته بودن کلزا و70 درصد غیر تراریخته بودن ذرت اقدام به تایید واردات روغن های گیاهی تراریخته کرده اند، محصولاتی که هنوز صحت سلامت آنها برای مردم جهان به طور دقیق مشخص نیست، در صورتی که اگر مسئولانه تر عمل کنند باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کنند روغن غیر تراریخت وارد کشور شود و گواهی بدون تراریخت(GMO Free) از کشور صادر کننده دریافت کنند. 

همان طور که کشور های توسعه یافته اروپایی و روسیه نیز این چنین عمل می کنند. شاید دلیل آن قیمت پایین محصولات تراریخته در بازار جهانی باشد و آیا ارزان بودن این محصولات در جهان، بر روی قیمت آن در ایران هم تاثیر دارد و یا این سودجویی فقط در اختیار افراد خاصی است؟
و اما بهای سلامت مردم ایران زمین چقدر می باشد و برای چه کسی اهمیت دارد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دکتر ربابه شیخ الاسلام ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    در این جلسه نماینده بهداشت و سرپرست دفتر بهبود تغذیه و ریس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران اعتراض داشتند که چرا بعد از وارد شدن تن ها از این محصولات حالا در انتهای سال 94 مسئله را در فرهنگستان علوم پزشکی کشور بعنوان تیم مشاور مطرح می کنند در چند سال گذشته متولیان اصلی ایمنی غذا و خصوصا اداره نظارت بر غذا و سازمان غذا و دارو بدون مطرح کردن این واردات در کمسیون کدکس المانتاریوس خود مجوز ورود داده اند بدون اینکه حد اقل های سازمان بهداشت جهانی را دال بر مطلع نمودن مصرف کننده در برچسب رعایت نکرده اند