قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: آنچه پرستاران را رنج می‌دهد بی‌عدالتی در دریافت حقوق و کارانه است و وزارت بهداشت به جای فرافکنی و مقایسه حقوق پرستاران با سایر گروه‌ها بهتر است به بحث عدالت در سلامت بپردازد.

وزارت بهداشت به تبعیض کارانه ۳۰ میلیونی پزشکان و ۳۰۰ هزار تومانی پرستاران بپردازد

سلامت نیوز:قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: آنچه پرستاران را رنج می‌دهد بی‌عدالتی در دریافت حقوق و کارانه است و وزارت بهداشت به جای فرافکنی و مقایسه حقوق پرستاران با سایر گروه‌ها بهتر است به بحث عدالت در سلامت بپردازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمد شریفی مقدم  در رابطه با اینکه گفته شده حقوق پرستاران در وزارت بهداشت از حقوق پرستاران بخش خصوصی و لیسانسه‌های دولتی بیشتر است، گفت: پرستاری شغل منحصربه‌فردی است و در دنیا به‌دلیل ماهیت آن، این شغل در جایگاه بالایی قرار دارد، چرا که پرستاران در شرایط سختی با بیماران مواجه‌اند به همین دلیل ریسک خطر بالایی داشته، پرخاشگر و کم تحمل می‌شوند و از طرفی با بیماری‌هایی مثل ایدز، هپاتیت و آنفلوآنزا دست به گریبانند.

وی ادامه داد: در کشور ما بسیاری از پرستاران هستند که ترجیح می‌دهند به دلیل شرایط کاری به وزارت آموزش و پرورش بروند، درخواست انتقالی می‌دهند اما وزارت بهداشت با آن موافقت نمی‌کند.

شریفی مقدم تصریح کرد: سوال اینجاست اگر حقوق بالایی دارند پس چرا تا این میزان آمار ترک از شغل در پرستاران نسبت به سایر گروه‌ها بالاتر است؟

وی با بیان اینکه شاخص حقوق براساس تخصص، ریسک خطر و شیفت‌های کاری تعیین می‌شود، گفت: آنچه پرستاران را رنج می‌دهد بی‌عدالتی در دریافت حقوق است؛ پزشکانی داریم که حقوق‌های چند ده میلیونی و گاهی چند صد میلیونی در بخش دولتی می‌گیرند اما پرستاران با حقوق 1.5 میلیون تومانی شرایط سختی را می‌گذرانند و باز هم می‌گوییم زیاد می‌گیرند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری افزود: ما نباید حقوق پرستاران را با حقوق سایر مشاغل مقایسه کنیم بلکه باید در خود وزارت بهداشت بسنجیم. چطور ممکن است که 65 درصد درآمد اختصاصی بیمارستان به یک گروه اندک 7 درصدی از پزشکان می‌رسد و 25 درصد آن به یک گروه 93 درصدی؟

شریفی مقدم ادامه داد: در حال حاضر پرستاران کارانه 300 هزار تومانی می‌گیرند اما پزشکانی داریم که دریافتی کارانه آنها 30 میلیون تومانی است. باید وضعیت پرستاران را در بیمارستان‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت ببینیم و با این شرایط مقایسه کنیم.

وی افزود: به جای فرافکنی و توجیه مسائل بی‌اساس بهتر است به بحث عدالت در سلامت بیشتر پرداخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha