دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 179123

یکی از رایج‌ترین روش‌های پخت مواد غذایی، به‌خصوص غذاهای گوشتی، پختن آنها داخل فر است. معمولا بیشتر خانم‌ها عادت دارند که برای خوش‌طعم و مغزپخت شدن انواع گوشت قرمز، مرغ یا ماهی، آنها را پیش از قرار دادن داخل فر، درون یک فویل آلومینیومی بپیچند.

سلامت نیوز: یکی از رایج‌ترین روش‌های پخت مواد غذایی، به‌خصوص غذاهای گوشتی، پختن آنها داخل فر است. معمولا بیشتر خانم‌ها عادت دارند که برای خوش‌طعم و مغزپخت شدن انواع گوشت قرمز، مرغ یا ماهی، آنها را پیش از قرار دادن داخل فر، درون یک فویل آلومینیومی بپیچند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سلام دکتر، یکی از رایج‌ترین روش‌های پخت مواد غذایی، به‌خصوص غذاهای گوشتی، پختن آنها داخل فر است. معمولا بیشتر خانم‌ها عادت دارند که برای خوش‌طعم و مغزپخت شدن انواع گوشت قرمز، مرغ یا ماهی، آنها را پیش از قرار دادن داخل فر، درون یک فویل آلومینیومی بپیچند. این در حالی است که نایب رییس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی درباره این عادت آشپزی می‌گوید: «یکی از موارد بهداشتی و سلامتی که در مورد فویل‌های آلومینیومی در سال‌های اخیر عنوان شده است، تاثیر ترکیبات آلومینیوم بر مغز و افزایش خطر ابتلا به آلزایمر با ورود این ترکیبات به بدن است. هرچند که این تاثیر از نظر علمی، چندان ثابت‌شده نیست اما عقل حکم می‌کند که تا رد یا تایید این نظر، جانب احتیاط را در مورد حرارت دادن فویل‌های آلومینیومی که ماده غذایی ما داخل آن پیچیده شده است، رعایت کنیم».

دکتر آراسب دباغ‌مقدم می‌افزاید: «از طرف دیگر، بهتر است بدانید که فویل‌های آلومینیومی، دارای ترکیباتی خنثی نیستند. یعنی امکان مهاجرت ترکیبات آنها در اثر حرارت دیدن به مواد غذایی و آلوده شدن غذای ما به این ترکیبات، وجود دارد. هرچقدر که غذای ما اسیدی‌تر باشد، امکان حل شدن ترکیبات فویل آلومینیوم و ورود آنها به مواد غذایی هم بیشتر خواهد شد. از این رو، زمانی که شما به سطح و داخل مرغ، ماهی یا گوشت قرمز خود مقداری آبلیمو، رب، سرکه یا حتی ماست می‌زنید و آن را داخل فویل می‌پیچید، شرایط مناسبی برای ورود ترکیبات آلومینیوم به ماده غذایی‌تان را فراهم می‌کنید و سلامت غذایی‌تان را به‌خاطر آلوده شدن با ترکیبات شیمیایی، به‌خطر می‌اندازید».

وی ادامه داد:افرادی که علاقه به پخت غذا در فر دارند، می‌توانند به‌جای استفاده از فویل‌های آلومینیومی برای غذاهای اسیدی، غذا را داخل ظرف‌های دردار شیشه‌ای یا ظرف‌های دردار مخصوص فر بگذارند تا مشکلی برای ماده غذایی آنها ایجاد نشود. ظرف‌های شیشه‌ای، جزو ایمن‌ترین ظروف پخت‌وپز هستند که خنثی بودن جنس آنها باعث می‌شود هیچ مهاجرتی بین ترکیبات موجود در ظرف و غذا ایجاد نشود. به‌علاوه، شما می‌توانید برای پخت‌های سطحی‌تر هم به‌جای استفاده از آلومینیوم، سینی خود فر را کمی چرب کنید یا یک سینی بزرگ و چرب را روی سینی اصلی فر قرار دهید و به‌این ترتیب، ایمنی غذایی‌تان را بالاتر ببرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha