دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 17840

یک اپتومتریست گفت: اگر یک فرد بزرگسال عینک نامناسبی به چشم بزند زود متوجه شده و واکنش نشان می دهد، اما کودکان ممکن است به دلایل مختلف متوجه مشکل عینک خود نشوند و به علت توصیه والدین و پزشک در خصوص زدن آن عینک با وجود هر مشکل آن را تحمل کنند ضمن آنکه توانایی سازش بینایی کودکان بسیار زیاد است.

دکتر ابراهیم جعفرزاده پور در گفت‌وگو با ایسنا، انتخاب درست عدسی ها را اولین پارامتر در تهیه عینک مناسب عنوان کرد و گفت: در برخی کشورها استفاده از عدسی های پلی کربنات در عینک کودکان زیر 12 سال الزامی است و اگر مرکزی به جای این عدسی از عدسی شیشه ای یا پلاستیکی درعینک افراد مذکور استفاده کند ، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

وی علت این الزام را نشکن بودن عدسی های مذکور و قدرت آنها در جذب میزان قابل توجهی از اشعه ماوراء بنفش عنوان کرد و افزود: مقوله اشعه ماوراء بنفش به ویژه در کودکان و نوجوانان بسیار حیاتی است چرا که محیط های چشم آنان نسبت به اشعه ماوراء بنفش بسیار شفاف است و این اشعه می تواند روی شبکیه آنها اثر منفی بگذارد.

دکتر جعفرزاده پور استفاده از عدسی هایی با انحناهای خاص را یکی دیگر از پارامترهای انتخاب عینک مناسب عنوان کرد و در این خصوص با مثال آوردن از کودک دچار تنبلی چشمی که نمره عینک چشم چپ و راستش با هم متفاوت است و به خاطر همین تفاوت ، دچار تنبلی چشم شده است گفت: برای این کودک باید حتما فرمی انتخاب شود که امکان قرار گرفتن دو عدسی با ضخامت ، انحنا و قدرت متفاوت را داشته باشد.

این عضو انجمن علمی اپتومتری ایران ادامه داد : توجه به ظاهر عینک در تهیه عینک کودکان ، به این معنی که تنها به ظرافت و سبک آن توجه شود ، ممکن است شرایط غیر قابل استفاده ای را برای کودکان به وجود آورد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: فرم های فلزی تیتانیم که حساسیت پوستی ایجاد نمی کنند یا فرم های کائوچویی که پایه جنس آنها از متیل سلولز یا پلی استایرین است ، می تواند شرایط بهتری برای کودکان فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha