تعرفه های پزشکی که می بایست بر اساس قانون، قبل از آغاز سال جدید تعیین و ابلاغ شود، به دلیل اختلاف نظر وزارتخانه های بهداشت و رفاه، هنوز اعلام نشده است.

ماجرای تعیین تعرفه های پزشکی/تبعات سنگ اندازی بیمه ها

سلامت نیوز:تعرفه های پزشکی که می بایست بر اساس قانون، قبل از آغاز سال جدید تعیین و ابلاغ شود، به دلیل اختلاف نظر وزارتخانه های بهداشت و رفاه، هنوز اعلام نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در حالی که سخنگوی وزارت بهداشت از اعلام درصد افزایش تعرفه های پزشکی در سال ۹۵ خودداری کرد، دکتر حسین علی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از اختلاف نظر وزارتخانه های بهداشت و رفاه بر سر تعیین تعرفه ها خبر داده است.

شهریاری درباره تاخیر در اعلام تعرفه های پزشکی سال ۹۵، عنوان داشته که بر اساس قانون باید وضعیت تعرفه های پزشکی قبل از پایان سال تعیین تکلیف شود اما متاسفانه هنوز این تعرفه ها تعیین نشده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است؛ زمانی که قانون به درستی اجرا نشود ممکن است تخلف نیز رخ دهد و لذا گاهی برخی پزشکان به صورت خودسرانه تعرفه ها را افزایش می‌دهند.

وی با اشاره به اختلاف نظر وزارتخانه های بهداشت و رفاه بر سر تعیین درصد تعرفه ها، اظهار امیدواری کرد که هرچه سریعتر این اختلاف حل شود تا تخلفات بعدی شکل نگیرد.

شهریاری یادآور شد: طبق قانون بر اساس تورم سالیانه، تعرفه های پزشکی هم هرساله باید افزایش پیدا کند اما به نظر می رسد با توجه به اینکه در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات، تعرفه های پزشکی به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد لذا نیازی نیست تا ۲ الی ۳ سال آینده تعرفه های پزشکی افزایش یابد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: واقعیت آن است که بعد از اعلام تعرفه ها در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات، هزینه های خدمات سرپایی افزایش چشمگیری پیدا کرد درحالی که بیمه ها نیز حمایت کافی از آن ندارند و به همین سبب اکنون پرداختی از جیب مردم نیز افزایش یافته است.

در همین حال دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، روز گذشته در اولین نشست خبری سال نو درباره تعرفه های پزشکی سال ۹۵، با این توضیح که پیشنهادات خود برای درصد افزایش تعرفه ها را به شورای عالی بیمه ارائه کرده ایم، از اعلام عدد و رقم خودداری کرد.

امتناع سخنگوی وزارت بهداشت از اعلام تعرفه های پزشکی سال ۹۵ و اشاره رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به اختلاف نظر وزارتخانه های بهداشت و رفاه بر سر تعیین تعرفه ها، از تکرار داستان مخالفت بیمه ها با اعلام تعرفه های واقعی حکایت دارد.

در حالی که وزیر و مسئولان ارشد وزارت بهداشت و همچنین سازمان نظام پزشکی ایران، بر تعیین تعرفه ها بر اساس نرخ تورم تاکید دارند، بیمه ها زیر بار این پیشنهاد نمی روند و سال های سال است که این دعوای بیمه ها با وزارت بهداشت بر سر تعیین تعرفه ها تکرار می شود و سرانجام، تعرفه هایی اعلام می شود که چندان مورد رضایت جامعه پزشکی و وزارت بهداشت نیست.

حریرچی با این توضیح که در کشوری که تورم وجود دارد، ثابت نگه داشتن قیمت‌ها کمی تحمیلی است؛ به ویژه در شرایطی که دستمزدها و حقوق را افزایش می‌دهیم، اظهارداشت: از آنجا که حوزه سلامت حوزه‌ای خدماتی است اکثر هزینه‌های آن مبتنی بر نیروی انسانی بوده و قاعدتا با ثابت نگه داشتن قیمت‌ها، هزینه‌هایش افزایش می‌یابد.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه ما پیشنهاداتی با سناریوهای متعدد درباره نحوه تامین منابع لازم و میزان افزایش تعرفه‌ها ارائه داده‌ایم، گفت: امیدواریم دوستان در شورای عالی بیمه زودتر به نتیجه برسند.

تاخیر در اعلام تعرفه ها، علاوه بر اینکه موجب می شود که برخی پزشکان از این وضعیت سوءاستفاده کرده و نسبت به افزایش خودسرانه تعرفه ها اقدام کنند، باعث ایجاد نارضایتی مردم خواهد شد و در نتیجه، عملکرد وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت کشور، زیر سئوال می رود. در حالی که این بیمه ها می بایست یکبار برای همیشه، برای تعیین تعرفه های واقعی، دست از اختلاف با وزارت بهداشت بر دارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha