علایم و نشانه های برخی از مسمومیتهای غذایی با تاخیر ظاهر می شود. ممكن است 12 تا 24 ساعت بعد از مصرف غذای آلوده، علایم در فرد مسموم بروز نماید.

14 نکته طلایی برای پیشگیری از مسمومیت غذایی در سفر

سلامت نیوز: علایم و نشانه های برخی از مسمومیتهای غذایی با تاخیر ظاهر می شود. ممكن است 12 تا 24 ساعت بعد از مصرف غذای آلوده، علایم در فرد مسموم بروز نماید.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، اگرچه مسافرت‌های خانوادگی و دوستانه در ایام اعطیلات نوروز باعث آرامش و تفریح است، اما امکان دارد برای برخی با مخاطراتی همراه باشد.مسمومیت غذایی هر ساله در تعطیلات نوروز افراد زیادی را گرفتار می کند و لذا ضروری است تا در سفر های نوروزی نکات بهداشتی را رعایت کرده تا از مسمومیت ها در امان باشیم.

دکتر یسنا به منش دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو  در گفت و گو با عصر ایران نکاتی که باید مسافران نوروزی در زمینه جلوگیری از مسمومیت ها  رعایت کنند را تشریح کرد.

از همه شما نیز می خواهیم در انتشار و بازنشر این مطالب، همراهی مان کنید. این مطالب را حتی بدون ذکر نام عصر ایران نیز می توانید منتشر کنید، به دیگران بفرستید یا در تلگرام و جاهای دیگر، بازنشر کنید.


رعایت این توصیه ها می تواند در سفرهای نوروزی  دوران خوب و شیرینی را برای  شما رقم بزند.

•  غذاهای مسموم كننده ممكن است بو یا مزه ناخوشایندی نداشته باشند. با وجودیكه اكثر مسمومیت های غذایی معمولاً ظرف 24 ساعت برطرف می شوند، اما بعضی از آنها مانند مسمومیت با غذای کنسروی می توانندخطر ناک باشند.

•  مسمومیت و مرگ ناشی از بوتولیسم، در اثر غذا و کنسرو آلوده بروز می کند و بسیار کشنده است. بیمار مبتلا سریعاً باید به یک مرکز درمانی مجهز، جهت تزریق داروی ضد سم منتقل شود.

•  بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی كشنده است كه در اثر مصرف كشك غیر پاستوریزه، غذاهای كنسروی (كه قبل از مصرف حرارت مناسب به آنها نرسیده است) و یا سوسیس و كالباس آلوده بروز می كند. علایم و نشانه های این مسمومیت با تاخیر (بعد از 12 تا 24 ساعت) ظاهر می شود و شامل تاری دید، دوبینی، افتادگی پلك فوقانی، عدم توانایی حركتی، اختلال تكلم، لكنت زبان، سختی بلع، و خشكی و درد گلو می باشد. مهمترین اقدام درمانی در این مسمومیت تجویز سریع داروی ضد سم (Anti toxin)  در مركز درمانی می باشد. در صورت عدم درمان ممكن است فرد مسموم در اثر فلج تنفسی فوت نماید.

•  چنانچه در سفر از غذای آماده کنسرو شده استفاده می کنید، با جوشاندن کنسرو به مدت 20 دقیقه می توان از خطر مسمومیت کشنده بوتولیسم پیشگیری نمود.

•  هرگز غذاهای پخته شده را بیش از 2 ساعت (اگر هوای اتاق گرم می باشد، بیش از یك ساعت) در دمای محیط رها نكنید. برای دوباره گرم كردن غذاهای باقیمانده آنها را تا 74 درجه سانتی گراد گرما دهید تا غذا بخار کند و همچنین غذاهایی كه بیش از 3 روز باقیمانده اند را مصرف نكنید.

•  همیشه قبل از آماده كردن و یا خوردن غذا، دستهایتان را با صابون بشویید. نوعی  از اسهال میكروبی در طی سفر و به دلیل عدم رعایت بهداشت قابل انتقال است. به خاطر داشته باشید دستهایتان را بعد از استفاده از سرویسهای بهداشتی، برداشتن گوشت خام، سیگار كشیدن، دست زدن به حیوانات و دست زدن به زباله ها حتماً بشوئید.

•  علایم و نشانه های برخی از مسمومیتهای غذایی با تاخیر ظاهر می شود. یعنی ممكن است 12 تا 24 ساعت بعد از مصرف غذای آلوده، علایم در فرد مسموم بروز نماید. علایم و نشانه های این مسمومیت ها شامل سردرد، تب، خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال آبكی شدید، كم شدن آب بدن، ضعف و درد شكم می باشند.

• نکته طلائی پیشگیری از مسمومیت غذایی: " پختن غذا و خوردن آن در همان روز " است.

•  رعایت ایمنی غذایی مانع بروز مسمومیت غذایی می شود. ضمن سفر از حمل گوشت خام و تخم مرغ خام و فرآورده های لبنی با ماندگاری كوتاه خودداری نمایید، چرا كه سریعا" فاسد می شوند.

•  از خرید قوطی های كنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی و یا نشتی خودداری كنید و مطمئن شوید كه درپوش آن ها شكسته نشده باشد. اگر فرآورده ای ظاهر و یا بوی ناخوشایندی داشت، به هیچ عنوان آن را نچشید و کنسروها را قبل از مصرف 20 دقیقه در آب درحال جوشیدن حرارت دهید و سپس مصرف نمایید.

•  در طی سفر برای حمل مواد غذایی فاسد شدنی، از یخدان مناسب استفاده كنید. غذاهایی که حاوی سس، تخم مرغ و خامه می باشند خیلی زود فاسد می شوند.

•  هنگام بازی كودكان در فضای باز مراقب آنها باشید تا توسط گلها و گیاهان سمی، مسموم نشوند. تماس پوست با برخی از این گیاهان (مانند گزنه) و یا به دهان بردن آنها (مانند دیفن باخیا و خرزهره) منجر به مسمومیت شدید می شود.

•  در سفر از مصرف گیاهان و یا قارچ هایی که در طبیعت وجود دارند اجتناب کرده تشخیص گیاهان و قارچهای سمی از انواع بی خطر بسیار مشكل است.

•  در صورتیكه كودك شما ماده ای غیر خوراكی را بلعید، با مركز اورژانس 115 و یا مركز اطلاع رسانی داروها و سموم 1490 تماس بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha