حدود 70 درصد افراد بالای 20 سال در كشور دچار چاقی یا اضافه وزن هستند.در حال حاضر در تهران 45 درصد زنان و مردان دچار اضافه وزن هستند و 15درصد مردان و 25 درصد زنان چاق هستند و همین بیش از این میزان نیز دچار اضافه وزن هستند.

هر چه وزن افراد بیشتر شود بیماری‌های همراه با اضافه وزن بیشتر خواهد شد كه متاسفانه این بیماری‌ها در كشور رو به افزایش است.
پیشرفت‌های خوبی در كنترل بیماری‌های غدد درون‌ریز از جمله گواتر صورت گرفته است و در این زمینه می‌توان گفت، طی 20 سال گذشته كه مساله كمبود ید با توزیع نمك یددار در كشور جبران شد، توانسته‌ایم از بروز 20 میلیون گواتر در كودكان جلوگیری كنیم و 90 میلیون درجه ضریب هوشی افراد جامعه را بالاتر ببریم. همچنین حدود 18 بیلیون دلار در خدمات بهداشتی- درمانی صرفه‌جویی كنیم.
البته هنوز گواتر به عنوان یكی از مشكلات غدد درون‌ریز در كشور وجود دارد و مهم‌ترین نكته این است كه پیشگیری از این عارضه فقط در افراد كودك و جوان موثر می‌شود و در افراد بالاتر از 30 سال كه به گواتر مبتلا شده‌اند، پیشگیری تاثیری ندارد لذا درصد بالایی از مبتلایان به گواتر در افراد بالای 30 سال در كشور وجود دارد.
در حال حاضر میان افراد بالای 20 سال در كشور بین
8 تا 20 درصد به دیابت مبتلا هستند و پیش‌بینی می‌شود
5 /3 تا 4 میلیون دیابتی و 4 تا 5 میلیون افراد پیش از دیابتی در كشور وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان كرد: از هر 10 نفر در كشور یك نفر به اختلال دیابت مبتلا می‌شود و در سنین 60 سال به بالا از 2 تا 3 نفر یك نفر به این عارضه مبتلا می‌شود.
پیشگیری از دیابت به اصلاح شیوه زندگی افراد وابسته است و مردم باید از رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی كافی برخوردار باشند اما متاسفانه در حال حاضر در تهران 80 درصد افراد فعالیت بدنی مناسبی ندارند. تركیب رژیم غذایی هم می‌تواند در بروز این عوارض موثر باشد چرا كه چربی و روغن اشباع شده در كشور بیش از حد معمول استفاده می‌شود و مقدار انرژی كه از غذا گرفته می‌شود در 70 درصد موارد بیش از حد نیاز است.
مساله دیگر افزایش كوتاه قدی در ایران است. این موضوع بیشتر به مسائل تغذیه‌ای برمی‌گردد و مسلما در وضعیت فعلی از 5 سال پیش تاكنون قد جوانان افزوده شده است اما این افزایش حدی دارد به عنوان مثال برای افراد بالغ قد بین 156 تا 182 سانتی‌متر طبیعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha